Pergi ke kandungan

Sabdu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sabdu atau lebih dikenali sebagai sandhi dalam bahasa Sanskrit, adalah fenomena fonetik yang merujuk kepada perubahan bunyi yang berlaku pada pertemuan dua morfem atau kata dalam sesuatu bahasa. Sabdu sering kali mempengaruhi sebutan dan kadang-kadang juga tulisan perkataan tersebut.

Ciri-Ciri Sabdu[sunting | sunting sumber]

Peleburan bunyi: Sabdu berlaku apabila dua bunyi yang bertemu menjadi satu bunyi yang baru. Contohnya, dalam bahasa Melayu, "di" dan "sini" menjadi "disini".

Pengubahan bunyi: Sabdu juga boleh menyebabkan pengubahan bunyi, di mana satu bunyi diubah untuk menyesuaikan dengan bunyi yang berdekatan. Contohnya, dalam bahasa Inggeris, "in" dan "possible" menjadi "impossible".

Penyingkiran bunyi: Kadang-kadang, sabdu boleh menyebabkan penyingkiran bunyi tertentu. Contohnya, dalam bahasa Perancis, "le" dan "ami" menjadi "l'ami".

Jenis-Jenis Sabdu[sunting | sunting sumber]

Asimilasi: Proses di mana satu bunyi menjadi lebih mirip dengan bunyi yang berdekatan. Contohnya, dalam bahasa Melayu, "tulis" dan "kan" menjadi "tuliskan".

Disimilasi: Proses di mana satu bunyi menjadi kurang mirip dengan bunyi yang berdekatan untuk memudahkan sebutan. Contohnya, dalam bahasa Latin, "peregrinus" menjadi "pilgrim" dalam bahasa Inggeris.

Elisi: Penyingkiran bunyi dalam kata apabila dua vokal bertemu. Contohnya, dalam bahasa Itali, "la amica" menjadi "l'amica".

Metatesis: Penukaran tempat dua bunyi dalam kata. Contohnya, dalam bahasa Inggeris lama, "brid" menjadi "bird".

Epenesis: Penambahan bunyi di antara dua bunyi yang bersebelahan. Contohnya, dalam bahasa Sepanyol, "escolar" (daripada Latin "scholar").

Contoh Penggunaan Sabdu[sunting | sunting sumber]

Bahasa Melayu: Sabdu kerap berlaku dalam bahasa Melayu, terutamanya dalam penggabungan kata kerja dengan kata ganti nama atau partikel. Contoh: "meletakkan" daripada "meletak" dan "kan".

Bahasa Sanskrit: Dalam bahasa Sanskrit, sabdu adalah satu fenomena yang biasa, terutama dalam pengucapan ayat-ayat suci dan mantera. Contoh: "sāntiḥ" dan "mantraḥ" menjadi "sāntimantraḥ".

Bahasa Inggeris: Sabdu juga berlaku dalam bahasa Inggeris, terutamanya dalam bentuk kontraksi. Contoh: "do not" menjadi "don't".

Kepentingan Sabdu[sunting | sunting sumber]

Sabdu memainkan peranan penting dalam evolusi dan perkembangan bahasa. Ia membantu dalam:

  1. Memudahkan sebutan: Dengan mengubah atau menggabungkan bunyi, sabdu memudahkan sebutan perkataan atau frasa.
  2. Mengekalkan ritma dan intonasi: Sabdu membantu dalam mengekalkan ritma dan intonasi bahasa, terutamanya dalam puisi dan nyanyian.
  3. Pengintegrasian perkataan pinjaman: Sabdu membantu dalam pengintegrasian perkataan pinjaman ke dalam bahasa, menjadikannya lebih mudah diterima oleh penutur asli.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Indirawati Haji Zahid, Mardian Shah Omar. Fonetik dan fonologi. PTS Professional. ISBN 9833585639. Dicapai pada 24 Disember 2009.