Segi Tiga Parlimen, Canberra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Model Canberra dengan Segi Tiga Parlimen yang ditunjukkan oleh laser hijau

Segi Tiga Nasional, yang dirujuk sebagai Segi Tiga Parlimen, ialah kawasan istiadat Canberra, yang mengandungi beberapa bangunan paling penting di Australia. Segi Tiga Nasional dibentuk oleh Commonwealth, Kings and Constitution Avenues. Bangunan dalam Segi Tiga Nasional telah ditempatkan dan direka bentuk dengan sengaja untuk kesan visual, dan bangunan yang mempunyai kepentingan nasional adalah tarikan pelancong yang popular.

Segi Tiga Nasional adalah ciri penting Rancangan Walter Burley Griffin untuk Canberra. Puncak segi tiga ialah Bangunan Parlimen, kerusi kerajaan; Ibu Pejabat Pertahanan di Russell; dan City Hill, mewakili bahagian awam Canberra. Griffin merancang bandar di sekitar dua paksi yang bertumpu di tengah-tengah Segitiga Nasional. Paksi darat menghubungkan Gunung Ainslie, Capital Hill dan Red Hill dan memanjang ke arah Gunung Bimberi gunung tertinggi Wilayah Ibu Negara Australia. Paksi air mengunjur pada sudut tepat ke paksi darat di sepanjang Tasik Burley Griffin.

Pantai selatan Tasik Burley Griffin membelah Segi Tiga Nasional membentuk Segi Tiga yang lebih kecil dikenali sebagai Zon Parlimen yang dibatasi oleh Kings dan Commonwealth Avenues.

Selaras dengan reka bentuk Bandar Taman Walter Burley Griffin, Segi Tiga Nasional dicirikan oleh jalan-jalan yang dibarisi dengan pokok-pokok daun luruh yang besar, dan bangunan yang terletak di kawasan taman berumput. Akibatnya, ia mempunyai rasa yang sangat terbuka dan bangunan terletak beberapa minit berjalan kaki dari satu sama lain. Adalah menjadi hasrat asal Griffin untuk lebih banyak bangunan kerajaan yang besar ditempatkan di dalam presint tersebut, tetapi ini masih belum terwujud.

Peta Canberra dalaman yang menunjukkan Segi Tiga Parlimen berwarna merah.

Pembangunan dalam Segi Tiga Nasional dikawal ketat oleh Pihak Berkuasa Ibu Negara, sebuah agensi Kerajaan Komanwel (bukan Kerajaan ACT) dalam Jabatan Infrastruktur, Pengangkutan, Pembangunan Wilayah dan Komunikasi.

Bangunan dan monumen penting[sunting | sunting sumber]

Kawasan yang diliputi oleh Segi Tiga Nasional sebahagian besarnya sepadan dengan pinggir bandar Parkes. Bangunan Parlimen dan Bangunan Parlimen Lama ialah ciri paling penting dalam Segi Tiga Negara. Bangunan lain yang penting kepada reka bentuk dan simetri Segitiga ialah Mahkamah Tinggi dan Galeri Negara, terletak berhampiran Tasik Burley Griffin, hadapan Bangunan Parlimen Lama dan ke timur, dan Perpustakaan Negara dan Questacon terletak di hadapan Bangunan Parlimen Lama dan ke Barat. Commonwealth Place terletak di tengah-tengah pantai tasik dan Commonwealth Park dan Kings Park terletak di pantai bertentangan tasik.

Restoran dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Segi Tiga Nasional mempunyai beberapa kemudahan makan dan rekreasi yang memenuhi bilangan besar kakitangan jabatan, pelancong dan penduduk tempatan Canberra. Kafe juga terletak di Galeri Negara dan Perpustakaan Negara. 'The Lobby' yang terletak berhampiran Bangunan Parlimen Lama dan 'Café in the House' yang terletak di dalamnya, adalah restoran yang popular dengan penjawat awam. Café in the House baru-baru ini telah berkembang menjadi bar bergaya popular dengan penjawat awam yang lebih muda pada malam Jumaat. 'Waters Edge' ialah sebuah restoran yang terletak di Commonwealth Place.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Canberra landmarks35°18′S 149°08′E / 35.300°S 149.133°E / -35.300; 149.133

Rujukan[sunting | sunting sumber]