Wikipedia:Pentadbiran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Wikipedia memerlukan jumlah tertentu pengurusan untuk meneruskan matlamat Wikipedia. Untuk mencapai matlamat pelbagai halaman pentadbiran disediakan dalam pelbagai ruang nama yang membincangkan pelbagai protokol dan konvensyen dibuat dan dilaksanakan oleh sepersetujuan komuniti untuk Wikipedia Bahasa Melayu. Sudah tentu, proses ini tidak dilakukan secara automatik dan pentadbir manusia secara langsung diperlukan untuk memastikan penyuntingan halaman projek, sama ada laman pentadbiran atau halaman kandungan, berlaku secara damai dan mengikut Wikipedia:Dasar dan garis panduan secara amnya, mengawal penciptaan dan pengeditan semua laman Wikipedia.

Pentadbiran manusia dan undang-undang[sunting sumber]

Struktur pentadbiran Wikipedia

Di bahagian atas pentadbiran pusat struktur pentadbiran manusia dan undang-undang adalah Yayasan Wikimedia, sebuah organisasi yang tidak berasaskan keuntungan dan bebas yang dikendalikan oleh Wikimedia:Lembaga Pemegang Amanah. Walaupun Yayasan Wikimedia memiliki Wikipedia, ia sebahagian besarnya tidak terlibat dalam penciptaan dasar Wikipedia dan setiap hari pelaksanaan bagi dasar-dasar untuk alasan undang-undang. Komuniti Wikipedia biasanya mengatur diri dan ditadbir, sebagai editor dengan berbagai kemampuan pentadbiran dan pentadbir projek mereka yang dipilih dengan cara budi bicara yang digunakan untuk mencapai matlamat Wikipedia. Editor dipertanggungjawabkan untuk menegakkan integriti Wikipedia sambil mematuhi hak intelektual, seperti mengelakkan plagiarisme, menghormati Perlanggaran hak cipta, dan menyampaikan rujukan yang sesuai untuk kandungan artikel.

Editor[sunting sumber]

Jawatankuasa Timbang Tara[sunting sumber]

Birokrat[sunting sumber]

Penyelia[sunting sumber]

Struktur dan pembangunan data[sunting sumber]

Perkembangan struktur data Wikipedia berlaku dalam pelbagai ruang nama. Ruang nama membolehkan organisasi dan pemisahan halaman kandungan dari halaman pentadbiran. Setiap ruang nama juga mengasingkan dan menganjurkan data mengikut fungsinya dalam skema projek keseluruhan (artikel, portal, fail, draf, templat dll). Ruang nama mengasingkan data ke dalam set teras, yang bertujuan untuk tontonan awam, dan yang bertujuan untuk pengeditan komuniti . Tidak seperti ruang nama artikel, dan ruang nama kandungan lain yang berkaitan, seperti ruang nama Portal, ruang nama pentadbiran digunakan untuk membantu pembentukan kandungan dan harus dilihat sebagai satu halaman kandungan ekslusif kecuali untuk kes-kes di mana hubungan diperlukan. Dalam erti kata lain, halaman pentadbiran harus berada di sebalik WIkipedia dan tidak dapat dilihat oleh pembaca.

Struktur data Wikipedia
Ruang nama
Ruang nama subjek Ruang nama perbincangan
0 (Utama/Rencana) Perbincangan 1
2 Pengguna Perbincangan pengguna 3
4 Wikipedia Perbincangan Wikipedia 5
6 Fail Perbincangan fail 7
8 MediaWiki Perbincangan MediaWiki 9
10 Templat Perbincangan templat 11
12 Bantuan Perbincangan bantuan 13
14 Kategori Perbincangan kategori 15
100 Portal Perbincangan portal 101
710 TimedText TimedText talk 711
828 Modul Perbincangan modul 829
Tidak digunakan lagi
2300 [[Wikipedia:Alat|]] 2301
2302 [[Wikipedia:Alat|]] 2303
Tidak dipasang
90 Thread Thread talk 91
92 Summary Summary talk 93
108 Buku 109
118 Draf 119
442 Course Course talk 443
444 Institution Institution talk 445
446 Program pendidikan 447
2600 Topic 2601
Ruang nama maya
-1 Khas
-2 Media
Senarai semasa (panggilan API)

Halaman pentadbiran, termasuk halaman pengguna, halaman draf, laman dasar, halaman maklumat, halaman penyelenggaraan, halaman rundingan dan forum interaktif berada sepenuhnya dalam batas pentadbiran, dibezakan dari kandungan. Dalam hal ini, kategori digunakan untuk kedua-dua kandungan dan pentadbiran tetapi tidak harus mempunyai kedua-dua jenis halaman dalam kategori yang sama. Templat juga digunakan untuk kedua-dua halaman kandungan dan pentadbiran, oleh itu, tidak seperti halaman pentadbiran lain, ia dikumpulkan bersama-sama dan sepenuhnya sebagai sub-kategori Category:Templat Wikipedia.

Konteks ruang nama[sunting sumber]

Ruang nama rencana[sunting sumber]

Ruang nama portal[sunting sumber]

Ruang nama kategori[sunting sumber]

Ruang nama buku[sunting sumber]

Ruang nama pentadbiran[sunting sumber]

Ruang nama perbincangan[sunting sumber]

=Ruang nama pengguna[sunting sumber]

Ruang nama "Wikipedia" atau Projek[sunting sumber]

Ruang nama bantuan[sunting sumber]

Ruang nama fail[sunting sumber]

Ruang nama templat[sunting sumber]

Ruang nama draf[sunting sumber]

Create a new draft now!

Ruang nama MediaWiki[sunting sumber]

Ruang nama maya[sunting sumber]

Ruang nama khas[sunting sumber]

Ruang nama media[sunting sumber]

Pautan luar[sunting sumber]

Video luar
Ikon video Jimmy Wales: The birth of Wikipedia, 2005 TED (conference), 20 mins.