Perkauman di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Malaysia ialah sebuah negara berbilang etnik, dengan penduduk yang majoritinya beragama Islam. Tuduhan rasisme berpunca daripada keutamaan perkauman yang terkandung dala dasar sosial dan ekonomi kerajaan Malaysia, serta ketegangan yang lebih meluas antara pelbagai kumpulan etnik. Konsep Ketuanan Melayu atau ketuanan Melayu diterima dalam bidang politik oleh banyak orang Melayu. Diskriminasi adalah meluas, dipaparkan secara terbuka dan diterima, dari ketuanan etnik yang tersirat kepada intoleransi agama. Mengecas bukan Melayu untuk perkhidmatan adalah sangat biasa.

Walaupun 179 negara telah mengesahkan Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Racun (ICERD), Malaysia bukanlah salah satu daripada mereka. Kerajaan Pakatan Harapan yang menggantikan Barisan Nasional pada tahun 2018 telah menunjukkan kesediaan untuk mengesahkan ICERD, tetapi masih belum berbuat demikian kerana konflik konvensyen dengan perlembagaan Malaysia dan norma bangsa dan agama di Malaysia ditubuhkan sejak kemerdekaannya.[1][2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Norshahril Saat (16 December 2018). "Commentary: Malaysia's anti-ICERD rally a reality check for Pakatan Harapan". Channel NewsAsia.
  2. ^ Bernama (11 November 2018). "Muhyiddin: No constitutional breach with Icerd ratification". malaysiakini.

Sumber tambahan[sunting | sunting sumber]