Ponirah Terpidana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ponirah Terpidana
PengarahSlamet Rahardjo
Lakon layarSlamet Rahardjo
Cerita olehSlamet Rahardjo
Dihasilkan oleh
  • Manu Sukmajaya
  • A. Gunawan
Dibintangi
SinematografiTantra Surjadi
Disunting olehGeorge Kamarullah
Muzik olehEros Djarot
Syarikat
penerbitan
Sukma Putra Film
Tarikh tayangan
  • 1984 (1984) (Indonesia)
Masa tayangan
107 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Ponirah Terpidana ialah sebuah filem drama Indonesia 1984 yang diarahkan oleh Slamet Rahardjo. Dibintangi Nani Vidia, Rahardjo, dan Ray Sahetapy, ia mengisahkan seorang wanita muda bernama Ponirah yang menjadi pelacur dan ditangkap kerana pembunuhan seorang ahli perniagaan yang kaya. Filem ini, yang menggabungkan unsur-unsur tradisional dan kontemporari, merupakan kejayaan penting di Indonesia. Ia memenangi tiga Anugerah Citra di Festival Filem Indonesia 1984, dari sejumlah sebelas pencalonan.

Plot[sunting | sunting sumber]

Sejak lahir Ponirah telah menjalani kehidupan yang terkutuk. Ibunya meninggal dunia semasa kelahirannya dan adiknya, Permadi dilanggar trak ketika menunggang basikal dengannya. Ini membawa bapanya, Jabarudi, menjadi gila buat sementara dan hampir menusuknya dengan keris. Pembantu rumah mereka, Trindil (Christine Hakim), membawa Ponirah dengannya dan melarikan diri dari bandar, menetap di Yogyakarta. Trindil menjadi pelacur untuk menyara dirinya dan Ponirah; kedua-duanya hidup di rumah pelacuran.

Apabila Ponirah (Nani Vidia) berada di sekolah menengah tas, dia mendapati guru baru Guritno (Slamet Rahardjo) memerhatikannya dengan teliti. Tidak diketahuinya, dia sebenarnya bapa saudaranya yang ditanya oleh arwah bapa Ponirah untuk menemuinya. Setelah salah faham dengan Trindil, Ponirah pergi ke Jakarta dengan seorang lelaki muda yang menawan bernama Jarkasi (Ray Sahetapy), yang sebenarnya seorang pengedar yang ditugaskan memikat wanita muda untuk bekerja sebagai pelacur. Walaupun dia jatuh cinta kepada Ponirah dan enggan melakukan tugas ini, Ponirah mengatakan bahawa dia mahu menjadi pelacur paling mahal di bandar.

Ponirah ditangkap oleh seorang lelaki kaya bernama Franky Darling (Teguh Karya), Jarkasi bertemu Guritno dan kedua-duanya memutuskan untuk menyelamatkan Ponirah. Apabila mereka menyerang apartmen Franky, Ponirah - yang telah membenci lelaki dan ingin membunuh Franky - kesilapan Guritno untuk kliennya dan menikam pamannya dengan sepasang gunting, membunuhnya. Apabila polis datang, Jarkasi memberitahu mereka bahawa dia membunuh Guritno dan bersedia untuk dihukum. Walau bagaimanapun, siasatan itu mendedahkan bahawa Ponirah menyampaikan tamparan membunuh dan dia dipenjarakan.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Ponirah Terpidana ditulis dan diarahkan oleh Slamet Rahardjo untuk Sukma Putra Film. Ia diterbitkan oleh Manu Sukmajaya dan A. Gunawan, dengan Tantra Surjadi memegang kamera dan suntingan filem oleh George Kamarullah.[1] Eros Djarot, adik Slamet mengendalikan gubahan muzik,[2] sementara Suparman Sidik mengendalikan bunyi. Benny Benhardi mengendalikan penataan artistik.[1]

Filem ini dibintangi oleh Nani Vidia dan Bambang Hermanto, dengan peranan lain diisi oleh Christine Hakim, Bambang Hermanto, Slamet Rahardjo, Ray Sahetapy, Teguh Karya, Nano Riantiarno dan Ratna Riantiarno.[1] Kebanyakan pelakon telah bekerja dengan Teater Populer milik Teguh, bersama Hakim, Karya, Nano Riantiarno, dan Rahardjo yang sebelum ini telah bekerjasama dalam filem seperti Cinta Pertama (1973).[3] Hermanto telah berada di pawagam selama 30 tahun, meraih kemasyhuran selepas membintangi filem arahan D. Djajakusuma Harimau Tjampa pada 1953.[4] Sementara itu, Vidia sebagai pendatang baru dalam bidang lakonan, membuat penampilan filem cetera pertama menerusi Ponirah Terpidana.[5]

Tema[sunting | sunting sumber]

Nauval Yazid dari The Jakarta Post menulis bahawa Ponirah Terpidana mempunyai tema "wanita-yang-menderita-terus-menerus", yang biasa di dalam filem-filem Indonesia. Beliau membandingkan rakaman kritikal Jamila dan Sang Presiden (2009) kepada filem itu, dengan menyatakan bahawa filem terakhir - setelah pelacur yang membunuh seorang pegawai kerajaan yang kaya - mengingatkan Ponirah Terpidana.[6] Gotot Prakosa, seorang lagi penulis untuk The Jakarta Post menyifatkannya sebagai sebuah filem seni, menggabungkan elemen tradisional dan kontemporari.[7]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Ponirah Terpidana menerima keluaran secara meluas pada 1984, walaupun pada 1983 ia dipertontonkan di Festival Tiga Benua di Perancis.[8] Menurut Prakosa, ulasan asing mengkritik adegan di akhir yang menunjukkan sebuah daerah cahaya merah di Jakarta.[7] Eleanor Mannikka dari allRovi memberikan tiga setengah daripada lima bintang.[9]

Salinan filem 35 mm dan VHS filem ini disimpan di Sinematek Indonesia di Jakarta.[10]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Ponirah Terpidana telah dicalonakn untuk 11 Anugerah Citra di Festival Filem Indonesia 1984, memenangi tiga.[8] Ia tewas dalam empat kategori, termasuk Pelakon Utama Lelaki dan Wanita Terbaik, oleh filem Budak Nafsu arahan Sjumandjaja (1984),[11] sementara filem arahan Arifin C. Noer Pengkhianatan G30S/PKI (1984) memenangi Lakonlayar Terbaik.[12] Filem itu juga memenangi hadiah juri khas di Festival Tiga Benua 1983.[8]

Anugerah Tahun Kategori Penerima Keputusan
Festival Tiga Benua 1983 Hadiah Juri Khas Menang
Festival Filem Indonesia 1984 Filem Terbaik Tercalon
Pengarah Terbaik Slamet Rahardjo Tercalon
Lakonlayar Terbaik Slamet Rahardjo Tercalon
Pelakon Utama Lelaki Terbaik Ray Sahetapy Tercalon
Pelakon Utama Wanita Terbaik Christine Hakim Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Bambang Hermanto Menang
Best Supporting Actor Slamet Rahardjo Tercalon
Sinematografi Terbaik Tantra Surjadi Menang
Penata Artistik Terbaik Benny Benhardi Tercalon
Suntingan Terbaik George Kamarullah Menang
Penata Muzik Terbaik Eros Djarot Tercalon

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

Sumber petikan[sunting | sunting sumber]

  • "Bambang Hermanto". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 15 February 2013.
  • Asrianti, Tifa (25 January 2009). "Eros Djarot: Makes a comeback with new album". The Jakarta Post. Jakarta. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 15 February 2013.
  • "Kredit Cinta Pertama". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 15 February 2013.
  • "Kredit Ponirah Terpidana". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 15 February 2013.
  • Mannikka, Eleanor. "Ponirah Terpidana". allmovie (dalam bahasa Indonesia). allRovi. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 15 February 2013.
  • "Nani Vidia". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 15 February 2013.
  • "Penghargaan Budak Nafsu". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesian). Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-14. Dicapai pada 14 November 2012. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  • "Penghargaan Pengkhianatan G-30-S PKI". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-25. Dicapai pada 25 December 2012. Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (bantuan)
  • "Penghargaan Ponirah Terpidana". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 8 January 2013. Cite has empty unknown parameter: |trans_title= (bantuan)
  • "Ponirah Terpidana". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 15 February 2013.
  • Prakosa, Gotot (24 December 2000). "Slamet wants to bring Marsinah back from the grave". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-01. Dicapai pada 15 February 2013.
  • Yazid, Nauval (3 May 2009). "A very irresistible 'Jamila'". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-01. Dicapai pada 1 April 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]