Thysanozoon nigropapillosum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Thysanozoon nigropapillosum
Thysanozoon nigropapillosum berenang di Manta Ray Bay, Yap
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Platyhelminthes
Kelas: Turbellaria
Order: Polycladida
Keluarga: Pseudocerotidae
Genus: Thysanozoon
Spesies:
T. nigropapillosum
Nama binomial
Thysanozoon nigropapillosum
(Hyman, 1959)[1]
Sinonim
  • Acanthozoon nigropapillosum Hyman, 1959

Thysanozoon nigropapillosum adalah spesies cacing pipih polyclad yang tergolong dalam keluarga Pseudocerotidae. Beberapa nama umum termasuk cacing pipih berbintik-bintik emas, cacing pipih laut, cacing pipih papila kuning, cacing pipih bertompok kuning, dan cacing pipih poliklad berbintik kuning.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Thysanozoon nigropapillosum mempunyai badan yang panjang dan bentuk yang luas. Mereka membesar sehingga 3 in (76 mm).[2] Permukaan atas berwarna hitam pekat dan ditutup dengan banyak papillae berujung kuning yang berukuran berbeza. Permukaan bawah berwarna coklat gelap. Bahagian luar badan sedikit bergelombang dan bersempadan dengan warna putih legap. Mereka mempunyai pseudotentakel kecil seperti telinga di tengah hujung anterior. [3] Mereka berenang dengan menggerakkan diri melalui air dengan gerakan beralun badan yang berirama.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Spesies ini meluas di kawasan tropika Indo-Pasifik.[4]

Biologi[sunting | sunting sumber]

Thysanozoon nigropapillosum agak biasa di sepanjang terumbu luar di zon sub-pasang dangkal. Ia dapat berenang dengan beralun dan mengawal margin badan secara berirama. Ia memakan tunikat, menggunakan mulutnya dan faring besar untuk menelan Didemnum spp., dan kemudian memuntahkan pelet makanan yang mengandungi spikul berkapur yang terdapat di tuniknya. Cacing pipih poliklad adalah hermafrodit, dengan masing-masing sepasang cacing pipih cuba menginseminasikan yang lain. Pemindahan sperma mungkin disebabkan oleh permanian hipodermik, tetapi ini menjadi sukar pada spesies ini dengan adanya papila, dan impregnasi kulit sering terjadi. Ini melibatkan sperma memasuki badan secara langsung setelah diletakkan di kawasan pinggir kulit. Inseminasi kulit seperti itu difasilitasi oleh kenyataan bahawa cacing pipih mempunyai dua buah zakar yang diperkuat dengan adanya rabdit, dan ini dapat mencengkeram margin pasangan dan terus bertahan, walaupun penerima sedang berenang.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hyman, Libbie H. (1959). "A further study of micronesian Polyclad flatworms". Proceedings of the United States National Museum. 108: 543–597. Dicapai pada 12 April 2020.
  2. ^ Robert Dinwiddie (2014). Ocean: The Definitive Visual Guide. Dorling Kindersley. m/s. 272. ISBN 9781465436207.
  3. ^ Wei-Ban Jie; Shih-Chieh Kuo; Hin-Kiu Mok (December 2014). "Re-description of Thysanozoon nigropapillosum (Polycladia: Pseudocerotidae) From The South China Sea, With Observations on a Novel Pre-Copulatory Structure, Sexual Behavior and Diet" (PDF). Raffles Bulletin of Zoology. 62: 764–770. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-12-11.
  4. ^ Robert Dinwiddie (2014). Ocean: The Definitive Visual Guide. DK Publishing. m/s. 272. ISBN 978-1-4654-3620-7. Dicapai pada 2018-07-12.
  5. ^ Jie, Wei-Ban; Kuo, Shih-Chieh; Mok, Hin-Kiu (2014). "Re-description of Thysanozoon nigropapillosum (Polycladida: Pseudocerotidae) from the South China Sea, with observations on a novel pre-copulatory structure, sexual behaviour and diet" (PDF). The Raffles Bulletin of Zoology. 62: 764–770.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]