Snow White and the Huntsman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Snow White and the Huntsman
Snow White and the Huntsman Poster.jpeg
Poster tayangan pawagam
PengarahRupert Sanders
Penerbit
Lakon layar oleh
Cerita olehEvan Daugherty
BerdasarkanSnow White oleh the Brothers Grimm
Dibintangi oleh
Muzik olehJames Newton Howard
Sinematografi
Disunting oleh
Syarikat
penerbitan
Roth Films
PengedarUniversal Pictures
Mula ditayangkan
  • 30 Mei 2012 (2012-05-30) (United Kingdom)
  • 1 Jun 2012 (2012-06-01) (United States)
Tempoh tayangan
127 minit
132 minit (versi panjang)[1]
NegaraAmerika Syarikat
United Kingdom
BahasaInggeris
Perbelanjaan$170 juta[2]
Pecah panggung$396,592,829[3]

Snow White and the Huntsman (bahasa Melayu harafiah Putih Salji dan Pemburu ) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2012.

Filem Snow White and the Huntsman ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Rupert Sanders.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Kristen Stewart, Chris Hemsworth, Charlize Theron

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Dalam perbezaan cerita dongeng, si Pemburu yang ditugaskan bagi membawa Snow White ke dalam hutan untuk dibunuh sebaliknya menjadi pelindung dan mentor dirinya dalam usaha bagi menghapuskan Ratu Durjana.

PlotSambil mengagumi mawar merah terang yang mekar di musim sejuk, Ratu Eleanor dari kerajaan Tabor menusuk jarinya di salah satu duri. Setitis darah jatuh ke salji, dan dia menginginkan putri seputih salji, dengan bibir merah seperti darah, rambut hitam seperti sayap gagak dan jantung sekuat mawar. Dia melahirkan anak perempuan, Putri Salji, tetapi jatuh sakit dan meninggal beberapa tahun kemudian. Selepas kematiannya, ayah Snow White, Raja Magnus, dan tenteranya berperang menyerang tentera gelap dari tentera kaca gelap. Setelah menyelamatkan Ravenna, Raja menjadi terpesona dengan kecantikannya dan menikahinyaan[sunting | sunting sumber]

Sambil mengagumi mawar merah terang yang mekar di musim sejuk, Ratu Eleanor dari kerajaan Tabor menusuk jarinya di salah satu duri.  Setitis darah jatuh ke salji, dan dia menginginkan putri seputih salji, dengan bibir merah seperti darah, rambut hitam seperti sayap gagak dan jantung sekuat mawar.  Dia melahirkan anak perempuan, Putri Salji, tetapi jatuh sakit dan meninggal beberapa tahun kemudian.  Selepas kematiannya, ayah Snow White, Raja Magnus, dan tenteranya berperang menyerang tentera gelap dari tentera kaca gelap.  Setelah menyelamatkan Ravenna, Raja menjadi terpesona dengan kecantikannya dan menikahinya.

Ravenna sebenarnya adalah ahli sihir yang kuat dan tuan Tentera Gelap.  Pada malam perkahwinan mereka, Ravenna mengaku ada raja seperti Magnus yang menyakitinya dan membuangnya.  Dia menyatakan dia tidak akan dibuang dan membunuh Magnus sebelum mengambil alih kerajaan.  Teman masa kecil Snow White, William dan ayahnya, Duke Hammond, melarikan diri dari istana tetapi tidak dapat menyelamatkannya, dan dia ditangkap dan dikurung di menara selama bertahun-tahun.

Tabor hancur di bawah pemerintahan Ratu Ravenna.  Dia secara berkala menguras pemuda dari wanita-wanita muda kerajaan untuk menjaga mantra yang dilakukannya sebagai anak oleh ibunya, yang memungkinkannya menjaga kecantikan awet muda.  Ketika anak tirinya Snow White meningkat usia, dia belajar dari Magic Mirrornya bahawa Snow White ditakdirkan untuk memusnahkannya kecuali dia memakan hati gadis itu, yang akan membuatnya abadi.  Ravenna memerintahkan adiknya Finn untuk membawa hati Snow White, tetapi Snow White melarikan diri ke Dark Forest, di mana Ravenna tidak mempunyai kekuatan.  Ravenna membuat tawar-menawar dengan Eric the Huntsman, seorang duda dan pemabuk, untuk menangkap Snow White, berjanji untuk menghidupkan kembali isterinya.  The Huntsman mengesan Snow White, tetapi ketika Finn mengungkapkan bahawa Ravenna sebenarnya tidak memiliki kekuatan untuk menghidupkan kembali orang mati, Huntsman membantu Snow White melarikan diri.  Finn mengumpulkan sekumpulan lelaki untuk mencarinya, dan Duke dan William mengetahui bahawa dia masih hidup.  William meninggalkan istana untuk mencarinya, bergabung dengan kumpulan Finn sebagai pemain bola.

The Huntsman dan Snow White meninggalkan Dark Forest, di mana dia menyelamatkan nyawanya dengan menarik troll besar yang menyerang mereka.  Mereka menuju ke sebuah perkampungan nelayan yang dihuni oleh wanita-wanita yang telah membuat cacat untuk membuat diri mereka tidak berguna kepada Ravenna.  The Huntsman mengetahui identiti sebenar Snow White, dan meninggalkannya dalam menjaga wanita.  Dia kembali ketika melihat kampung itu dibakar oleh orang-orang Finn.  Snow White dan the Huntsman menghindari mereka dan bertemu dengan kumpulan lapan orang kerdil.  Kerdil buta Muir merasakan bahawa Snow White adalah satu-satunya orang yang dapat mengalahkan Ravenna dan mengakhiri pemerintahannya.

Semasa mereka melalui tempat perlindungan peri, mereka diserang oleh Finn dan anak buahnya.  Pertempuran berlaku di mana Finn, anak buahnya, dan salah seorang kerdil terbunuh, sementara William mendedahkan dirinya dan bergabung dengan kumpulan itu dalam perjalanan mereka ke istana Hammond.  Setengah jalan di sana, Ravenna menyamar sebagai William dan menggoda Snow White untuk memakan epal beracun.  Dia melarikan diri ketika Huntsman dan William menjumpainya.  William mencium Snow White tetapi tidak ada yang berlaku (walaupun tidak ada yang melihat air mata yang keluar dari salah satu matanya).  Mayatnya dibawa ke istana Hammond.  The Huntsman mengaku menyesal kerana tidak berada di sana untuk menyelamatkannya, kerana hati dan kekuatannya mengingatkannya pada isterinya, Sara.  Dia menciumnya dan tidak melihat air mata kedua jatuh dari salah satu matanya, kerana ciumannya adalah kedua cinta sejati yang diperlukan.  Snow White bangun dan mengumpulkan tentera Duke untuk mengepung Ravenna.

Orang kerdil menyusup ke istana melalui saluran pembuangan dan membuka pintu gerbang, memungkinkan tentera masuk.  Snow Snow menghadapi Ravenna, tetapi terlalu kuat.  Ravenna akan membunuhnya ketika Snow White menggunakan gerakan yang Huntsman ajarkan kepadanya dan melukai Ravenna, mengalahkannya untuk selamanya.  Kerajaan ini sekali lagi menikmati kedamaian dan keharmonian ketika Snow White dinobatkan sebagai ratu.

  1. ^ "Title « British Board of Film Classification". Bbfc.co.uk. 2012-05-30. Dicapai pada 2012-06-20.
  2. ^ Masters, Kim (May 23, 2012). "Battleship Fallout: Lessons From a Box Office Sinking". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-28. Dicapai pada 23 May 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Snow White and the Huntsman (2012)". Box Office Mojo. Amazon.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-30. Dicapai pada September 13, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]