Resident Evil Village

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Resident Evil Village
PembangunCapcom
PenerbitCapcom
PengarahMorimasa Sato
PengeluarTsuyoshi Kanda
Peter Fabiano
Masachika Kawata
ArtisTomonori Takano
KomposerShusaku Uchiyama
SiriResident Evil
Platform
Pelepasan7 Mei 2021
GenreSeram kemandirian
ModPemain tunggal

Resident Evil Village[a] adalah permainan video seram kemandirian yang akan datang yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Capcom. Ini akan menjadi ansuran utama kesepuluh dalam siri Resident Evil,[1] dan susulan kepada Resident Evil 7: Biohazard.

Permainan ini diumumkan pada acara pendedahan PlayStation 5 pada Jun 2020, dan dilancarkan pada 7 Mei 2021 bagi platform Windows, PlayStation 5, dan Xbox Series X/S.[2]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Permainan ini berkisar beberapa tahun selepas peristiwa dalam Resident Evil 7: Biohazard. Semasa pendedahan oleh Capcom, Kellen Haney mengatakan mengenai kisah itu: "Dunia Ethan tiba-tiba runtuh sekali lagi ketika Chris Redfield, wajah yang tidak disangka namun tidak asing lagi muncul, memancarkan rantaian peristiwa yang melihat Ethan yang bingung mencari jawapan untuk tindakan mengejutkan Chris, dan akhirnya menemuinya di sebuah kampung misteri."[3] Kisah permainan ini berlaku di Eropah. [4]

Sama seperti Resident Evil 7, permainan ini dibangunkan mengguna RE Engine dan akan dimainkan dari perspektif diri-pertama.[4]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pembangunan Resident Evil Village dimulakan pada awal 2017.[3]

Walaupun Resident Evil Village diakui oleh Capcom sebagai permainan utama kesepuluh dalam siri ini, dan logo dicantumkan untuk memasukkan angka Romawi "VIII" untuk 8, pengeluar permainan Tsuyoshi Kanda dan Peter Fabiano menyatakan dalam wawancara Famitsu bahawa pilihan tajuknya adalah mereka menganggap kampung itu watak lain dalam permainan dan "kerana kami ingin pemain memahami bahawa" mereka mencerminkannya dalam penentuan tajuk. Mereka juga mengelakkan memanggil permainan dengan singkatan biasa (seperti RE8) kerana mereka mahu pemain mengingat bahagian Village dari namanya.[4][5]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Digayakan sebagai VII.I.AGE RESIDENT EVIL. Dikenali di Jepun sebagai Biohazard Village (Jepun: バイオハザード ヴィレッジ, Hepburn: Baiohazādo Virejji), digayakan sebagai VII.I.AGE BIOHAZARD.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Yin-Poole, Wesley (11 Jun 2020). "Resident Evil 8: Village announced". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 Jun 2020.
  2. ^ McWhertor, Michael (11 Jun 2020). "Resident Evil 8 announced at PS5 reveal event". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 Jun 2020. Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  3. ^ a b Mercante, Alyssa (12 Jun 2020). "Resident Evil 8: Village revealed and we're screaming". GamesRadar (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Jun 2020.
  4. ^ a b Ashcroft, Brian (2 Julai 2020). "Why Resident Evil Village Isn't Called Resident Evil 8". Kotaku (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  5. ^ Resident Evil Village - Special Developer Message. YouTube (dalam bahasa Inggeris). Resident Evil. 12 Jun 2020. Dicapai pada 12 Jun 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]