Takule

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Takule
Di Mapane selepas mengusir takule, kai dan pue suku bare'e dari kerajaan tojo mengambil gambar memakai pakaian tradisional pajamas dan sarung
Di Mapane selepas mengusir takule, kai dan pue suku bare'e dari kerajaan tojo mengambil gambar memakai pakaian tradisional pajamas dan sarung
Nama panggilan: Kerajaan Tojo wilayah To Lage
Negara Indonesia
ProvinsiSulawesi Tengah
KabupatenKabupaten Poso
Kecamatan1
Kelurahan3
Didiami oleh Suku Bugis Bone300 Masehi
Didiami oleh suku Bare'e dan kawasan sekitarnya dipanggil To Lagesebelum 300 Masehi
Diasaskan olehArung Lage Marompa Ududeju (Penguasa Suku Bare'e To Lage)
Pentadbiran
 • Arung Lage MarompaUdudeju
Penduduk
 (2016)
 • Desa13.819
 • Kepadatan500/km2 (1,000/batu persegi)
 • Bandar
100
DemonimIndonesia
Zon waktuUTC+8 (WITA)
Kod kawasan452
Laman sesawanghttp://posokab.go.id/

Takule (Mapane; Bahasa Bare'e: Panas) adalah nama kelurahan di kecamatan Poso Pesisir, Poso, Sulawesi Tengah, Indonesia. Takule kini dinamakan Mapane.[1].

Takule terletak di tujuh kutub barat Poso dan didiami oleh Suku Bare'e To Lage sebagai suku asli di Tana Poso. Takule kini dinamakan Mapane.[2] “Takule” mengandungi maksud dan mempunyai taktikal Belanda “divide et impera” kerana wujud paksaan sebagai Siapa “Tuan” Tana Poso dan mengandungi maksud Pengkhianatan dan Pelanggaran keamanan daripada pihak yang tidak menyebelahi Suku Bare'e To Lage, dan amat hina bagi sesama puak di Indonesia jika terbukti melakukan pengkhianatan ini.

Tetapi yang pasti ialah Suku Bare'e To Lage[3] merupakan suku kaum asli di Tana Poso dan Kerajaan Tojo mempunyai Tombak Arajang[4] daripada Kerajaan Bone sebagai bukti bahawa Kerajaan Tojo adalah pemilik asal kawasan itu dari Sausu hingga Pati-Pati.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Penduduk asli Mapane atau dahulunya dipanggil Takule, iaitu Suku Bare'e To Lage hidup dengan majoriti pendapatan Peniaga dan Nelayan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Mapane terletak di tujuh kutub barat Poso dan didiami oleh Suku Bare'e To Lage sebagai suku asli di Tana Poso. Mapane dahulunya dikenali sebagai Takule[5].

Wilayah Mapane adalah yang berwarna biru

Takule dalam Bahasa Bare'e artinya Sakit. Suku Bare'e To Lage (ToLage) memberi nama "Takule" kerana ramai pendatang baru tidur di pantai Mapane seperti orang sakit, jadi tempat itu dinamakan Takule.[6]. Dan ternyata orang berbaring seperti sedang sakit.“Takule” mempunyai tujuan kerana paksaan sebagai Siapakah “Tuan” Tana Poso dan mengandungi maksud “Pengkhianatan dan Pecah Kedamaian”, "Takule" berlaku kerana taktik divide et impera Belanda.

Dan selepas kejadian "Takule", ternyata Mubaligh Belanda Albertus Christiaan Kruyt menjejakkan kaki berhampiran muara Sungai Poso, tepatnya di Mapane, melalui laluan darat dari Gorontalo. Pada masa itu, kawasan pedalaman belum lagi diduduki oleh pemerintah kolonial Hindia Belanda. Penduduk Tana Poso kemudiannya tertakluk kepada Kerajaan Tojo melalui Perjanjian Mobalusala dari To Kadombuku[7], dan kerajaan Sigi di wilayah Napu. Beberapa tahun kemudian, Dutch Nederlands Bijbelgenootschap (Bible Society) menghantar ahli bahasa Nicolaus Adriani untuk membantu Kruyt menterjemah Alkitab.

Peristiwa ini berlaku pada tahun 1892, di mana kerajaan Hindia Belanda memutuskan untuk mendaratkan seorang mubaligh muda bernama Albertus Christiaan Kruyt di Mapane.[8] Sehingga awal tahun 1905, Kruyt dan Adriani terus melakukan ekspedisi untuk memetakan kawasan Poso, khususnya potensi kekuatan pasukan mereka, sebagai data awal yang kemudiannya digunakan oleh Belanda untuk menundukkan Poso dengan Taktikal Divide et impera Belanda iaitu menjadikan Kampung Pebato (WawoMpebato) dan Kampung Onda'e (Wawo Onda'e) menjadi Landschap Pebato dan Landschap Onda'e untuk mengurangkan wilayah Suku Bare'e To Lage. Belanda selalu berhujah bahawa yang memiliki Tana Poso ialah "Pangeran Bone", tetapi Kerajaan Tojo menjawab Belanda dengan sangat tenang kerana Kerajaan Tojo mempunyai Tombak Arajang[9] hadiah daripada Kerajaan Bone dari Sulawesi Selatan ketika mendirikan Kerajaan Tojo pada tahun 1770 oleh Raja Tojo Pilewiti yang merupakan sepupu Raja Bone.

Dan sehingga penghujung abad ke-20, Mapane ialah salah satu bandar terbesar di pantai selatan Teluk Tomini, dan merupakan sebahagian daripada laluan perdagangan Parigi- Mapane-Tojo. Pasar di Mapane ialah tempat di mana transaksi barter berlaku antara orang Bare'e dengan peniaga dan pedagang Cina, Arab, dan juga Belanda.

Lihat Pula[sunting | sunting sumber]

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ OHAIO-LIEDEREN (LAGU OHIO !), Ohio ! nomor 67 sampai 82 "Tana Poso mengakui Kerajaan Tojo sebagai pemilik Tana Poso , De Bare'e-Sprekende de Toradja van midden celebes jilid 3, halaman 601.[1].
  2. ^ MAPANE BERNAMA TAKULE, De Bare'e-Sprekende de Toradja van midden celebes jilid 3, halaman 601.[2].
  3. ^ SUKU BARE'E (BARE'E-STAMMEN) biasanya ditulis dalam bahasa Belanda "in het Bare'e", jadi Bahasa Bare'e (Bare'e-Taal) tidak sampai ke Kabupaten Luwu Timur, Sulawesi Selatan apalagi Wotu, De Bare'e-Sprekende de Toradja in midden celebes jilid 1 halaman 119, [3].
  4. ^ FOTO TOMBAK ARAJANG KERAJAAN TOJO, halaman 2, kamus bahasa bare'e terjemahan dari Bare’e-Nederlandsch Woordenboek (Brill, 1928) di : https://id.scribd.com/document/665733193/KAMUS-BAHASA-BARE-E-BARE-E-TAAL-Bahasanya-Suku-Bare-e.[4].
  5. ^ OHAIO-LIEDEREN (LAGU OHIO !), Mapane bernama Takule, De Bare'e-Sprekende de Toradja van midden celebes jilid 3, halaman 601.[5].
  6. ^ OHAIO-LIEDEREN (LAGU OHIO !), penghianatan dan pelanggaran perdamaian To Parigi, De Bare'e-Sprekende de Toradja van midden celebes jilid 3, halaman 601.[6].
  7. ^ Aanrakingen met den Djena van Todjo, De Bare'e-Sprekende de Toradja Van midden celebes jilid 1 halaman 139-140, [7].
  8. ^ "Ekspedisi Militer Belanda di Posso: Kisah Penaklukan Tana Poso di awal Abad XX". Poso Mori. 3 Mei 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-26. Dicapai pada 27 Januari 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  9. ^ TOMBAK ARAJANG KERAJAAN TOJO, foto tombak arajang bisa dilihat pada halaman 3, kamus bahasa bare'e terjemahan dari Bare’e-Nederlandsch Woordenboek (Brill, 1928, sebaiknya di download terlebih dahulu) di : https://id.scribd.com/document/665733193/KAMUS-BAHASA-BARE-E-BARE-E-TAAL-Bahasanya-Suku-Bare-e.[8].