Rio (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rio
PengarahCarlos Saldanha
Lakon layarDon Rhymer
Joshua Sternin
Jeffrey Ventimilia
Todd R.Jones
Earl Richey Jones
Cerita olehCarlos Saldanha
Dihasilkan olehJohn C. Donkin
Bruce Anderson
Chris Wedge
DibintangiJesse Eisenberg
Anne Hathaway
George Lopez
SinematografiRenato Falcão
Disunting olehHarry Hitner
Muzik olehJohn Powell
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 8 April 2011 (2011-04-08) (Brazil)
  • 15 April 2011 (2011-04-15) (Amerika Utara)
Masa tayangan
96 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Portugis
Bajet$90 juta[1]
Pecah panggung$429,244,302[2]

Rio (juga dikenali sebagai Rio: The Movie) merupakan sebuah filem beranimasi komputer komedi 3D Amerika 2011 dan filem keenam Blue Sky Studios dibawah pengedaran 20th Century Fox. Tajuk filem merujuk kepada bandaraya Brazil iaitu Rio de Janeiro,[3], latar tempat filem. Filem dikeluarkan di Amerika Syarikat pada 15 April, 2011. Ia diarahkan Carlos Saldanha dan features lakonan suara Jesse Eisenberg, Anne Hathaway, George Lopez dan Jake T. Austin.[4] Filem mengembangkan cerita seekor burung makaw Spix, Blu (Eisenberg), yang dibawa ke Rio de Janeiro untuk bersenyawa dengan seekor burung betina. Malangnya, dia menjadi pelanduk tengah penyeludup yang ingin menangkap burung eksotik.

Saldanha developed his first story concept of Rio in 1995, in which a penguin is washed up in Rio. However, Saldanha learned of produksi filem Happy Feet dan Surf's Up, lalu menukar konsep supaya melibatkan burung macaws dan alam sekitarnya di Rio. Beliau mencadangkan ideanya kepada Chris Wedge pada 2006, and the project was set up at Blue Sky. Pelakon suara utama ditemui pada 2009. Semasa produksi, kru telah melawat Rio de Janeiro dan juga bertanya dengan pakar burung macaw di Bronx Zoo untuk mengaji pergerakan mereka. Filem memulakan tayangan pada 22 Mac 2011 di Rio de Janiero, dan kemudiannya ditayangkan di Amerika Syarikat pada 15 April 2011. Filem telah mendapat ulasan positif dari para kritik. Filem ini dipuji kerana visual, lakon suara dan muziknya. Filem juga adalah sebuah kecemerlangan box office, memulangkan lebih daripada AS$429 juta dari seluruh dunia.


Plot[sunting | sunting sumber]

Dalam hutan berdekatan Rio de Janeiro, seekor anak Spix's Macaw yang belum dapat terbang dan pelbagai burung lain ditangkap penyeludup dan dibawa ke Moose Lake, Minnesota. Kotak yang mengandungi burung macaw itu terjatuh ke tepi jalan lalu dijumpai seorang anak perempuan bernama Linda (Leslie Mann), yang memberi nama "Blu" kepada burung itu. Lima belas tahun kemudian, Linda menetap dalam sebuah kedai buku bersama Blu (Jesse Eisenberg). Seorang pakar burung (ornithologist), Túlio (Rodrigo Santoro), memberitahu Linda bahawa Blu adalah burung jantan terakhir spesiesnya, dan dia perlu bersenyawa dengan seekor burung betina untuk mengekalkan spesies.

Linda membawa Blu ke Brazil, dimana Blu bertemu dengan macaw betina Jewel (Anne Hathaway) yang menyebabkan Blu tertarik kepadanya, tetapi Jewel hanya mempedulikan fikiran melepaskan diri. Pusat pelindungan diserbu penyeludup, yang diberi laluan masuk oleh burung Sulphur-crested Cockatoo ketua penyeludup, Nigel (Jemaine Clement), yang berlakon sebagai seekor burung sakit. Antara mereka ialah Fernando (Jake T. Austin), seorang anak yatim miskin yang membantu penyeludup supaya dapat mencari makan. Blu dan Jewel ditangkap dan Nigel memberitahu bahawa dulu dia adalah seekor burung pelakon dalam program televisyen, tetapi digantikan seekor parakeet. Disebabkan rasa benci, Nigel menbantu penyeludup menangkap burung-burung eksotik. Selepas terbang pergi, Blu dan Jewel melepaskan diri. Sambil cabut, Nigel mengejar mereka melalui bandaraya Rio, lalu Blu and Jewel tersesat dalam hutan.

Mereka berjumpa dengan sebuah keluarga toucan, yang bapanya, Rafael (George Lopez), menawar untuk membawa mereka berjumpa kawannya Luiz untuk mengeluarkan rantai. Rafael cuba mengajarkan Blu cara terbang, tetapi Blu gagal. Kumpulan juga berjumpa burung Red-crested Cardinal bernama Pedro (Will.i.am) dan kawannya burung canary Nico (Jamie Foxx). Sementara itu, Nigel mendapat bantuan marmoset pencuri dan raja mereka Mauro (Brian Baumgartner), untuk mencari Blu dan Jewel. Linda dan Tulio juga berusaha mencari Blu, dengan bantuan Fernando yang telah bertaubat. Pedro dan Nico membawa Blu dan Jewel ke sebuah kelab samba burung, dimana Blu mula menari, culminating in a duet bersama Jewel. They are attacked by the marmosets, tetapi kawan burung mereka, termasuk seekor Roseate Spoonbill yang ditemui dalam kelab samba bernama Kipo (Bernardo de Paula) melindungi mereka supaya geng lima burung dapat melarikan diri.

Fernando membawa Linda dan Tulio ke tempat sembunyi penyeludup, dimana mereka mengetahui rancangan penyeludup untuk menggunakan Carnivale sebagai penutup untuk mendapat balik Blu dan Jewel dan melarikan diri. Kumpulan bertemu dengan seekor anjing bulldog bernama Luiz (Tracy Morgan) yang tidak sengaja menggunakan air liurnya untuk melepaskan Blu dan Jewel dari rantai. Jewel sangat gembira tetapi Blu muram sebab masih tidak dapat terbang lalu berpisahlah mereka. Malangnya, Jewel ditangkap Nigel. Apabila Pedro dan Nico memberitahu Blu akan penangkapan Jewel, dia memilih untuk memulakan operasi menyelamat. Linda dan Tulio menyelinap masuk ke Carnivale sebagai penari, tetapi Blu, Rafael, Nico, dan Pedro ditangkap Nigel. Linda dan Tulio mengejar penyeludup, tetapi terlambat menghentikan mereka daripada berlepas dalam kapal terbang mereka. Semasa penerbangan, Blu breaks out of his cage, and they flee except for Jewel, who knows Blu is still scared of flying. Nigel mencederakan sayap Jewel dengan parah, tetapi Blu mampu blasts Nigel out of the plane by attaching a fire extinguisher to his leg, menyebabkannya terkena propeller kapal terbang.

Jewel ditolak keluar kapal terbang oleh sebuah sangkar, lalu Blu mengikutnya, much to her surprise. Setelah dicium Jewel, Blu is overcome by the rhythm of his heart, lalu terbang untuk menyelamatkan mereka berdua. Mereka pulang ke Linda dan Tulio, yang cuba mengubati sayap cedera Jewel. Jewel is reluctant at first, tetapi Blu memujuknya mengharapkan Tulio.

Pada masa kemudian, Linda dan Tulio telah membentuk "Blu Bird Sanctuary", sebahagian hutan Rio yang dilindungi daripada penyeludup. Blu dan Linda tetap dekat dalam hati, walaupun dia juga mempunyai hubungan dengan Tulio, dan sekarang bermastautin di Rio untuk membantu menguruskan Blu Bird Sanctuary bersama Fernando. Blu dan Jewel sekarang tinggal dalam hutan, dan adalah ibu bapa tiga ekor anak burung. Bagi Nigel, he survived hitting the propeller, tetapi badannya bertelanjang bulat tanpa bulu kecuali kepalanya. Mauro memalukan lalu mengambil gambar Nigel sementara para penyeludup dipenjarakan.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Pada 18 Mac, 2011, penyanyi-penulis lagu Inggeris Taio Cruz mengeluarkan muzik video dan lagu tema berjudul "Telling The World" (Memberitahu Dunia) di YouTube untuk runut bunyi. Runut bunyi filem dikeluarkan di Amerika Syarikat oleh Twentieth Century Fox Film Corporation pada 29 Mac, 2011 dalam bentuk muat turun digital[5] dan juga Interscope Records pada 5 April, 2011 dalam format cakera padat audio.[6]

Senarai muzik
  1. "Real in Rio" – Jesse Eisenberg, Jamie Foxx, Anne Hathaway, George Lopez, will.i.am & The Rio Singers
  2. "Let Me Take You to Rio (Blu’s Arrival)" – Ester Dean & Carlinhos Brown
  3. "Pretty Bird" – Jemaine Clement
  4. "Mas que Nada (2011 Rio Version)" – Sérgio Mendes featuring Gracinha Leporace
  5. "Hot Wings (I Wanna Party)" – will.i.am, Jamie Foxx, Anne Hathaway
  6. "Fly Love" – Foxx
  7. "Telling the World" – Taio Cruz
  8. "Funky Monkey" – Siedah Garrett, Brown, Mikael Mutti & Davi Vieira
  9. "Take You to Rio (Remix)" – Dean
  10. "Balanço Carioca" – Mutti
  11. "Sapo Cai" – Brown & Mutti
  12. "Samba De Orly" – Bebel Gilberto
  13. "Valsa Carioca" – Mendes
  14. "Forró da Fruta" (Bonus track) – Brown & Mutti

Skor[sunting | sunting sumber]

Skor filem Rio digubah oleh John Powell. Runut bunyi dijadualkan pengeluarannya pada 24 Jun 2011 oleh Varèse Sarabande Records.[7][8]

Senarai muzik
  1. "Morning Routine" (2:23)
  2. "Meet Tulio" (2:55)
  3. "Great Big Momma Bird" (2:47)
  4. "Paradise Concern" (1:59)
  5. "Bagged and Missing" (2:09)
  6. "Locked Up" (2:10)
  7. "Chained Chase" (2:35)
  8. "Bedtime Flyers" (2:58)
  9. "Idiot Glider" (1:56)
  10. "Juicy Little Mango" (2:27)
  11. "Umbrellas of Rio" (2:27)
  12. "Motorbike" (1:23)
  13. "Bird Fight" (1:03)
  14. "Birds Moved" (2:33)
  15. "Heimlich" (2:31)
  16. "Birdnapped" (3:37)
  17. "Rio Airport" (4:24)
  18. "Flying" (2:43)
  19. "Market Forro" (2:11)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kaufman, Amy (April 14, 2011). "Movie Projector: 'Rio' should stifle 'Scream 4'". Los Angeles Times. Tribune Company. Dicapai pada April 16, 2011.
  2. ^ "Rio (2011)". Box Office Mojo. Amazon.com. Dicapai pada May 15, 2011.
  3. ^ Siegel, Tatiana (May 11, 2009). "Fox, Blue Sky drawn to 'Rio'". Variety. Dicapai pada January 20, 2010.
  4. ^ Gomez, Tim (October 22, 2009). "Neil Patrick Harris Takes Anne Hathaway To Rio". Cinema Blend. Dicapai pada January 20, 2010.
  5. ^ Amazon.com "Rio: Music From The Motion Picture" Various Artists | Format: MP3 Download
  6. ^ Amazon.com "Rio: Music From the Motion Picture (Soundtrack)" Various Artists | Format: Audio CD
  7. ^ "Rio (Original Motion Picture Score)". iTunes. Dicapai pada April 22, 2011.
  8. ^ "'Rio' Score Album Details". Film Music Reporter. March 24, 2011. Dicapai pada 22 April 2011.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Lagoa" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RottenTomatoes" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Blue Sky Studios Templat:Carlos Saldanha