The Lightning Thief

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Lightning Thief
Umum
PengarangRick Riordan
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
SiriPercy Jackson & the Olympians (Buku 1)
GenreNovel fantasi[1]
Penerbitan
PengilustrasiJohn Rocco
PenerbitHyperion Books[2]
Tarikh penerbitan
1 Julai 2005 (kulit keras)
1 April 2006 (kulit kertas)[3]
Jenis media
Cetakan (Kulit keras, kulit kertas, CD buku audio
Halaman384 (kulit keras)[2]
400 (kulit kertas)[3]
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN [[Special:BookSources/0786856297[2]|0786856297[2]]] Invalid ISBN
OCLC60786141
Kronologi
The Sea of Monsters[4]

The Lightning Thief adalah sebuah sastera fantasi/pengembaraan 2005 berasaskan mitologi Yunani, juga novel cereka remaja yang pertama yang ditulis oleh pengarang Rick Riordan. Ini adalah buku pertama dalam siri Percy Jackson & The Olympians, yang menceritakan petualangan moden seorang budak lelaki berusia dua belas tahun yang bernama Percy Jackson ketika dia mendapati bahawa dirinya ialah separa dewa, putera seorang wanita biasa dan dewa Yunani Poseidon. Percy dan teman-temannya pergi pada misi untuk mencegah perang antara dewa-dewa Greece Zeus, Poseidon dan Hades.

Riordan selesai menulis naskahnya pada tahun 1994. The Lightning Thief awalnya diterima oleh Bantam Books pada tahun 1997 dan kemudian dijual untuk Miramax Books sebelum dibebaskan pada tarikh 28 Julai 2005. Buku telah terjual lebih dari 1.2 juta naskah dalam empat tahun berikutnya, lalu muncul sebagai Jualan Buku Terbaik New York Times dan disenaraikan sebagai salah satu Buku Terbaik untuk Remaja oleh Young Adult Library Services Association. Kisah ini diadaptasi menjadi filem yang bertajuk Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief, yang dilancarkan di Amerika Syarikat pada 12 Februari 2010. Sekuel buku ini adalah The Sea of Monsters .

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

The Lightning Thief menggunakan konsep mitologi Yunani purba [5] dalam tatacara moden. [6] Hal ini ditulis dalam [2][5] gaya humor.[1]

Plot[sunting | sunting sumber]

Percy Jackson adalah seorang budak lelaki berusia dua belas tahun yang mempunyai ADHD dan disleksia, telah diusir dari beberapa sekolah. Perjalanan dengan ibunya dan temannya Grover, yang kemudiannya didedahkan merupakan satir, mendesak ibu Percy mengatakan bahawa Percy harus pergi ke kem tertentu. Ketika mereka memandu menuju kem, mereka diserang oleh Minotaur yang kemudiannya menculik ibu Percy. Ibu Percy berubah menjadi titisan emas cahaya, sementara Grover dan Percy sempat melarikan diri.

Percy bangun dan mendapati bahawa ia telah tiba di Kem Kacukan, sebuah tempat latihan rahsia bagi separa dewa. Selepas itu, Percy berpindah ke kabin Hermes di bawah penjagaan Luke, kaunselor kabin. Ketika permainan merampas bendera, Percy diserang oleh anak-anak Ares. Dia mampu sembuh ketika dia melangkah ke sungai lalu dinyatakan sebagai anak Poseidon ketika trisula Poseidon muncul di atas kepalanya. Poseidon sebenarnya telah melanggar sumpah yang diambil dengan Hades dan Zeus selepas Perang Dunia II untuk tidak mempunyai anak lagi kerana mereka terlalu kuat. Percy kemudiannya diberikan sebuah misi untuk mencari panah petir Zeus yang Chiron rasakan bahawa Hades telah mencurinya. Namun, Zeus, yang mendapati bahawa Poseidon telah melanggar sumpah, meyakinkan Poseidon bahawa Percy menyang mencuri panah itu. Percy, telah diberi tempoh sepuluh hari sebelum solstis musim panas untuk mencari panah, manakala kasut sihir telah dihadiah oleh Luke sebelum pergi.

Percy, ditemani oleh Annabeth dan Grover, memutuskan untuk melakukan perjalanan ke barat untuk mencapai pintu masuk ke Alam Barzakh di Los Angeles. Mereka beradapan dengan beberapa raksasa Yunani, dan juga dewa perang, Ares, yang mengatakan Percy bahawa ibunya masih hidup. Ketika mereka mendekati lubang Tartarus, kasut Luke cuba menarik Grover ke bawah, tetapi dia berjaya melepaskan kakinya. Percy berhadapan dengan Hades yang juga percaya Percy mencuri Panah Petir Utama dan juga Topi Kegelapan, yang merupakan objek yang membolehkannya untuk menjadi halimunan. Ini membolehkan Hades menyelinap antara lawan-lawannya. Percy menyedari bahawa Ares telah menipunya ketika dia menemui panah petir dalam beg. Beliau melarikan diri dari alam Barzakh, dipaksa untuk meninggalkan ibunya. Percy kemudian bergaduh dan mengalahkan Ares dengan menyakiti buku lali dewa itu. Ares memberi Percy Topi Kegelapan lalu dipulangkannya kembali ke Hades. Percy menuju ke Bandar New York untuk memberikan petir utama kepada Zeus di bahagian atas Bangunan Empire State di mana terletaknya Olympus sekarang. Zeus menerima panah petir dan Percy kembali ke khemah, selepas mengetahui bahawa ibunya masih hidup. Beliau bertemu Luke, yang mengakui bahawa dia yang mencuri panah petir untuk Kronos. Dia menyeru kala jengking beracun lalu menyengat dan hampir membunuh Percy. Chiron menyembuhkannya dan Percy pulang untuk menghadiri sekolah lain yang dipohon oleh ibunya.

Watak utama[sunting | sunting sumber]

  • Percy Jackson: Protagonis; seorang budak lelaki berusia dua belas tahun yang telah didiagnosis dengan ADHD dan juga disleksia. Percy mendapati bahawa dirinya adalah anak dewa Yunani, Poseidon, dan bahawa kecacatan yang dialami adalah khas untuk separuh dewa, juga dikenali sebagai kacukan. Dia pergi mengembara untuk mencari panah petir Zeus untuk mencegah bencana perang di antara para dewa.
  • Annabeth Chase: Seorang budak perempuan berusia dua belas tahun, anak dewi Athens. Annabeth dibawa ke Kem Kacukan oleh Luke Castellan dan Thalia Grace. Dia membantu merawat Percy selepas Percy diserang Minotaur. Dia juga menyertai Percy dalam misi untuk mencari panah petir Zeus. Annabeth telah pergi ke Kem Kacukan sejak ia berusia tujuh tahun dan memiliki sebuah rantai bersama manik-manik dari setiap tahun dia bertahan di Kem Kacukan.
  • Grover Underwood: Grover adalah seekor satir dan sahabat Percy. Pada awalnya, dia menyamar sebagai seorang lelaki dalam mencari mereka yang mungkin merupakan separa dewa. Dia membawa Percy ke Kem selepas ibunya diculik dan menyertainya dalam perjalanannya untuk mencari petir Zeus. Impiannya adalah untuk menemui Dewa Alam Liar, Pan.
  • Lukas Castellan: Antagonis utama dan putera kepada Hermes; ia adalah penasihat di kabin Hermes dan membantu melatih Percy dalam seni pertempuran. Kemudian, dia memerangkap Percy dan tinggalkannya untuk mati,selepas mendedahkan bahawa dia bekerja untuk Titan Kronos.
  • Chiron: Dia adalah, pada awalnya, guru Latin Percy, Encik Brunner. Kemudian, Percy mendapati bahawa dia adalah seekor Sentora, separuh-kuda dan separuh-manusia. Dia adalah Pengarah Aktiviti Kem Kacukan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Reviews List tidak disediakan
  2. ^ a b c d "The Lightning Thief". Dicapai pada 2009/09/01. Unknown parameter |terkini= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); |first= missing |last= (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  3. ^ a b Percy Jackson and the Olympians, Book One: The Lightning Thief Hyperion Books. Paperback. ISBN 0-7868-3865-5. Retrieved 2010-02-15.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Series Awards tidak disediakan
  5. ^ a b / Jun / LightningThief.html "The Lightning Pencuri" Check |url= value (bantuan). The Thunder Anak. Dicapai pada 2009/09/01. Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |terkini= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  6. ^ "Review untuk The Lightning Thief". Dicapai pada 2009/05/21. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

Official Site Diarkibkan 2007-04-08 di Wayback Machine