Sejarah Somalia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Somalia (Somali: Soomaaliya; aṣ-Ṣūmāl), secara rasminya Republik Persekutuan Somalia (Somali: Jamhuuriyadda Federaalka Soomaaliya, Jumhūriyyat aṣ-Ṣūmāl al-Fideraaliya) dan dahulunya dikenali sebagai Republik Demokratik Somalia, ialah sebuah negara yang terletak di Tanduk Afrika. Negara ini merupakan pusat perdagangan yang penting dengan seluruh dunia purba,[1][2] dan menurut kebanyakan sarjana,[3][4] ia adalah antara lokasi yang paling berkemungkinan di Tanah Punt purba dongeng.[5][6] Semasa Zaman Pertengahan, beberapa negeri Somalia yang berkuasa dan bandar pelabuhan menguasai perdagangan serantau, Kesultanan Mogadishu dan Kesultanan Ajuran kedua-duanya berpusat di sekitar bandar pelabuhan Mogadishu, tetapi juga bandar pelabuhan Barawe dan Merca.

Pada akhir abad ke-19, melalui perjanjian berturut-turut dengan kerajaan-kerajaan ini, empayar kolonial Itali menguasai bahagian pantai, dan menubuhkan tanah jajahan Itali Somaliland.[7][8] Di bahagian selatan Somalia, orang Itali berperang selama berdekad-dekad, digelar Perlawanan Banadir, dengan orang Somalia di sekitar bandar pelabuhan Merca. Itali memperoleh kawalan penuh ke atas bahagian timur laut, tengah dan selatan wilayah itu selepas berjaya melancarkan Kempen Kesultanan menentang Kesultanan Majeerteen yang memerintah dan Kesultanan Hobyo.[8] Pendudukan ini berlangsung sehingga 1941 apabila ia digantikan oleh pentadbiran tentera British.

Pada tahun 1950, Wilayah Amanah Somaliland di bawah pentadbiran Itali telah ditubuhkan sebagai Pertubuhan Amanah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dengan janji kemerdekaan selepas 10 tahun. British Somaliland, secara nominal merdeka sebagai Negeri Somaliland (kini Somaliland) selama empat hari, digabungkan seperti yang dirancang dengan wilayah amanah pada tahun 1960. Bersama-sama, mereka membentuk Republik Somalia yang merdeka di bawah kerajaan awam, Majlis Kebangsaan Somalia, yang diketuai oleh Haji Bashir Ismail Yusuf.[9] Pentadbiran itu bertahan sehingga 1969, apabila Majlis Revolusi Tertinggi yang dipimpin oleh Mohamed Siad Barre, merampas kuasa dalam rampasan kuasa tanpa pertumpahan darah dan menamakan negara itu sebagai Republik Demokratik Somalia. Pada 1991, Perang Saudara Somalia membahagikan seluruh negara. Walaupun penubuhan kerajaan Interim, Peralihan dan Persekutuan, Somalia kekal berpecah dengan Somaliland memperoleh kemerdekaan de facto.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ John Kenrick, Phoenicia, (B. Fellowes: 1855), p. 199.
  2. ^ Jeanne Rose, John Hulburd, The aromatherapy book: applications & inhalations, (North Atlantic Books: 1992), p. 94.
  3. ^ Charnan, Simon (1990). Explorers of the Ancient World. Childrens Press. m/s. 26. ISBN 0-516-03053-1.
  4. ^ "The Mariner's mirror". The Mariner's Mirror. Society For Nautical Research. 66–71: 261. 1984.
  5. ^ Christine El Mahdy, Egypt : 3000 Years of Civilization Brought to Life, (Raincoast Books: 2005), p.297.
  6. ^ Stefan Goodwin, Africa's legacies of urbanization: unfolding saga of a continent, (Lexington Books: 2006), p. 48.
  7. ^ Laitin 1977, halaman 8.
  8. ^ a b Issa-Salwe, Abdisalam M. (1996). The Collapse of the Somali State: The Impact of the Colonial Legacy. London: Haan Associates. m/s. 34–35. ISBN 187420991X.
  9. ^ Greystone Press Staff, The Illustrated Library of The World and Its Peoples: Africa, North and East, (Greystone Press: 1967), p. 338.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]