TV Chosun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
TV Chosun
Nama asal
Hangul(주)TV
HanjaTV
Revised Romanization(Ju) Joseon Bangsong
McCune–Reischauer(Chu) Chosŏn Pangsong
Swasta
Ditubuhkan28 Januari 2011; 10 tahun yang lalu (2011-01-28) di Seoul, Korea Selatan
Ibu pejabatSejongno, Daerah Jun, Seoul, Korea Selatan
Tokoh penting
  • Kim Min-bae (CEO)
  • Bang Jung-oh (CEO)
  • Bang Sang-hoon (Pengerusi)
Hasil153.172.893.532 won (2018)
-1.036.465.441 won (2018)
3.276.761.531 won (2018)
Jumlah aset270.716.352.671 won (2018)
Jumlah ekuiti310.000.000.000 won (2018)
Pemilik
Ahli289 (2018)
Laman web rasmi
www.tvchosun.com
TV Chosun
NegaraKorea Selatan
Kawasan siaranNasional
Pengaturcaraan
Pemilikan
Sejarah
Pautan
Ketersediaan
Terestrial
Kabel
Tersedia di sebahagian besar sistem kabelSlot saluran berbeza-beza di setiap penyedia
Satelit
SkyLifeChannel 18 (HD)
IPTV
B TVChannel 19 (HD)
U+ TVChannel 19 (HD)
Olleh TVChannel 19 (HD)
Media penstriman
KOREALIVEKhusus Korea
Radio satelit

TV Chosun (Bahasa Korea: TV조선; Hanja: 株式會社朝鮮放送; Jusikhoesa Joseon Bangsong; "Company Korea Broadcasting"), digayakan sebagai TV CHOSUN, ialah rangkaian televisyen berbayar dan syarikat penyiaran Korea Selatan, yang dimiliki oleh konsortium Chosun Ilbo. Rangkaian ini mulai ke udara pada 1 Disember 2011.[1]

TV Chosun ialah salah satu dari empat rangkaian TV kabel generalis nasional Korea Selatan baru bersama dengan JTBC milik JoongAng Ilbo, Channel A milik Dong-A Ilbo, dan MBN milik Maeil Kyungje pada 2011.[2][3][4][5][6] Empat rangkaian baru itu melengkapi rangkaian TV konvensional siaran percuma seperti KBS, MBC, SBS, dan saluran kecil lain yang diancarkan setelah deregulasi pada tahun 1990.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

  • 22 Julai 2009 - Pindaan undang-undang Media diluluskan oleh majlis kebangsaan Korea Selatan untuk deregulasi pasaran media Korea Selatan.
  • 31 Disember 2010 - JTBC, TV Chosun, MBN, dan Channel A terpilih sebagai Penyiar Saluran Televisyen Kabel Umum.
  • 1 Disember 2011 – TV Chosun mulai ke udara.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Shin Hae-in (30 November 2011). "New cable channels go on air". The Korea Herald. Dicapai pada 2013-06-02.
  2. ^ Kim Tong-hyung (12 December 2011). "What else can new channels do to boost ratings?". The Korea Times. Dicapai pada 2013-06-02.
  3. ^ Noh Hyun-gi (4 January 2012). "Four new TV channels face uncertain futures". The Korea Times. Dicapai pada 2013-06-02.
  4. ^ Yoon Ja-young (20 January 2012). "Low ratings weigh on new channels". The Korea Times. Dicapai pada 2013-06-02.
  5. ^ Kim Tong-hyung (6 June 2012). "New channels remain 'anonymous'". The Korea Times. Dicapai pada 2013-06-02.
  6. ^ Bae Ji-sook (29 November 2012). "'New TV channels are niche, not gold mine'". The Korea Herald. Dicapai pada 2013-06-02.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]