Rumah Api Kuala Selangor

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rumah Api Kuala Selangor

Rumah Api Kuala Selangor terletak di atas Bukit Melawati dalam daerah Kuala Selangor, Selangor, Malaysia menghadap ke laut Selat Melaka. Rumah api ini dibuka pada 1907 oleh penjajah British, berdekatan dengan muara Sungai Selangor. Tinggi rumah api ini adalah 83 meter dari dasar laut dan 27 meter dari darat dengan sinaran lampunya mampu memancar sehingga 56 kilometer. Lampu cerah akan berpusing dan berkelip dua kali setiap 15 saat. Pada awalnya, lampu ini menggunakan minyak tanah dan generator kemudian dijana dengan kuasa elektrik kerana lebih bersih dan jimat.

Ketua Pengarah Jabatan Laut Malaysia merangkap Pengerusi Lembaga Dius Api, Datuk Kapten Ahmad Othman memaklumkan bahawa rumah api menjadi pedoman kepada pelayar Selat Melaka dan menjadi penanda pintu laluan keluar masuk ke perairan Selangor.

Rumah Api Kuala Selangor mulanya bernama 'Rumah Api Altingsburg' sempena nama seorang Gabenor Belanda kerana Belanda pernah berkuasa ketika itu dan Belanda mengumpul bijih timah dari Selangor dan Perak . Ia dibina pada tahun 1907 dan beroperasi secara rasmi pada 1910.Sejarah rumah api di Malaysia bermula sejak zaman penjajahan Inggeris dan dari tahun 1826, rumah api di pesisiran pantai negara dikenali sebagai 'The Straits Settlements Lighthouses'.

Dibuka untuk lawatan[sunting | sunting sumber]

Sempena 'Sambutan 100 Tahun Rumah Api Kuala Selangor' pada 2010, orang ramai boleh masuk ke dalam selain mendapat pelbagai maklumat berguna.Bagi pengunjung istimewa akan berpeluang naik ke tingkat paling atas rumah api yang menempatkan lampu pedoman.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Rumah Api Kuala Selangor kini 100 tahun". Utusan Malaysia. 25 Oktober 2010.