Zard

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zard
Berasal dariJepun
Genre
Tahun aktif1991–2007
Syarikat rakaman
B-Gram Records
Laman sesawang
www.wezard.net
Bekas ahli
  • Izumi Sakai
  • Fumihito Machida
  • Hiroyasu Hoshi
  • Kōsuke Michikura
  • Kimitaka Ikezawa
Video luar
Ikon video KOLEKSI ALBUM ZARD MEDOLEY(Saluran YouTube Rasmi ZARD)

Zard (Jepun: ザード, Hepburn: Zādo) ialah kumpulan pop rock Jepun, asalnya dengan lima ahli, dengan vokalis utama Izumi Sakai sebagai satu-satunya ahli tetapnya. Karya Zard telah dijual di bawah label rekod B-Gram Records, Inc. Lagu mereka yang paling popular dan berjaya ialah "Makenaide" (1993) (Jepun: 負けないで), "Yureru Omoi" (1993) (Jepun: 揺れる想い), dan "My Friend" (1996). Sehingga 2023, Zard telah menjual lebih 38 juta rekod, menjadikannya salah satu artis muzik terlaris di Jepun.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Zard bermula apabila bekas CEO Being Corporation, Daikō Nagato, merekrut model berusia 24 tahun bernama Sachiko Kamachi. Menukar namanya kepada Izumi Sakai dalam usaha untuk memotong masa lalunya, dia mencipta kumpulan bernama Zard. Zard membuat kejayaan dengan mengeluarkan single sulung mereka pada 10 Februari 1991 Good-bye My Loneliness, yang merupakan lagu tema untuk drama Fuji TV "Ideals and Reality of Marriage" yang menampilkan Misako Tanaka. Lagu itu sangat berjaya, mencapai No. 9 dalam ranking Oricon.

Dua single Zard seterusnya tidak laku juga. Yang keempat, "Nemurenai Yoru wo Daite" (Jepun: 眠れない夜を抱いて) mengambil pendekatan yang sedikit berbeza. Gaya rock kumpulan itu telah berubah menjadi popular manakala video muzik yang kelihatan gelap bertukar kepada imej yang agak cerah. Malah, separuh daripada penampilan rasmi Zard di TV adalah berkaitan dengan persembahan lagu ini, yang terjual sebanyak 440,000 salinan. Pada masa itu, hos Stesen Muzik Kazuyoshi Morita (aka Tamori) bertanya kepada Sakai apa yang menyebabkan Zard lama berada di atas pentas. Jawapan Sakai ialah mereka ingin memastikan Zard akan menjadi projek yang berdaya maju dari segi ekonomi dan oleh itu tidak mahu diumumkan lebih awal.

Kejayaan utama kumpulan itu datang dengan single keenam mereka pada tahun 1993, "Makenaide", yang menjadi No. 1 dalam carta Oricon dan terus menjual lebih 1.8 juta salinan. Zard seterusnya mengeluarkan dua lagi lagu yang mencapai No. 1, "Yureru Omoi" dan "Kitto Wasurenai" pada tahun yang sama. Sebuah album bertajuk "Yureru Omoi" menampilkan kedua-dua "Makenaide" dan "Yureru Omoi" terjual dua juta salinan, satu juta pencapaian pertama bagi kumpulan itu dalam jualan album. Malah, Being begitu berjaya pada awal 1990-an sehingga dipanggil Being Boom. Tiada siapa yang menjual lebih banyak CD daripada Zard pada tahun ini.

Pada tahun 1996, Zard mempunyai satu lagi hit jualan berjuta-juta, "My Friend". Walaupun jualan mereka turun naik antara enam digit dalam jualan untuk baki abad kedua puluh, sembilan daripada dua puluh satu perseorangan mencapai No. 1 dan enam mencapai No. 2. Hanya dua yang tidak dapat memecahkan markah empat teratas. Sejak "Yureru Omoi" (Jepun: 揺れる想い) mereka juga mempunyai tiga hits menjual satu juta dan satu lagi mencecah dua juta salinan. Pada 31 Ogos 1999, Zard mengadakan konsert pertama mereka di atas kapal pesiar Pacific Venus, di mana enam ratus orang dipilih secara rawak daripada sejuta pemohon. DVD untuk konsert ini, dikeluarkan pada 26 Januari 2000, mempunyai pengeluaran terhad sebanyak 300,000 salinan.

Selain menjadi penggerak Zard (dan begitu banyak sehingga nama itu kadangkala digunakan untuk merujuk kepadanya sahaja), Izumi Sakai adalah penulis lirik yang sangat prolifik. Dia menulis 150 lagu sepanjang kerjayanya selama 17 tahun (banyak lagu untuk artis lain serta semua lagu Zard kecuali dua, Koionna no Yūutsu (Jepun: 恋女の憂鬱) dan Onna de Itai (Jepun: 女でいたい) dari album pertama mereka, Good-bye My Loneliness, yang ditulis oleh Daria Kawashima,< ref>Nota album Good-bye My Loneliness</ref>) dan dia mengeluarkan beberapa buku puisi juga. Sebuah editorial dalam Asahi Shimbun mendakwa bahawa rahsia kejayaan Zard ialah walaupun trend di Jepun menunjukkan penurunan dalam bilangan program muzik di televisyen, Sakai menggunakan iklan lewat malam untuk menyiarkan suaranya dan mengiklankan karyanya.

Dia juga menulis lagu untuk artis lain, terutamanya untuk kumpulan J-pop yang berkongsi syarikat pengurusannya: Field of View, Wands dan Deen, dan mendiang tanah besar Taiwanpenyanyi Teresa Teng. Dia juga menulis lirik untuk dan mengambil bahagian dalam kerjasama untuk single "Hateshinai Yume o" (Jepun: 果てしない夢を) yang menampilkan kumpulan J-pop Zard, Zyyg, Rev & Tongkat. Single itu juga menampilkan wira besbol Jepun terkenal Shigeo Nagashima. Beberapa single beliau digunakan dalam anime, seperti Slam Dunk, Dragon Ball GT dan Detective Conan. Lirik "Dan Dan Kokoro Hikareteku" (Jepun: DAN DAN 心魅かれてく) oleh Field of View, lagu tema pembukaan Dragon Ball GT, adalah oleh Izumi Sakai. Selepas itu, Zard membuat liputan lagu ini dalam album Today Is Another Day.

Single Zard yang paling berjaya, Makenaide (Jepun: 負けないで) telah digunakan sebagai lagu tema untuk program Nippon Television TV 24 jam, program televisyen Jepun tahunan di mana hos selebriti berada di skrin secara berterusan sepanjang hari. Sakai berkata, dia berbesar hati kerana lagu itu dipilih dan tidak sabar untuk menonton rancangan itu. Dia juga berkata sejak Makenaide dihargai secara meluas oleh orang ramai, dia sering merasakan seolah-olah lagu itu bukan miliknya untuk disimpan.

Sakai juga dikenali sebagai seorang yang misteri. Ini sebahagiannya kerana label rekodnya tidak mengeluarkan banyak maklumat peribadi mengenai artis mereka, tetapi juga kerana dia tidak membuat banyak penampilan peribadi. Dia jarang muncul di mana-mana program muzik TV langsung (cth. TV Asahi Stesen Muzik), yang telah menjadi alat perhubungan awam utama untuk industri rakaman di Jepun sejak 1993, atau membuat sebarang penampilan awam. Konsert pertamanya adalah pada tahun 1999, ini diadakan di kapal pesiar untuk hanya 600 ahli kelab peminatnya (300 penyertaan x2 antara 2 juta permintaan tiket konsert). Jelajah konsert pertama dan satu-satunya, "What A Beautiful Moment Tour", telah diadakan pada tahun 2004, 13 tahun selepas penampilan sulungnya. Hampir setiap konsert habis dijual pada masa itu. Jelajah itu akhirnya mempunyai 10 konsert yang berlangsung selama 4 bulan dari Mac hingga Julai 2004, dengan konsert terakhir diadakan di Nippon Budokan yang terkenal.

Walaupun Zard bermula sebagai sebuah kumpulan, penguasaan Sakai di dalamnya telah membawa kepada nama "Zard" yang sering digunakan di Jepun untuk merujuk kepadanya sahaja, sebagai penyanyi wanita solo.[1] Dia pernah memegang rekod wanita di Jepun untuk kebanyakan jualan single sehingga Ayumi Hamasaki mengeluarkan "No Way to Say".[2] Menurut Yomiuri Shimbun, pada Ogos 2007, Zard berada di tempat ke-8 untuk jumlah keseluruhan di Jepun.[3] Dia mempunyai 12 single mencapai tempat No. 1 di Carta Single Oricon, dan 9 album mencapai tempat No. 1 di Carta Album Oricon. 43 daripada perseorangannya mencapai 10 teratas dalam kedudukan Oricon. Zard telah mengeluarkan sejumlah 45 single dan 17 album.

Zard juga dipaparkan dalam Ihoujin karya Tak Matsumoto (27 Ogos 2003). Single ini kemudiannya dimuatkan dalam album muka depan The Hit Parade yang diterbitkan oleh Tak Matsumoto.

Pada nota remeh, album Zard "Oh My Love" yang dikeluarkan pada tahun 1994 mencapai No. 1 untuk edisi ke-500 Peringkat Oricon sejak ia bermula pada tahun 1970.[4] Dia mempunyai 12 single mencapai tempat No. 1 di Oricon.

Selepas Izumi Sakai Zard[sunting | sunting sumber]

Pada 23 Januari 2008, album berdasarkan permintaan peminat telah dikeluarkan, berjudul Zard Request Best: Beautiful Memory. Program Berita Pagi NTV, Zoom In Super 28 Disember 2007 melaporkan bahawa lebih 500,000 penyertaan telah dihantar ke Being. Anehnya, Makenaide dan Yureru Omoi tidak berada dalam 3 teratas, walaupun mereka berjaya mencapai 10 teratas. Tiga lagu yang mendapat undian terbanyak ialah 1) Ano Hohoemi o Wasurenaide, 2) Shoujo no Koro ni Modotta Mitai ni, 3) Kakegae no Naimono .

Apabila album ini mencapai nombor satu dalam carta Oricon, ia menandakan kali kesebelas Zard/Sakai melakukannya, menyamai rekod yang dipegang oleh Dreams Come True untuk nombor satu terbanyak oleh vokal wanita kumpulan.[5]

Kematian Sakai[sunting | sunting sumber]

Peminat Izumi Sakai menulis mesej untuknya ke buku nota tandatangan di agensi Zard pada 31 Mei 2007.

Ahli pengasas Izumi Sakai meninggal dunia pada 27 Mei 2007, pada usia 40 tahun di Hospital Universiti Keio. Dia telah memasuki hospital pada Jun 2006 selepas mendapati dia menghidap kanser serviks dan telah membuang tumor. Pada April 2007, bagaimanapun, kanser telah merebak ke paru-parunya, menyebabkan dia dimasukkan semula ke hospital. Menurut pihak hospital, dia berjalan setiap hari setiap pagi. Semasa berjalan-jalan pada 26 Mei, dia secara tidak sengaja terjatuh dari tangga dan ditemui sekitar jam 5:40 a.m. dan dibawa ke ICU. Tidak sedarkan diri, dia meninggal dunia pada pukul 3:10 p.m. hari berikutnya.[6] Seorang jurucakap agensi berkata:

Kami berharap Izumi Sakai, bersama-sama dengan lagu-lagu hitnya, akan kekal dalam ingatan peminatnya.[7]

Sakai telah merancang untuk mengeluarkan album baharu pada musim luruh, serta membuat lawatan langsung pertamanya dalam tempoh tiga tahun untuk menunjukkan kepada peminatnya bahawa dia sedang bertarung kuat melawan penyakitnya.

Upacara peringatan untuk peminat telah diadakan pada 27 Jun di dewan pengkebumian di Aoyama, Tokyo. Pada hari sebelumnya, upacara peringatan untuk orang-orang berkenaan telah diadakan dan Maki Ohguro dan Tetsuro Oda serta yang lain turut hadir. Pada masa yang sama, Tak Matsumoto dan Koshi Inaba daripada B'z, Mai Kuraki dan Shigeo Nagashima membuat pengumuman dalam ingatannya.[8]

Dua album kompilasi telah dirancang untuk dikeluarkan pada 15 Ogos, satu termasuk pilihan lagu kegemaran peribadi Sakai, dan satu lagi termasuk kegemaran yang dipilih oleh kakitangannya. Album kompilasi pilihan peminat juga telah dirancang untuk musim gugur. Dua konsert penghormatan telah diadakan—satu pada 7 September di Osaka Festival Hall, dan satu lagi pada 14 September di Nippon Budokan Tokyo. Kedua-dua tempat ini dipilih kerana masing-masing merupakan persinggahan pertama dan terakhir bagi What a beautiful moment Tour pada tahun 2004—satu-satunya jelajah yang telah dilakukan oleh kumpulan itu. Lawatan baharu itu dipanggil "What a Beautiful Memory".

Pada September 2007, 13,000 penonton menyertai konsert peringatan Budokan. Sembilan skrin telah disediakan untuk menunjukkan rakaman Izumi Sakai yang tidak kelihatan sebelum ini, dan single pertama selepas dia meninggal dipanggil Glorious Mind dimainkan. Ini adalah lagu yang dirakamkan Sakai sebelum dimasukkan ke hospital, dan digunakan sebagai lagu tema pembukaan siri anime Detective Conan.[9] Ia tidak lengkap pada masa kematian Sakai, tetapi rakaman korus telah lengkap. Minit tambahan di mana dia menyanyi dalam bahasa Inggeris telah digabungkan daripada lagu yang tidak berkaitan dan tidak pernah dikeluarkan juga.

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Zard坂井泉水さん病院階段から転落死" (dalam bahasa Jepun). Nikkan Sports. 2007-05-27. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-23. Dicapai pada 2008-12-27.
  2. ^ 浜崎あゆみシングルセールス女性歴代1位 (dalam bahasa Jepun). Nikkan Sports. 2003-11-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-11-18. Dicapai pada 2008-12-29.
  3. ^ "追悼アルバム1、2位「ZARDと生きていく」" (dalam bahasa Jepun). Yomiuri Shimbun. 2007-08-17. Dicapai pada 2008-12-29.
  4. ^ [1] Diarkibkan 2007-11-03 di Wayback Machine (dalam bahasa Jepun)
  5. ^ "Japan Zone - Entertainment News from Japan: Meet the New Boss". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-02. Dicapai pada 2008-01-30.
  6. ^ "「Zard」坂井泉水さん転落死…事故と自殺両面捜査:芸能:スポーツ報知". hochi.yomiuri.co.jp. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Ogos 2007. Dicapai pada 12 Januari 2022.
  7. ^ Zard singer Izumi Sakai dies in accident at 40[pautan mati kekal] MSN-Mainichi Daily News
  8. ^ 長嶋茂雄名誉監督、B'z、倉木らが、坂井さんに追悼コメント Diarkibkan 2011-10-01 di Wayback Machine News -Oricon Style- (dalam bahasa Jepun)
  9. ^ 13,000 fill Budokan for Zard memorial concert Diarkibkan 2007-10-15 di Wayback Machine Tokyograph

Pautan luar[sunting | sunting sumber]