Mogadishu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mogadishu
Muqdisho (Somali)
مقديشو (Arab)
مُقْدِشو (Wadaad)
Bendera Mogadishu
Jata Mogadishu
Nama panggilan: Xamar
OpenStreetMap
Map
Mogadishu is located in Bumi
Mogadishu
Mogadishu (Bumi)
Koordinat: 02°02′21″N 45°20′31″E / 2.03917°N 45.34194°E / 2.03917; 45.34194Koordinat: 02°02′21″N 45°20′31″E / 2.03917°N 45.34194°E / 2.03917; 45.34194
Negara Somalia
KawasanBanaadir
Ditubuhkan720 Masihi[1]
Kerajaan
 • Datuk bandarYusuf Hussein Jimaale (Madaalle)
Keluasan
 • Ibu negara204 km2 (79 batu persegi)
Penduduk
 (2023)[2]
 • Urban
2,610,483
DemonimMogadishawi atau Hamarawi
Zon waktuUTC+3 (EAT)
IklimBSh
HDI (2019)0.657[3]
sederhana pertama
Laman sesawangbra.gov.so

Mogadishu bermaksud "tempat duduk di Shah ") adalah bandar terbesar di Somalia dan ibu negara Somalia.

Peniaga Parsi dan Arab mengasaskan Mogadishu pada abad ke-10 yang bercampur dengan penduduk tempatan. Mogadishu terletak di pantai Benadir, rantau Lautan Hindi.Bandar ini telah berkhidmat sebagai pelabuhan yang penting selama berabad-abad . Dalam zaman pertengahan emas , pemerintah dinasti Arab Muzaffar menjadikan Mogadishu sebagai ibu negara semasa penjajahan Itali .

Selepas menewaskan rejim Siad Barre dalam Perang saudara Somalia , pelbagai militer yang berjuang mengawal kota, kemudiannya digantikan oleh Kesatuan Mahkamah Islam (ICU) . ICU terbahagi kepada beberapa kumpulan yang lebih radikal, terutamanya Al Shabaab , yang telah memerangi Kerajaan Persekutuan Peralihan dan AMISOM - dari Kesatuan Afrika .Pada 6 Ogos 2011, Al-Shabab menarik diri dari bandar Mogadishu yang dikawalnya selama ini .

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama "Mogadishu" dipercayai berasal dari bahasa Parsi - Maq'ad-i-Shah ("Kerusi- Shah "), satu gambaran awal pengaruh kota Parsi yang berpengaruh.

Sejarah Mogadishu[sunting | sunting sumber]

Mogadishu telah diduduki pada zaman awal oleh pemburu Bushman. Penduduknya diburu, dihalau atau diserap oleh pendatang. Mereka hidup dalam kumpulan minoriti etnik tertentu di Jubaland dan bahagian lain di selatan. Keturunan mereka termasuklah Eile janda, Wa-Ribi, dan terutama Wa-Boni . Ketibaan Cushitic Rahanweyn atau Digil dan Mirifle telah mewujudkan golongan bangsawan tempatan dan bergabung dengan Oromo (Wardai) dan Ajuuraan (Ma'adanle).

Menurut dokumen Periplus Laut Erythraean perdagangan maritim telah berlaku di kawasan Mogadishu dengan kaum-kaum lain di sepanjang pantai Lautan India .

Kesultanan Mogadishu kemudian dibangunkan dengan imigran Emozeidi Arab , masyarakat yang terawal pada abad ke-9 atau 10. Mereka membentuk dinasti Muzaffar, gabungan Somalia Arab dengan Somalia Ajuuraan.

Sejarawan abad ke-12 Syria, Yaqut al-Hamawi menulis bahawa Mogadishu telah didiami oleh Berber berkulit gelap, nenek moyang Somalia moden. Nama Bilad ul-barbar ("Tanah- Berber "), merupakan istilah Arab zaman pertengahan untuk "Tanduk Afrika" itu .

Pengembara Maghribi, Ibn Battuta sampai di pantai Somalia pada 1331, kota itu pada kemuncak kemakmuran. Battuta menyifatkan Mogadishu sebagai "kota yang sangat besar" dengan pedagang kaya yang banyak, yang terkenal dengan kain berkualiti tinggi yang dieksport ke Mesir dan tempat-tempat lain . Mogadishu diperintah oleh seorang Sultan Somalia berasal dari Berbera di utara Somalia yang bercakap Somalia . Battuta menyebutnya sebagai Mogadishan .Benadir dialek Somalia dan Bahasa Arab dengan kefasihan yang sama .Sultan Somalia mempunyai barisan kabinet wazirs (menteri), pakar undang- undang , komander, sida-sida raja , dan pegawai-pegawai lain .

Orang-orang Portugis kemudiannya cuba menduduki bandar ini, tetapi tidak berjaya.Hawiye Somalia, bagaimanapun, berjaya mengalahkan Negeri Ajuuraan dan membawa kepada kejatuhan pemerintahan Muzaffar.

1800an-tahun 1950-an[sunting | sunting sumber]

Menjelang 1892, Mogadishu di bawah Kesultanan Geledi dan Sultan Zanzibar.

Pada tahun 1892, Ali bin Said mepajak bandar Mogadishu kepada Itali . Itali membeli bandar ini pada tahun 1905 dan menjadikan Mogadishu sebagai ibu negara baru bagi Somaliland Itali . Selepas Perang Dunia I wilayah sekitarnya dikawal oleh Itali.

Beribu-ribu penjajah Itali berpindah dan menetap di Mogadishu dan mengasaskan kilang -kilang kecil dan syarikat perniagaan.Mereka membangunkan kawasan seperti Villaggio Duca degli Abruzzi dan Genale.

Dalam tahun 1930-an, bangunan dan jalan baru telah dibina. Landasan kereta api sepsanjang 114 km dari Mogadishu ke Jowhar , kemudian dipanggil "Villaggio Duca degli Abruzzi". Satu jalan berturap, Imperiale Strada, juga dibina, yang menghubungkan Mogadishu ke Addis Ababa . Mogadishu kekal sebagai ibu negara Somaliland Itali dan menjadi ibu negara Somalia pada tahun 1960.

Sejarah moden[sunting | sunting sumber]

Pasukan pemberontak memasuki dan mengambil kota Mogadishu pada tahun 1990 dan memaksa Presiden Somalia , Mohamed Siad Barre , untuk melarikan diri pada tahun 1991 ke Kenya . Ketua puak, Ali Mahdi Muhammad mengisytihar diri sebagai Presiden baru. Kemudian Mohamed Farrah Aidid . Tentera marin Amerika Syarikat mendarat berhampiran Mogadishu pada 9 Disember 1992 untuk menerajui Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dalam Operasi Restore Hope, di mana tentera Pakistan , Itali dan Malaysia turut mengambil bahagian.

Ekoran Operasi Hope Restore , pada 4 Oktober 1993, tentera Amerika tamat dan diganti oleh konvoi tentera Pakistan naungan PBB .Dalam operasi itu, seramai 18 tentera AS telah mati dan 73 cedera, manakala dua helikopter Black Hawk AS telah ditembak jatuh dan tiga lagi MH-60-an berundur. Selepas pertempuran, beberapa tentera AS diheret melalui jalan-jalan di Mogadishu oleh ramai orang awam tempatan dan pasukan SNA. Tentera Malaysia kehilangan seorang tentera dan tujuh cedera, manakala dua tentera Pakistan cedera. Di Somalia berat, dianggarkan 500 hingga lebih 2,000 orang terbunuh. Dua hari kemudian, bom mortar dijatuhkan oleh tentera Amerika Syarikat (AS), membunuh seorang tentera US dan mencederakan 12 yang lain .


Mogadishu kemudiannya dikendalikan oleh panglima perang sehingga tahun 2006, apabila Islam dan ahli perniagaan membentuk kerajaan campuran.Mereka dikenali sebagai Kesatuan Mahkamah Islam (ICU ). ICU menguasai seluruh negara, kecuali bandar Baidoa .Kemudian tentera Ethiopia menggulingkan ICU dan memulihkan semula kerajaan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa yang dalam buangan di Kenya.

Mogadishu merupakan lokasi pertempuran antara kerajaan tentera Ethiopia dan Somalia, dan gerila Islam. Pertempuran meningkat pada Mac-April 2007 , November 2007 dan April 2008 dengan beratus-ratus orang awam terbunuh.Pada Oktober 2008, BBC melaporkan ,separuh daripada penduduknya terbunuh, pindah atau hilang.

Pada 2008, pasukan tentera pengaman Kesatuan Afrika cuba membawa kestabilan dan keselamatan .Mereka menyediakan bantuan perubatan kepada penduduk.

Sejak 8 Mei 2009, terdapat peningkatan dalam keganasan kepada 165,000 penduduk. Ini termasuklah beberapa serangan bom bunuh diri.Antara mangsanya ialah Mohamed Hussein Addow, seorang ahli politik perundangan.

Pada bulan suci Ramadan 2010,militan Al-Shabaab melancarkan serangan offensif.Tentera Kerajaan Persekutuan, peralihan dan sekutu AMISOM berjaya menangkis serangan itu bagi mengawal bandar. Sehingga Mei 2011, TFG dan sekutu AMISOM berjaya mengawal 60% Mogadishu, di mana 80% penduduk bandar kini hidup. Daripada 16 daerah ,7 adalah di bawah kawalan kerajaan , manakala 3 adalah dikawal oleh militan Islam; baki 6 daerah sedang direbut.Tambahan 4000 askar AMISOM .Pada 6 ogos 2011 Al-Shabab dikatakan menarik diri daripada semua bahagian Mogadishu .

Geografi[sunting | sunting sumber]

Mogadishu terletak pada koordinat 2 ° 4'Utara 45 ° 22' Timur . Sungai Shebelle (Webiga Shabelle) sepanjang 30 kilometer (19 mi) dari Ethiopia ke Lautan Hindi berhampiran Mogadishu sebelum membelok ke arah barat daya. Biasanya kering pada bulan Februari dan Mac. Sungai menyediakan air yang penting untuk penanaman tebu , kapas , dan pisang .

Mogadishu terkenal dengan bandar Hamarwein lama , Pasar Bakaara, dan resort bekas Gezira Beach . Pantai berpasir Mogadishu menjadi antara yang paling indah di dunia - menawarkan pemandangan terumbu karang .

Iklim[sunting | sunting sumber]

Mogadishu terletak berhampiran garisan latitud terbesar, khatulistiwa.Mogadishu mempunyai iklim yang kering . Ia dikelaskan sebagai panas dan separa-gersang ( Klasifikasi iklim Köppen ). Kebanyakan tanah bandar terletak di atas rupa bumi padang pasir.Hujan tahunan yang rendah 427mm, jatuh di musim hujan . Hujan sangat berubah-ubah dari tahun ke tahun, dan kemarau adalah masalah yang berterusan untuk orang yang hidup di Somalia .

Pancaran cahaya matahari selama 8-10 jam sehari sepanjang tahun .Beberapa kabus pantai terjadi dan liputan awan yang lebih besar seperti udara panas merentasi permukaan laut sejuk.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Mogadishu pernah menjadi pusat perdagangan dan kewangan. Kain dari Eropah dan Amerika di bawa masuk.Sebelum itu, tekstil Mogadishu dieksport ke Arab Saudi sehingga ke pantai Parsi .

Walaupun Perang Saudara Somalia masih berterusan, ekonomi terus berkembang. Hotel dan perniagaan lain mengupah militia keselamatan swasta untuk memberi perlindungan keselamatan.

Industri pemprosesan makanan dan minuman dan tekstil, terutama kapas ginning , makanan ke alat elektronik. Hormuud Telecom merupakan syarikat telekomunikasi terbesar di selatan dan tengah Somalia.Telcom adalah pembekal perkhidmatan telekomunikasi .Jubba Airways mempunyai ibu pejabat di Mogadishu.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Jalan-jalan menuju Mogadishu bersambung ke lokasi lain di Somalia ,Ethiopia dan Kenya .Terdapat beberapa jalan berturap, tetapi banyak yang tidak berturap.

Syarikat-syarikat penerbangan swasta seperti Jubba Airways berkhidmat antara bandar.Sebahagian Lapangan Terbang Antarabangsa Mogadishu musnah akibat perang saudara.Ia dibuka semula sebelum Perang saudara Somalia (2006-2009) .

Pelabuhan Mogadishu membawa masuk kenderaan, bahan makanan dan barangan elektronik.

Tahun 1980-an kerajaan mengaktifkan semula keretapi 114 km antara Mogadishu dan Jowhar , dibina oleh penjajah [[Itali] pada tahun 1926 tetapi dibongkar dalam Perang Dunia Kedua oleh tentera British. Keretapi Mogadishu ke Villabruzzi telah dirancang pada tahun 1939 untuk sampai ke Addis Ababa .

Kerajaan Persekutuan Peralihan[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Persekutuan Peralihan (TFG) merupakan kerajaan semasa yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Pada bulan November 2010, kerajaan teknokrat yang baru dipilih untuk memegang jawatan. Kerajaan menyelesaikan bayaran bulanan pertama kepada askar kerajaan, dan memulakan pelaksanaan daftar biometrik penuh untuk pasukan keselamatan .Suruhanjaya Bebas Perlembagaan melibatkan beberapa peguam untuk merangka Perlembagaan Somalia. Ulama dan pakar-pakar dalam budaya Somalia turut terlibat.Delegasi peringkat persekutuan dihantar untuk meredakan ketegangan kaum di beberapa kawasan .

Untuk meningkatkan ketelusan, menteri Kabinet mendedahkan sepenuhnya aset mereka dan menandatangani satu kod etika . Suruhanjaya Pencegah Rasuah (BPR) dengan kuasa untuk menjalankan siasatan rasmi dan untuk mengkaji semula keputusan kerajaan dan protokol juga ditubuhkan untuk memantau semua aktiviti-aktiviti oleh pegawai-pegawai awam. Perjalanan tidak perlu ke luar negara dilarang. Semua perjalanan oleh menteri memerlukan persetujuan Perdana Menteri Somalia.

Perbandaran[sunting | sunting sumber]

Kerajaan perbandaran Mogadishu kini diketuai oleh Datuk Bandar Nur Mohamed , bekas ahli Parti Buruh dan penasihat perniagaan Islington Council di London . Sejak 2010, pentadbiran Nur telah menggubal beberapa pembaharuan termasuk program sampah koleksi, mendirikan lampu jalan, menyediakan bekalan elektrik selama berjam-jam, pemecatan pegawai-pegawai awam yang mengamalkan rasuah, dan menawarkan perlindungan kepada polis rasmi. Keselamatan lalu lintas juga turut diperkukuhkan.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Universiti Mogadishu adalah sebuah universiti badan bukan kerajaan (NGO) yang ditadbir oleh Lembaga Pemegang Amanah dan Majlis Universiti. Ia adalah ilham beberapa profesor dari Universiti Kebangsaan Somalia serta intelektual Somalia lain.Universiti ini dibiayai oleh Bank Pembangunan Islam di Jeddah , Arab Saudi , serta para penderma. Universiti bekerjasama dengan Universiti Aalborg di Denmark , tiga universiti di Mesir , tujuh universiti di Sudan , Universiti Djibouti , dan dua universiti di Yaman . Ia juga telah dinobatkan sebagai antara 100 universiti yang terbaik di Afrika

Universiti Kebangsaan Somalia , diasaskan pada tahun 1954 semasa dikuasai Itali. Universiti ini ditutup selama-lamanya disebabkan oleh kerosakan besar. Universiti Benadir (BU) ditubuhkan pada tahun 2002 bertujuan untuk melatih dan melahirkan doktor-doktor.

Institut Pengurusan dan Pentadbiran Pembangunan Somalia (SIMAD) menjurus kepada bidang pentadbiran, perniagaan , teknologi maklumat dan perakaunan .

Media[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa agensi-agensi berita radio yang berpangkalan di Mogadishu. Ini termasuk HornAfrika dan Shabelle Media Network (SMN). Pada 2010, SMN dianugerahkan Media hadiah Tahun oleh organisasi kewartawanan berpangkalan di Paris.Wartawan Tanpa Sempadan (RSF) yang menerima tekanan dan gangguan daripada militia tempatan dan kerajaan yang mengendalikan stesen Radio Mogadishu dan rangkaian televisyen Negara Somalia .

Sukan[sunting | sunting sumber]

Stadium Mogadishu menjadi tuan rumah kepada Piala Somalia dan pertandingan bola sepak Liga Somalia . Liga Belia Somalia di Mogadishu mewnawarkan anak-anak muda di bandar peluang pekerjaan dan aktiviti sukan.

Muzik[sunting | sunting sumber]

Sebagai pelampau Islam yang berjaya menguasai bahagian-bahagian bandar, mereka dengan segera mengharamkan semua muzik itu dan melarang stesen radio untuk memutarkan lagu. Mereka berusaha untuk memulihkan kebebasan awam kerana ia beransur-ansur berkembang dalam kawalan Mogadishu . Pada 6 Ogos 2011, Al-Shabab telah berundur dari bandar Mogadishu.

Tokoh dari Mogadishu[sunting | sunting sumber]

  • Supermodel Iman, wanita Somalia yang pertama muncul dalam majalah Vogue pada tahun 1979 dan menandatangani kontrak kosmetik.
  • Ayub Daud , pemain bola sepak profesional
  • Fatima Siad , model fesyen
  • Hassan Abshir Farah , bekas Perdana Menteri Somalia dan Datuk Bandar Mogadishu
  • Ali Mohammed Ghedi , bekas Perdana Menteri Somalia
  • K'naan , pemuzik anugerah-pemenang
  • Mo Farah , trek antarabangsa dan bidang atlet
  • Mustafa Mohamed , atlet profesional
  • Omar Abdirashid Ali Sharmarke , bekas Perdana Menteri Somalia
  • Rageh Omaar , wartawan yang memenangi anugerah
  • Mohamed Abdullahi Mohamed , bekas Perdana Menteri Somalia
  • Saba Anglana , penyanyi dan pelakon antarabangsa
  • Yasmin Warsame , supermodel
  • Zahra Bani , atlet profesional
  • Shaykh Sufi , ulama abad ke-19, penyair, reformis dan astrologist
  • Said Mogadishu , abad ke-14 sarjana Islam dan pengembara

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Insoll, Timothy (3 Julai 2003). The Archaeology of Islam in Sub-Saharan Africa. Cambridge University Press. m/s. 62. Conflicting dates as to the foundation of the city exists. I.M Lewis suggests that along with Brawa Mogadishu was founded in the tenth century. [...] However Jama discounts this tradition on the basis of epigraphic evidence, namely a tombstone of a woman which was found in Mogadishu that was dated to 720CE.
  2. ^ "Mogadishu Population 2023". worldpopulationreview.com. Dicapai pada 19 Januari 2023.
  3. ^ "Sub-national HDI – Area Database – Global Data Lab". hdi.globaldatalab.org (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2018. Dicapai pada 3 Disember 2020.