Pergerakan demokrasi China

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pergerakan demokrasi China adalah salah satu siri gerakan politik yang teratur, di dalam dan di luar China, disediakan untuk menangani pelbagai keluhan, termasuk bantahan terhadap birokrasi sosialis dan bantahan terhadap penerusan pemerintahan satu parti Parti Komunis China (PKC) itu sendiri. Pergerakan Tembok Demokrasi pada November 1978 hingga musim bunga 1981 biasanya dianggap sebagai permulaan gerakan demokrasi Cina kontemporari. Selain daripada gerakan Tembok Demokrasi, peristiwa protes dan pembunuhan beramai-ramai Dataran Tiananmen 1989 adalah antara contoh gerakan demokrasi China yang ketara.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Permulaan gerakan demokrasi China biasanya dianggap sebagai gerakan Tembok Demokrasi yang dijalankan pada November 1978 hingga musim bunga 1981. [1] Pergerakan Tembok Demokrasi merangka isu utama sebagai penghapusan birokrasi dan kelas birokrasi. [1] Bekas Pengawal Merah dari kedua-dua puak pemberontak dan konservatif adalah teras pergerakan itu. [1] Peserta Tembok Demokrasi bersetuju bahawa "demokrasi" adalah cara untuk menyelesaikan konflik antara kelas birokrasi dan rakyat, tetapi sifat institusi demokrasi yang dicadangkan adalah punca utama perselisihan pendapat. [1] Sebilangan besar peserta dalam gerakan itu memandangkan pergerakan itu sebagai sebahagian daripada perjuangan antara tanggapan betul dan salah tentang Marxisme . [1] Ramai peserta menyokong pandangan Marxis klasik yang menarik Komune Paris untuk inspirasi. [1] Walaupun peserta ini adalah minoriti Pergerakan Tembok Demokrasi juga termasuk bukan Marxis dan anti-Marxis. [1] Tuntutan untuk "demokrasi" adalah kerap tetapi tanpa maksud yang dipersetujui. [2] Peserta dalam gerakan itu pelbagai mengaitkan konsep demokrasi dengan sosialisme, komunisme, demokrasi liberal, kapitalisme, dan Kristian. [2] Mereka menggunakan pelbagai sumber intelektual "bermula dari tradisi Marxis dan sosialis klasik kepada ahli falsafah Pencerahan, eksperimen [sosialis] di Yugoslavia, dan demokrasi liberal Barat." [2]

Dokumen penting Pergerakan Tembok Demokrasi termasuk manifesto Pemodenan Kelima oleh Wei Jingsheng, yang dijatuhi hukuman penjara lima belas tahun kerana mengarang dokumen itu. Di dalam dokumen itu, Wei berhujah bahawa liberalisasi politik dan pemerkasaan orang ramai yang bekerja adalah penting untuk pemodenan, bahawa PKC dikawal oleh reaksioner dan bahawa rakyat mesti berjuang untuk menumbangkan reaksioner melalui perjuangan yang panjang dan mungkin berdarah. 

Sepanjang 1980-an, idea-idea demokrasi semakin popular di kalangan orang Cina yang berpendidikan kolej. Sebagai tindak balas kepada rasuah yang semakin meningkat dalam politik, terkehel ekonomi dan perasaan pembaharuan dalam Kesatuan Soviet dan Eropah Timur telah meninggalkan China, protes Dataran Tiananmen meletus pada tahun 1989. Protes ini telah ditindas dengan ganas oleh tentera kerajaan pada 4 Jun 1989. Sebagai tindak balas, beberapa pertubuhan prodemokrasi telah ditubuhkan oleh aktivis pelajar Cina di luar negara, dan terdapat banyak simpati terhadap pergerakan di kalangan orang Barat, yang membentuk Rangkaian Sokongan China (CSN). 

Respon kerajaan[sunting | sunting sumber]

Reaksi pertama kerajaan terhadap gerakan demokrasi adalah usaha untuk memberi tumpuan kepada tingkah laku peribadi individu-individu yang membantah dan berhujah bahawa mereka adalah alat kuasa asing. Pada pertengahan tahun 1990-an, kerajaan mula menggunakan hujah yang lebih efektif yang terpengaruh oleh Neo-Konservatisme Cina dan pengarang Barat seperti Edmund Burke. Hujah utama adalah bahawa keutamaan utama China adalah pertumbuhan ekonomi, dan pertumbuhan ekonomi memerlukan kestabilan politik. Gerakan demokrasi tidak sempurna kerana ia menggalakkan radikalisme dan revolusiyang mengancam keuntungan yang telah dicapai oleh China. Berbeza dengan hujah Wei bahawa demokrasi adalah penting bagi pertumbuhan ekonomi, kerajaan berhujah bahawa pertumbuhan ekonomi harus datang sebelum pembebasan politik, seperti yang berlaku dalam Empat Harimau Asia.

Berkenaan dengan perbezaan pendapat politik yang ditimbul akibat gerakan ini, kerajaan telah mengambil pendekatan tiga hala. Pertama, aktivis yang terkenal di Barat seperti Wei Jingsheng, Fang Lizhi, dan Wang Dan dideportasi. Walaupun undang-undang jenayah China tidak mengandungi sebarang peruntukan untuk warganegara buangan, deportasi ini dilakukan dengan memberikan hukuman penjara yang berat kepada aktivis tersebut, dan kemudian memberikan parol perubatan. Kedua, pemimpin yang kurang dikenali dalam gerakan bantahan diidentifikasi dan diberikan hukuman penjara yang berat. Secara umum, kerajaan menumpu kepada jumlah yang relatif kecil dari penganjur-penganjur yang memainkan peranan penting dalam mengkoordinasikan gerakan tersebut, dan kemudian dituduh dengan mengancam keselamatan negara atau membongkar rahsia rasmi. Ketiga, kerajaan cuba menangani keluhan-keluhan pendukung potensial gerakan tersebut. Ini bertujuan untuk mengasingkan kepimpinan gerakan tersebut, dan menghalang protes yang terputus-putus daripada menyatukan menjadi protes teratur secara umum yang boleh mengancam kedudukan Komunis dalam berkuasa.

Demokrasi sosialis Cina[sunting | sunting sumber]

Pemimpin PKC menegaskan sudah ada unsur demokrasi; mereka menggelarkan istilah "demokrasi sosialis Cina" untuk apa yang mereka gambarkan sebagai kerajaan perwakilan yang mengambil bahagian. [3]

Tafsiran akademik[sunting | sunting sumber]

Akademik Lin Chun mengkritik frasa "gerakan demokrasi" sebagai "yang biasanya digunakan" dalam wacana ilmiah dan media mengenai China, dengan menyatakan bahawa istilah itu sering digunakan secara eksklusif untuk merujuk kepada "permintaan dan aktivisme sekumpulan orang berpendidikan bandar yang mencari lebih liberal daripada nilai demokrasi." [4] Beliau menyatakan bahawa pergolakan politik di universiti sepanjang tempoh 1986 hingga 1989 mempunyai titik kilat tertentu mulai dari kemarahan terhadap kedudukan "terlalu lembut" kerajaan mengenai hubungan China-Jepun kepada pengurusan kebajikan pelajar yang lemah. [4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Bantahan dan perbezaan pendapat di China
  • 2011 protes pro-demokrasi Cina
  • Liberalisme di China
  1. ^ a b c d e f g Paltemaa, Lauri (24 October 2007). "The Democracy Wall Movement, Marxist Revisionism, and the Variations on Socialist Democracy". Journal of Contemporary China (dalam bahasa Inggeris). 16 (53): 601–625. doi:10.1080/10670560701562325. ISSN 1067-0564.
  2. ^ a b c Wu, Yiching (2014). The Cultural Revolution at the Margins: Chinese Socialism in Crisis. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. m/s. 213–215. ISBN 978-0-674-41985-8. OCLC 881183403.
  3. ^ "Interview with Ambassador Liu Xiaoming On Nile TV International". Ministry of Foreign Affairs of the People's Republic of China. 2012-01-11. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-11. Dicapai pada 2022-12-02.
  4. ^ a b Lin, Chun (2006). The transformation of Chinese socialism. Durham [N.C.]: Duke University Press. m/s. 208. ISBN 978-0-8223-3785-0. OCLC 63178961.