Wikipedia Bahasa Asturia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wikipedia Bahasa Asturia
Maklumat umum
URLast.wikipedia.org
JenisProjek ensiklopedia internet
Tersedia dalamAsturia
Ditubuhkan20 Julai 2004 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikYayasan Wikimedia
PengasasKomuniti wiki Bahasa Asturia
Kandungan dan sokongan
KeluaranEnsiklopedia internet Edit the value on Wikidata
KomersialTidak
PendaftaranPilihan
Dilancarkan padaJulai 2004
LesenAtribusi-Perkongsian Serupa 3.0 Tidak Mudah Alih Creative Commons dan Lesen Dokumentasi Bebas GNU Edit the value on Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatMiami, Florida
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Wikipedia Bahasa Asturia (Bahasa Asturia: Wikipedia n'asturianu) adalah Wikipedia versi bahasa bahasa Asturia[1] yang dimulakan pada Julai 2004. Pada 8 Disember 2015, Wikipedia Asturia mempunyai lebih dari 45,000 rencana, menjadikannya Wikipedia ke-77 terbesar. Ia juga mempunyai 30,432 pengguna berdaftar, kebanyakannya akaun global dibuat secara automatik, kerana pengguna aktif bulanan berjumlah 94 di mana sembilan daripadanya adalah pentadbir. Ia telah disunting sebanyak 999,632 kali. Wikipedia Bahasa Asturia diklasifikasikan di tempat ke-15 Wikipedia berdasarkan rencana bagi setiap jumlah penutur.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pasukan Wikipedia yang mengunjungi Parlimen Asturias.
Ahli-ahli Wikipedia berjumpa selepas majlis Anugerah.

Setelah ditubuhkan pada Julai 2004, Wikipedia Bahasa Asturia mencapai 1,000 rencana pada 1 September 2004.

Pada 2015, Wikipedia ini dianugerahkan dengan Anugerah Puteri Asturias Sepanyol atas Kerjasama Antarabangsa.[3] Berucap di Parlimen Asturias di Oviedo, kota yang menjadi tuan rumah upacara penganugerahan, Jimmy Wales memuji karya pengguna Wikipedia Bahasa Asturia.[4] Pada malam upacara, ahli Yayasan Wikimedia mengadakan perjumpaan dengan ahli-ahli Wikipedia dari seluruh pelusuk Sepanyol, termasuk komuniti Asturia tempatan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Carlos Arturo Serrano Gomez. "Fact-Checking the Wikipedia: The drawbacks of having a one-stop reference source" (dalam bahasa Inggeris). Ohmy News. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Februari 2008. Dicapai pada 9 Februari 2008.
  2. ^ List of Wikipedias by speakers per article (dalam bahasa Inggeris)
  3. ^ "Premio Princesa de Asturias de Cooperación Internacional 2015" [Anugerah Puteri Asturias untuk Kerjasama Antarabangsa 2015] (dalam bahasa Sepanyol). Fundación Princesa de Asturias. Dicapai pada 17 Jun 2015.
  4. ^ "Los fundadores de Wikipedia destacan la versión en asturiano" [Pengasas Wikipedia mengetengahkan versi bahasa Asturia] (dalam bahasa Sepanyol). La Nueva España. Dicapai pada 20 Oktober 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]