Pituitari posterior

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pituitari posterior
Kelenjar pituitari. Pituitari posterior berwarna biru dan pituitari anterior pula berwarna oren. Pars nervosa dan tangkai infundibulum tidak dilabelkan, tetapi pars nervosa berada di bahagian bawah dan tangkai infundibulum berada di atas.
Keratan rentas sagital median melalui hipofisis monyet dewasa. (Lobus posterior dilabel di bawah kanan.)
Butiran
PendahuluTiub neuron (perkembangan diensefalon ke bawah)[1]
ArteriArteri hipofisis inferior
UratVena hipofisis
Pengenalpastian
nama bahasa LatinPars nervosa glandulae pituitariae,
pars nervosa hypophyseos,
lobus posterior hypophyseos
MeSHD010904
NeuroNames401
NeuroLex IDbirnlex_1586
TAA11.1.00.006
FMAFMA:74636
Terminologi anatomi

Pituitari posterior (atau neurohipofisis) ialah lobus posterior kelenjar pituitari yang merupakan sebahagian daripada sistem endokrin. Pituitari posterior bukan suatu kelenjar seperti pituitari anterior. Sebaliknya, ia sebahagian besarnya adalah koleksi unjuran akson dari hipotalamus yang berakhir di belakang pituitari anterior, dan berfungsi sebagai tapak untuk rembesan hormon neurohipofisis (oksitosin dan vasopresin) terus ke dalam darah.[2] Sistem hipotalamus-neurohipofisis terdiri daripada hipotalamus (nukleus paraventrikel dan nukleus supraoptik), pituitari posterior, dan unjuran akson ini.[2]

Struktur[sunting | sunting sumber]

Pituitari posterior terdiri terutamanya daripada unjuran neuron (akson) sel neurorembesan magnosel yang memanjang daripada nukleus supraoptik dan paraventrikel hipotalamus . Akson ini menyimpan dan melepaskan hormon neurohipofisis (oksitosin dan vasopresin) ke dalam kapilari neurohipofisis, dan dari sana, ia masuk ke dalam peredaran sistemik (dan sebahagiannya kembali ke sistem portal hipofisis). Selain akson, pituitari posterior juga mengandungi pituisit, sel glia khusus yang menyerupai astrosit yang membantu dalam penyimpanan dan pembebasan hormon.[3]

Pengelasan pituitari posterior berbeza-beza mengikut bahan rujukan, tetapi kebanyakan sumber memasukkan dua kawasan di bawah:

Pars nervosa[sunting | sunting sumber]

Juga dipanggil lobus saraf atau lobus posterior, rantau ini membentuk sebahagian besar pituitari posterior, dan merupakan tapak penyimpanan oksitosin dan vasopresin. Kadangkala (disalah) dianggap sinonim dengan pituitari posterior, pars nervosa juga termasuk badan Herring dan pituisit.

Tangkai infundibulum[sunting | sunting sumber]

Juga dikenali sebagai infundibulum atau tangkai pituitari, tangkai infundibulum menghubungkan sistem hipotalamus dan hipofisis.

Eminens median hanya sekali-sekala dimasukkan sebagai sebahagian daripada pituitari posterior. Sumber lain secara khusus mengecualikannya daripada pituitari.[4]

Beberapa sumber juga memasukkan pars intermedia sebagai sebahagian lobus posterior, tetapi ini adalah pandangan minoriti. Ia berdasarkan pemisahan anatomi kasar pituitari posterior dan anterior di sepanjang sisa-sisa sista kantung Rathke, menyebabkan perantara pars kekal melekat di neurohipofisis.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Rembesan hormon[sunting | sunting sumber]

Dua hormon secara klasik dianggap berkaitan dengan pituitari posterior: oksitosin dan vasopresin. Hormon-hormon ini dicipta dalam hipotalamus dan dikeluarkan dalam pituitari posterior. Selepas penciptaan, mereka disimpan dalam vesikel yang dikumpulkan semula ke dalam badan Herring sebelum dirembeskan dalam pituitari posterior melalui aliran darah.

Hormon Nama lain Simbol Sasaran utama Kesan Sumber
Oksitosin OT, OXY Rahim, kelenjar susu Pengecutan rahim; laktasi nukleus supraoptik dan paraventrikel
Vasopresin Vasopresin arginina, hormon antidiuretik VP, AVP, ADH Buah pinggang dan arteriol Merangsang pengekalan air; meningkatkan tekanan darah dengan mengecutkan arteriol nukleus supraoptik dan paraventrikel

Kepentingan klinikal[sunting | sunting sumber]

Rembesan vasopresin yang tidak mencukupi mendasari diabetes insipidus, keadaan di mana badan kehilangan keupayaan untuk menumpukan air kencing. Individu yang terjejas mengeluarkan sebanyak 20 liter air kencing cair setiap hari. Penyerapan berlebihan vasopressin menyebabkan sindrom hormon antidiuretik tidak sesuai (SIADH).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Embryology at unc.edu
  2. ^ a b Malenka RC, Nestler EJ, Hyman SE (2009). "Chapter 10: Neural and Neuroendocrine Control of the Internal Milieu". Dalam Sydor A, Brown RY (penyunting). Molecular Neuropharmacology: A Foundation for Clinical Neuroscience (ed. 2nd). New York: McGraw-Hill Medical. m/s. 246, 248–259. ISBN 9780071481274.
    •The hypothalamic–neurohypophyseal system secretes two peptide hormones directly into the blood, vasopressin and oxytocin. ...
    •The hypothalamic–pituitary–adrenal (HPA) axis. It comprises corticotropin-releasing factor (CRF), released by the hypothalamus; adrenocorticotropic hormone (ACTH), released by the anterior pituitary; and glucocorticoids, released by the adrenal cortex.
    •The hypothalamic–pituitary–thyroid axis consists of hypothalamic thyrotropin-releasing hormone (TRH); the anterior pituitary hormone thyroid–stimulating hormone (TSH); and the thyroid hormones T3 and T4.
    •The hypothalamic–pituitary–gonadal axis comprises hypothalamic gonadotropin–releasing hormone (GnRH), the anterior pituitary luteinizing hormone (LH) and follicle-stimulating hormone (FSH), and the gonadal steroids.
  3. ^ Hatton, GI (September 1988). "Pituicytes, glia and control of terminal secretion" (PDF). The Journal of Experimental Biology. 139: 67–79. doi:10.1242/jeb.139.1.67. PMID 3062122.
  4. ^ Median+eminence dalam Tajuk Subjek Perubatan (MeSH) di Perpustakaan Perubatan Negara AS

Pautan luar[sunting | sunting sumber]