Portal:Chile/Selected article/2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pulau Cape Horn (bahasa Belanda: Kaap Hoorn; bahasa Sepanyol: Cabo de Hornos; dinamakan sempena bandar Hoorn dalam bahasa Belanda) adalah paling selatan tanjung di Kepulauan Tierra del Fuego di selatan Chile.

Ia secara meluas dianggap sebagai hujung selatan Amerika Selatan. Cape Horn adalah tanjung besar paling selatan, dan menandakan sempadan utara Drake Passage; selama bertahun-tahun ia adalah satu kejayaan besar pada laluan penggunting perdagangan, di mana kapal belayar dijalankan di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, perairan sekitar tanjung adalah sangat berbahaya, kerana angin kencang, ombak besar, arus yang kuat dan sebahagian kecil; bahaya ini menjadikan ia terkenal sebagai tanah perkuburan seorang pelayar.

Keperluan untuk kapal-kapal untuk pusingan tanduk itu dikurangkan dengan pembukaan Terusan Panama pada tahun 1914. Walau bagaimanapun, belayar di sekitar Horn secara meluas dianggap sebagai salah satu cabaran utama dalam kapal layar, dan beberapa pelayar rekreasi terus belayar laluan ini, kadang-kadang sebagai sebahagian daripada mengelilingi di dunia, hampir kesemua laluan memilih melalui terusan ke utara Cape sebenar, walaupun banyak mengambil jalan memutar melalui pulau-pulau dan sauh kepada menunggu Cuaca baik untuk benar-benar melawat Horn Island atau belayar di sekelilingnya untuk meniru satu penggenapan titik bersejarah ini. Beberapa laut terkemuka perlumbaan kapal layar, terutamanya Vendée Globe, belayar di seluruh dunia melalui Horn, dan rekod kelajuan untuk belayar mengelilingi dunia mengikuti laluan yang sama.