Pergi ke kandungan

Sains dan teknologi di Perancis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sains dan teknologi di Perancis mempunyai sejarah yang panjang bermula di Académie des Sciences, yang diasaskan oleh Louis XIV pada tahun 1666, atas cadangan Jean-Baptiste Colbert, untuk menggalakkan dan melindungi semangat penyelidikan saintifik Perancis. Pencapaian Perancis dalam bidang sains dan teknologi adalah sangat ketara sepanjang abad yang lalu kerana pertumbuhan ekonomi dan proses perindustrian Perancis adalah perlahan dan stabil sepanjang abad ke-18 dan ke-19. Usaha penyelidikan dan pembangunan membentuk bahagian penting dalam ekonomi negara .

Penyelidikan saintifik di negara ini disokong oleh industri, oleh rangkaian universiti Perancis serta pertubuhan pendidikan tinggi di luar rangka kerja utama, Grandes écoles .

Perancis menduduki tempat ke-11 dalam Indeks Inovasi Global 2023, berbanding ke-16 pada 2019. [1] [2] [3]

Gambaran keseluruhan sejarah

[sunting | sunting sumber]

Tradisi penyelidikan saintifik di Perancis boleh dikesan sejak Revolusi Saintifik . Perancis ialah tempat asal bagi beberapa universiti tertua di dunia ( Montpellier, Paris ) walaupun universiti-universiti ini pada masa penubuhannya lebih tertumpu kepada falsafah, teologi dan undang-undang berbanding sains.

Institusi

[sunting | sunting sumber]

Maktab Perguruan Perancis

[sunting | sunting sumber]

Bidang-bidang saintifik

[sunting | sunting sumber]
Pusat penyelidikan Kumpulan Thales dalam kelompok perniagaan Paris-Saclay, Perancis .

Radioaktiviti telah ditemui oleh Henri Becquerel pada tahun 1896. Asas teori dan rangka kerja matematik relativiti khas telah diasaskan oleh Henri Poincaré, sebelum Albert Einstein menggunakannya pada tahun 1905 dan selanjutnya.

Pemuliharaan undang-undang massa telah ditemui oleh Antoine Lavoisier [4] pada abad ke-18 Perancis.

Matematik

[sunting | sunting sumber]

Sistem Koordinat Cartesian ditemui oleh René Descartes pada tahun 1637 (dan secara bebas oleh Pierre de Fermat pada tempoh yang sama). Kalkulator pertama oleh Blaise Pascal ( Pascaline ) dibuat pada tahun 1642. [5] (lihat juga Mesin Menambah ) Teori kebarangkalian telah dibangunkan oleh Pierre de Fermat dan Blaise Pascal pada abad ketujuh belas (bersama Gerolamo Cardano dan Christiaan Huygens ). [6]

Perancis ialah tempat asal bagi 11 Pemenang Pingat Fields, kedua selepas Amerika Syarikat dalam bilangan Pemenang Pingat Fields . "Persatuan rakan usaha sama" oleh ahli matematik rekaan Nicolas Bourbaki berpusat di École Normale Supérieure di Perancis .

Kuasa nuklear

[sunting | sunting sumber]

Perancis telah menjalankan ujian pertama bom atom di Algeria pada tahun 1960 [7] dan beberapa senjata nuklear Perancis yang beroperasi telah tersedia pada tahun 1964. Kemudian, Perancis melaksanakan ujian pertamanya ke atas bom hidrogen yang lebih berkuasa ke atas julat ujian Lautan Pasifik Selatannya pada tahun 1968; bom hidrogen pertama ini telah dijatuhkan oleh seorang pengebom strategik . Perancis merupakan kuasa nuklear de facto keempat selepas Amerika Syarikat, Kesatuan Soviet dan United Kingdom .

Sains angkasa lepas

[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1965, Perancis adalah negara ketiga, selepas bekas USSR dan Amerika Syarikat, yang melancarkan satelit angkasa lepasnya sendiri. Perancis tidak lagi melancarkan satelit mereka sendiri, tetapi sebaliknya lebih gemar untuk menyumbang kepada Agensi Angkasa Eropah.

Lihat juga

[sunting | sunting sumber]
  • Senarai saintis Perancis
  • Buka akses di Perancis

Bacaan lanjut

[sunting | sunting sumber]
  • Robert Gilpin. 1968. Perancis pada Zaman Negara Saintifik . Princeton University Press.
  1. ^ WIPO. "Global Innovation Index 2023, 15th Edition" (dalam bahasa Inggeris). doi:10.34667/tind.46596. Dicapai pada 2023-10-17. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ "Global Innovation Index 2019". wipo.int (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 September 2021.
  3. ^ "RTD - Item". ec.europa.eu. Dicapai pada 2 September 2021.
  4. ^ Schwinger, Julian (1986). Einstein's Legacy. New York: Scientific American Library. m/s. 93. ISBN 0-7167-5011-2.
  5. ^ Jean Marguin (1994), p. 48
  6. ^ Grinstead, Charles Miller; James Laurie Snell. "Introduction". Introduction to Probability. m/s. vii.
  7. ^ Blair, W. Granger (13 February 1960). "France Explodes Her First A-Bomb in a Sahara Test". New York Times. m/s. 1. Dicapai pada 5 November 2010.