Tiraspol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peta Moldova menunjukkan lokasi Tiraspol

Tiraspol adalah ibu kota Transnistria yang terletak di tepi timur Sungai Dniester, pada koordinat 46°51′N, 29°38′E. Jika ia dianggap sebagai sebahagian dari Moldova, maka Tiraspol merupakan bandar kedua terbesar di negara itu. Kota seluas 85 km² ini berpenduduk 266,789 jiwa (2005). Vyktor Kostirko merupakan datuk bandar Tiraspol sejak 2003. Unsur komunisme masih kental di bekas wilayah USSR ini. Misalnya, beberapa patung Lenin dapat terlihat berdiri tegak di sana. Kota penghasil barang-barang perabot dan elektronik ini dapat dicapai dengan perkhidmatan bas awam dari Kishinev atau Comrat di Gagauzia. Pada tahun 1989, penduduk Tiraspol berjumlah sekitar 190,000 jiwa, yang terdiri dari 41% etnik Rusia, 32% Ukraine dan 18% Romania.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada Abad Pertengahan, Tiraspol diduduki kaum Tartar dan sebahagian etnik dari Moldavia. Pada 1812, Kekaisaran Rusia menguasai Moldavia Timur, termasuk Tiraspol, yang ditukar nama kepada Bessarabia. Pada 1847, penduduk etnik Yahudi di Tiraspol mencapai 1.406 juta orang. Angka tersebut meningkat menjadi 8.668 juta orang, 50 tahun kemudian. Setelah berakhirnya Perang Dunia I, Bessarabia berada dalam kekuasaan Romania. Pada 1924, Stalin, pemimpin Kesatuan Soviet, membentuk negara ASSR Moldavia. Tiraspol menjadi ibu kota republik otonomi Soviet tersebut tahun 19291940.

Kekuasaan Tiraspol jatuh ke tangan Jerman pada tahun 1941. Tiraspol kemudian berada di bawah pentadbiran kerajaan Romania semasa pendudukan Nazi. Hampir seluruh orang Yahudi lenyap selama pendudukan itu. Tiraspol direbut kembali oleh Kesatuan Soviet pada 1944. Semasa Perang dunia II, Bessarabia menjadi sebahagian dari SSR Moldavia (dahulu ASSR Moldavia). Kesatuan Soviet kemudian menerapkan budaya toleransi terhadap etnik Romania dengan langkah bagi meningkatkan jumlah imigrasi etnik Rusia. Bagi sektor ekonomi, Tiraspol merupakan kota industri termaju di Moldavia sehingga tahun 1959. Pada 27 Januari 1990, hasil sebuah referendum mendeklarasikan Tiraspol dan kota tetangga Bendery sebagai wilayah merdeka. Transnitria, merupakan ibukota di Tiraspol, wilayah tersebut ingin berkerajaan sendiri dan mahu berpisah dengan Republik Moldova pada 2 September 1990, meskipun kedaulatannya tidak diakui diperingkat antarabangsa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.