Rickrolling

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rickrolling atau Rickroll merupakan meme Internet yang melibatkan kemunculan video muzik yang tidak dijangka untuk lagu 1987 " Never Gonna Give You Up ", yang dipersembahkan oleh penyanyi Inggeris Rick Astley . Video tersebut mempunyai lebih 1.4 bilion tontonan di YouTube . Meme ini ialah sejenis umpan dan suis, biasanya menggunakan hiperpautan menyamar yang membawa kepada video muzik. Apabila mangsa mengklik pada pautan yang seolah-olah tidak berkaitan, tapak dengan video muzik dimuatkan dan bukannya apa yang dijangkakan, dan mereka telah di-" Rickrolled ". Meme ini juga telah diperluaskan kepada menggunakan lirik lagu, atau menyanyikannya, dalam konteks yang tidak dijangka. Astley sendiri juga telah di-Rickrolled beberapa kali. [1] [2] [3]

Meme ini mula berkembang daripada helah umpan dan suis serupa yang dipanggil "duck rolling" yang popular di laman web 4chan pada tahun 2006. Helah umpan dan suis video ini semakin popular di 4chan menjelang 2007 semasa April Fools' Day dan merebak ke tapak Internet lain pada akhir tahun itu. Meme itu mendapat perhatian arus perdana pada 2008 melalui beberapa acara yang dipublikasikan, terutamanya apabila YouTube menggunakannya pada acara April Fools 2008. [4]

Astley, yang baru kembali membuat persembahan selepas berehat selama 10 tahun, pada mulanya teragak-agak untuk menggunakan populariti barunya daripada meme itu untuk meneruskan kerjayanya tetapi menerima kemasyhuran oleh Rickrolling Perarakan Hari Kesyukuran Macy 2008 dengan persembahan mengejut lagu itu. Sejak itu, Astley melihat kerjaya persembahannya telah dihidupkan semula oleh populariti meme itu.

  1. ^ Has Rick Astley ever been "Rick-rolled"?. 25 January 2017. Dicapai pada 29 September 2020.
  2. ^ Melissa Locker (18 June 2020). "New Internet Legend Manages to Rick Roll Rick Astley". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 June 2020. Dicapai pada 19 June 2020. The trick was so seamlessly perfect that Astley had no choice but to applaud it by posting a clap emoji, and then called out the clever user in his sign off post, saying, "u/theMalleableDuck I salute you!"
  3. ^ Kooser, Amanda. "Rick Astley had a relatable first reaction to Rickrolling". CNET (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 March 2021.
  4. ^ "YouTube RickRolls Users". TechCrunch. April 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 August 2012. Dicapai pada 1 June 2008.