The Emoji Movie

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Emoji Movie
PengarahTony Leondis
Lakon layar
Cerita oleh
  • Tony Leondis
  • Eric Siegel
BerdasarkanEmojis
Dihasilkan olehMichelle Raimo Kouyate
Dibintangi
Disunting olehWilliam J. Caparella
Muzik olehPatrick Doyle
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
Masa tayangan
86 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$50 juta[2]
Pecah panggung$217.8 juta[3]

The Emoji Movie ialah filem animasi komputer komedi fiksyen sains Amerika 2017 yang diterbitkan oleh Columbia Pictures dan Sony Pictures Animation, dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Diarahkan oleh Tony Leondis, yang menulis skrip bersama Eric Siegel dan Mike White, ia membintangi suara T.J. Miller, James Corden, Anna Faris, Maya Rudolph, Steven Wright, Jennifer Coolidge, Jake T. Austin, Christina Aguilera, Sofía Vergara, Sean Hayes, dan Sir Patrick Stewart. Berdasarkan emoji, filem itu berpusat pada Gene berbilang ekspresi (Miller), yang tinggal dalam telefon pintar remaja (Austin), yang mempunyai perjalanan untuk menjadi bentuk meh biasa seperti ibu bapanya (Wright dan Coolidge).

The Emoji Movie ditayangkan pada 23 Julai 2017 di Teater Kampung Regency dan ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat lima hari kemudian. Filem itu merupakan kejayaan komersial selepas memperoleh kutipan $217 juta di seluruh dunia berbanding bajet pengeluarannya $50 juta, tetapi dikecam secara umum oleh pengkritik, yang mengkritik skripnya, humor, penggunaan peletakan produk, nada, persembahan suara, kekurangan keaslian, dan plot, dengan perbandingan negatif dan persamaan dengan filem animasi lain, terutamanya Wreck-It Ralph (2012), The Lego Movie (2014) dan Inside Out (2015). The Emoji Movie memperoleh empat anugerah di Anugerah Golden Raspberry ke-38 untuk Gambar Terburuk dan tiga kategori teknikal, menjadi filem animasi pertama yang melakukannya. Ia sering disebut sebagai filem terburuk pada tahun 2017.

Bahan suara[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Emoji Movie (U)". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada July 28, 2017. Dicapai pada July 24, 2017.
  2. ^ Pressburg, Matt (July 17, 2017). "Why Sony, LStar Movie Finance Deal Fell Apart: Flops, 'Ghostbusters' and Feet on Desk (Exclusive)". TheWrap. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2017. Dicapai pada July 19, 2017.
  3. ^ "The Emoji Movie". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada March 2, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]