Politik Yaman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Politik Yaman berada dalam keadaan tidak menentu akibat pengambilalihan Houthi di Yaman. Kumpulan bersenjata yang dikenali sebagai Houthis atau Ansar Allah merampas kawalan kerajaan Yaman Utara dan mengumumkan ia akan membubarkan parlimen, serta memasang "majlis presiden", "majlis kebangsaan peralihan", dan "majlis revolusi tertinggi" untuk mentadbir negara untuk tempoh interim.[1] Bagaimanapun, presiden yang digulingkan, Abdrabbuh Mansur Hadi, telah mengisytiharkan beliau masih memegang jawatan dan sedang berusaha untuk menubuhkan kerajaan saingan di Aden.[2]

Sebelum rampasan kuasa, politik Yaman secara nominal berlaku dalam rangka kerja republik demokrasi berperwakilan separa presiden. Presiden Yaman, yang dipilih melalui undi popular daripada sekurang-kurangnya dua calon yang disahkan oleh Parlimen, adalah ketua negara; manakala Perdana Menteri Yaman, yang dilantik oleh Presiden, adalah ketua pemerintahan.[3][4] Walaupun secara nosional ia adalah sistem berbilang parti, pada hakikatnya ia didominasi sepenuhnya oleh satu parti, Kongres Rakyat Umum, dan sejak penyatuan. Kuasa eksekutif dilaksanakan oleh Presiden dan Kerajaan. Kuasa perundangan terletak pada kedua-dua Pemerintahan dan Dewan Rakyat. Badan Kehakiman secara teorinya bebas, tetapi pada hakikatnya ia terdedah kepada campur tangan daripada cabang eksekutif.[5]

Yaman adalah sebuah republik dengan badan perundangan dwikameral.[6] Di bawah perlembagaan, seorang presiden yang dipilih, Dewan Rakyat yang mempunyai 301 kerusi yang dipilih, dan 111 anggota Majlis Shura yang dilantik berkongsi kuasa.[7] Tempoh jawatan presiden ialah 7 tahun, dan tempoh jawatan parlimen yang dipilih ialah 6 tahun. Hak mengundi adalah universal melebihi 18 tahun.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Houthis take charge in Yemen". Al Arabiya. 6 Februari 2015. Dicapai pada 6 Februari 2015.
  2. ^ Madabish, Arafat (23 Februari 2015). "Hadi to form new government, declare Aden as capital of Yemen: sources". Asharq al-Awsat. Dicapai pada 25 Februari 2015.
  3. ^ Article 74 of the Constitution of the Republic of Yemen: "The House of Representatives has the right to withdraw confidence from the Government. Withdrawal of confidence may be requested only after interpellating the Prime Minister or his representative. A request for withdrawing confidence has to be signed by a third of the members of the House and the House may not decide on this request before the elapsing of at least seven days after its submission. Withdrawal of confidence in the Government has to be decided by the majority of members of the House."
  4. ^ Article 105 of the Constitution of the Republic of Yemen: "The Prime Minister and ministers are collectively responsible before the Presidential Council and the House of Representatives for the work of the Government."
  5. ^ Inc, IBP (1 Ogos 2013). Yemen Ecology, Nature Protection Laws and Regulations Handbook Volume 1 Strategic Information and Basic Laws (dalam bahasa Inggeris). Lulu.com. ISBN 978-1-4330-7532-2.
  6. ^ "Yemen - Places in the News | Library of Congress". www.loc.gov. Dicapai pada 30 Julai 2020.
  7. ^ "Yemen - Places in the News | Library of Congress". www.loc.gov. Dicapai pada 29 Julai 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • [1] Government of Yemen
  • [2] Unofficial website of the Parliament of Yemen