Portal:Makanan/Selected article/3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Crocus saffron berbunga di taman di Prefektur Osaka, Jepun.
Safron telah digunakan sebagai perasa, wangian, pewarna dan ubat selama lebih daripada 3,000 tahun. Rempah paling mahal di dunia mengikut berat, safron terdiri daripada stigma dipetik dari crocus safron (Crocus sativus). "Benang" kering terhasil dibezakan oleh rasa pahit, wangian jerami seperti, dan sedikit catatan logam. Safron berasal dari Barat daya Asia, tetapi mula ditanam di Yunani. Iran adalah pengeluar safron terbesar di dunia, menyumbang lebih separuh daripada jumlah tuaian dunia.

Dalam kedua-dua zaman dahulu dan zaman moden, sebahagian besar safron dahulu dan sekarang digunakan dalam penyediaan makanan dan minuman: budaya itu tersebar di Afrika, Asia, Eropah, dan Amerika yang menghargai nilai benang merah yang digunakan dalam bahan-bahan seperti bahan-bahan bakar, kari, dan minuman keras. Secara perubatan, safron telah digunakan pada zaman purba untuk merawat pelbagai penyakit, termasuk sakit perut, wabak bubonik, dan cacar; ujian klinikal telah menunjukkan potensi safron sebagai ejen anti-barah dan anti-penuaan. Safron telah digunakan untuk mewarna tekstil dan lain-lain, kebanyakannya yang membawa maksud agama atau hierarki.

Penanaman safron telah lama berpusat pada jalur luas Eurasia disempadani oleh Laut Mediterranean di barat daya ke Kashmir dan China di timur laut. Pengeluar safron utama kuno-Iran, Sepanyol, India dan Yunani—terus menguasai perdagangan dunia. Penanaman safron di Amerika telah dimulakan oleh ahli-ahli Gereja Schwenkfelder di Pennsylvania. Dalam dekad kebelakangan ini penanaman telah merebak ke New Zealand, Tasmania dan California.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...