Raim keras

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raim keras di atas pokok (pandangan dekat)
Raim keras di pokok

Raim keras ialah ais putih yang terbentuk apabila titisan air kabus membeku di permukaan luar objek. Ia sering dilihat di atas pokok-pokok di atas gunung dan rabung pada musim sejuk, apabila awan yang rendah tergantung menyebabkan kabus membeku. Kabus ini membeku mengikut arah angin di cabang pokok, bangunan, atau objek pepejal yang lain, biasanya dengan halaju angin yang tinggi dan suhu udara antara -2 dan -8°C (28.4 dan 17.6°F).

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Pembentukan raim keras sukar untuk dibuang; mereka mempunyai penampilan seperti sikat, tidak seperti raim lembut, yang kelihatan seperti berbulu, atau ais jernih, yang kelihatan homogen dan lutsinar.

Para saintis di tempat-tempat cuaca yang melampau seperti Gunung Washington di New Hampshire sering harus memecahkan ketulan raim keras, untuk memastikan anemometer dan instrumen pengukur yang lain beroperasi.

Raim ais dapat dikumpulkan di tepi dan permukaan kawalan pesawat yang beroperasi dalam keadaan meteorologi tertentu. Raim juga merupakan salah satu bentuk cuaca.

Ahli meteorologi membezakan antara tiga jenis asas pembentukan ais pada permukaan menegak dan mendatar dengan pemendapan titisan air adisejuk. Sudah tentu terdapat juga formasi perantaraan.

  • Raim lembut kurang padat daripada raim keras dan berwarna susu dan berhablur, seperti gula. Raim lembut kelihatan sama dengan fros telinga.
  • Raim keras agak kurang berwarnasusu, terutamanya jika tidak berat.
  • Ais jernih adalah lutsinar dan homogen dan rupanya menyerupai kiub ais. Strukturnya yang padat dan amorfus membantunya berpaut dengan mantap ke mana-mana permukaan yang membentuknya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]