Teresa Teng

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Teresa Teng
Nama Cina鄧麗君
Nama Cina邓丽君 (Ringkas)
PinyinDèng Lìjūn (Mandarin)
Pe̍h-ōe-jīTēng Lē-kun (Hokkien)
Nama lahirTeng Li-yun (鄧麗筠)
KeturunanWilayah Daming, Hebei
Lahir(1953-01-29)29 Januari 1953
Baojhong, Yunlin, Taiwan
Meninggal dunia8 Mei 1995(1995-05-08) (umur 42)
Chiang Mai, Thailand
Tempat pengebumianChin Pao Shan (Jinbaoshan), Taiwan
25°15′04″N 121°36′14″E / 25.251°N 121.604°E / 25.251; 121.604
Nama lainTeresa Tang, Teresa Deng
PekerjaanPenyanyi
Jenis muzikMandopop, Kantopop, J-Pop
Alat muzikVokal
Jenis suaraMezzo-soprano
Syarikat rakamanTaiwan:
Yeu Jow (1967–71)
Haishan (1971)
Life (1972–76)
Kolin (1977–83)
PolyGram (1984–92)
Hong Kong:
EMI (1971)
Life (1971–76)
PolyGram (1975–92)
Japan:
Polydor K.K. (1974–81)
Taurus (1983–95)
Tahun aktif1967–95
Anugerah

Teresa Teng, Teng Li-Chun atau Deng Lijun (29 Januari 1953–8 Mei 1995) ialah seorang penyanyi pop Taiwan. Beliau terkenal dengan lagu-lagu rakyat dan balada romantis. Banyak menjadi piawaian dalam hayatnya, seperti "Apabila Engkau Kembali?" dan The Moon Represents My Heart ("Bulan Mewakili Hatiku").[1] Beliau merakamkan lagu-lagu bukan sahaja dalam bahasa Mandarin beliau tetapi juga dalam Taiwan Hokkien, Kantonis, Jepun dan Inggeris.

Teng meninggal dunia pada 8 Mei 1995 pada usia 42 tahun akibat serangan pernafasan yang teruk akibat asma yang dihidapinya sepanjang hayat semasa bercuti di Thailand.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Teresa Teng dilahirkan di Perkampungan Tianyang (田洋村), Bandar Baozhong, daerah Yunlin, Taiwan pada 29 Januari 1953. Ibu bapanya merupakan penghijrah dari tanah besar China; bapanya merupakan seorang askar dalam Angkatan Tentera Republik China dari Daming, Hebei dan ibunya adalah dari Dongping, Shandong. Beliau adalah satu-satunya anak gadis dalam keluarganya dengan tiga abang dan seorang adik. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Tinggi Perempuan Ginling (私立金陵女中) dalam Bandar Sanchong, daerah Taipei.

Sebagai seorang anak muda, Teng memenangi anugerah untuk nyanyiannya di pertandingan bakat. hadiah utama beliau yang pertama adalah pada tahun 1964 apabila beliau menyanyikan "Yingtai Visiting" dari filem opera Huangmei Shaw Brothers, The Love Eterne, dalam satu majlis yang dianjurkan oleh Perbadanan Penyiaran China. Teng segera dapat menyara keluarganya dengan nyanyiannya. Peningkatan ekonomi pembuatan Taiwan dalam tahun 1960-an membuat pembelian rekod lebih mudah untuk lebih banyak keluarga. Dengan kelulusan ayahnya, beliau berhenti sekolah tinggi untuk meneruskan menyanyi secara profesional.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Gaya nyanyian Teng yang disampaikan kesederhanaan dan keikhlasan. Yeh Yueh-Yu, seorang profesor Teori Kebudayaan di Universiti California Selatan berkata, "Kemanisan dalam suaranya yang menjadikannya terkenal. Beliau mempunyai suara yang sesuai untuk lagu-lagu rakyat dan balada, dan Beliau berkata penggayaan lagu tradisional rakyat ke dalam komposisi bergaya barat." Suaranya juga digambarkan sebagai "seperti menangis dan merayu, namun mempunyai kekuatan, mampu menarik dalam-dalam serta memukau pendengar." Penulis lagu yang bekerja bersamanya iaitu Tsuo Hung-yun turut berkata suara Teng adalah "tujuh bahagian kemanisan, tiga bahagian air mata."

Teng mendapat rasa pertama kemasyhuran pada tahun 1968 apabila persembahan pada popular program muzik Taiwan membawa kepada kontrak rekod. Beliau mengeluarkan beberapa album dalam tempoh beberapa tahun akan datang di bawah label Life Records. Pada tahun 1973, beliau cuba untuk memecahkan pasaran Jepun dengan menandatangani dengan label Polydor Jepun dan mengambil bahagian dalam Kohaku Uta Gassen, sebuah pertandingan nyanyian yang dianjurkan setiap ambang Tahun Baru di Jepun, di mana beliau telah dinamakan sebagai "Best New Singing Star". Berikutan kejayaan beliau di Jepun, Teng merakamkan beberapa lagu Jepun, termasuk hits asal seperti Toki tidak Nagare ni Mi wo Makase (時の流れに身をまかせ "Berikan diri anda kepada aliran Masa") yang kemudiannya dimandarinkan sebagai Wo zhi zàihu ni (我只在乎你, "Aku hanya pedulikan kamu").

Pada tahun 1974 lagu "Airport" yang (空港) menjadi hit di Jepun. Populariti Teng di Jepun terus walaupun secara ringkas dihalang dari negara ini pada tahun 1979 kerana mempunyai pasport Indonesia palsu yang dibeli dengan harga AS $ 20,000. Dalih yang telah seolah-olah perlu kerana rehat rasmi dalam hubungan antara Taiwan dan Jepun yang berlaku sejurus selepas Republik Rakyat China mengambil kerusi China menggantikan Taiwan di Bangsa-Bangsa Bersatu.

Populariti Teng meledak pada tahun 1970 selepas kejayaan beliau di Jepun dengan lagu-lagunya dalam bahasa Mandarin, Kantonis, Jepun dan Inggeris. Pengaruh Teng merebak ke Malaysia dan Indonesia. Di Taiwan beliau dikenali bukan sahaja sebagai eksport yang paling popular di pulau ini, tetapi sebagai "kekasih askar" kerana persembahan beliau yang kerap untuk kerahan. Konsert-konsert beliau untuk pasukan tentera tersebut menampilkan lagu-lagu rakyat Taiwan kepada penduduk asal pulau itu dan juga lagu-lagu rakyat Cina yang mengubat rindu golongan yang melarikan diri dari tanah besar Cina sewaktu perang saudara China.

Pada awal tahun 1980, ketegangan politik antara China dan Taiwan membawa kepada muzik beliau bersama-sama dengan penyanyi lain dari Taiwan dan Hong Kong diharamkan selama beberapa tahun di China kerana ia dianggap terlalu "borjuis". Populariti beliau di China terus berkembang kerana pasaran gela di sanap. Populairiti lagu-lagu Teng yang terus dimainkan di mana-mana dari kelab malam ke bangunan pemerintah menyebabkan pengharaman terhadap muzik beliau ditarik balik tidak lama kemudian. Peminat beliau menggelarnya "Little Deng" kerana beliau mempunyai nama keluarga yang sama seperti Deng Xiaopeng; ada yang mengatakan bahawa "Deng si pemimpin Komunis yang memerintah oleh hari, tetapi Deng si penyanyi memerintah sebelah malam.

Kontrak Teng dengan Polydor berakhir pada 1981. Beliau menandatangani kontrak dengan Taurus Records pada tahun 1983 dan membuat penampilan kemunculan semula yang berjaya di Jepun. Pada tahun 1983 Taurus mengeluarkan album beliau, Dandan youqing. Album ini terdiri daripada tatacara 12 puisi dari dinasti Tang dan Song. Muzik ini, yang ditulis oleh komposer hits awalnya, dicampur gaya moden dan tradisional Timur dan Barat. Single yang paling popular dari album hari ini adalah "Wishing We Last Forever". Bilangan hits dikeluarkan pada tahun dari 1984-1989 menjadikan "Tahun Keemasan Teresa Teng" kepada ramai peminat beliau. Pada masa ini, beliau memenangi All-Japan Record Awards selama empat tahun berturut-turut dari 1984 tahun 1988. Teng juga telah dinamakan sebagai salah satu penyanyi wanita terbaik di dunia oleh majalaj TIME. Walau bagaimanapun, tidak ada artikel dalam laman web majalah TIME supaya kebolehpercayaan laporan itu dipersoalkan.

Gunther Mende, Mary Susan Applegate dan Candy de Rouge menulis lagu "The Power of Love" untuk Jennifer Rush. Teng menyanyikannya semula lalu mempopularkannya di kawasan-kawasan Asia. Beliau asalnya menyanyikan dalam konsert terakhir beliau di Tokyo - lapan tahun sebelum dinyanyikan dan dikeluarkan oleh Celine Dion.

Teng mengadakan persembahan di Paris pada protes pelajar Tiananmen 1989 bagi pihak pelajar dan menyatakan sokongan beliau. Pada 27 Mei 1989, lebih 300,000 orang menghadiri konsert yang dipanggil "Lagu demokratik khusus untuk China" (民主歌聲獻中華) di Pada ng Kuda Lumba Valley Happy di Hong Kong. Salah satu acara kemuncak adalah rendisi beliau "My Home Is on the Other Side of the Mountain."

Walaupun Teng mengadakan persembahan dalam banyak negara di seluruh dunia, beliau tidak pernah membuat persembahan di China. Parti Komunis China akhirnya menjemput beliau untuk berbuat demikian dalam tahun 1990-an, tetapi dia tidak melakukan perkara tersebut.

Kematian dan penghormatan[sunting | sunting sumber]

Teng mati akibat serangan asma teruk yang dihidapi sepanjang hidup dewasanya,[2] walaupun doktor dan pasangannya Paul Quilery membuat spekulasi bahawa dia meninggal dunia akibat serangan jantung disebabkan oleh kesan sampingan akibat dos berlebihan agonis adrenergic semasa bercuti di Chiang Mai, Thailand pada usia 42 (atau 43 mengikut pentarikhan Asia Timur) tahun pada 8 Mei 1995.[2] Quilery telah membeli barangan runcit apabila serangan itu berlaku. Beliau juga sedar bahawa Teng bergantung kepada ubat yang sama dalam tempoh dua bulan sebelum kematiannya dengan serangan kecil.[2] Mayat Teng diberikan penghormatan terakhit peringkat negara di pengebumian beliau yang turut dihadiri Presiden Lee Teng-hui dalam kalangan beribu-ribu pengunjung.

Teng disemadikan di sebuah makam gunung di Chin Pao San, sebuah kawasan perkuburan di Jinshan, Bandar Taipei Baru (kemudian Taipei County) yang menghadap pantai utara Taiwan. Tapak kubur mempunyai patung Teng dan papan kekunci piano elektronik yang besar yang terletak di tanah yang boleh dimainkan oleh pengunjung yang melangkah pada kekunci. Peringatan ini sering dikunjungi oleh peminat beliau.[3]

Pada bulan Mei 2002, patung lilin Teng dihebahkan di Madame Tussauds Hong Kong.

Sebuah rumah yang dibelikan beliau pada tahun 1986 di Hong Kong di No 18 Carmel Street, Stanley juga menjadi sebuah tapak kunjungan peminat yang popular tidak lama selepas kematiannya. Rancangan penjualan rumah untuk membiayai sebuah muzium di Shanghai telah diumumkan pada tahun 2002,[4] dan kemudiannya menjual untuk HK $32 juta. Ia ditutup pada 29 Januari 2004, tarikh yang hampir kepadai hari jadi ke-51 beliau.[5]

Untuk memperingati ulang tahun ke-10 kematian beliau, Yayasan Kebudayaan dan Pendidikan Teresa Teng melancarkan kempen bertajuk "Feel Teresa Teng". Selain menganjurkan konsert ulang tahun di Hong Kong dan Taiwan, peminat memberi penghormatan di makam beliau di Perkuburan Chin Pao San. Selain itu, beberapa pakaian, barang kemas dan barang-barang peribadi yang diletakkan pada pameran di Yuzi Paradise, sebuah taman seni di luar Guilin, China. [6] Yayasan itu juga menjadi hasrat beliau untuk menubuhkan sebuah sekolah atau institusi pendidikan.[2]

Pada bulan April 2015, satu set empat keping setem yang memaparkan Teng telah dikeluarkan oleh Chunghwa Post.[7]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Teng telah mengawal kehidupan peribadinya daripada orang ramai sejak tahun 1987, takut bahawa ia akan menjejaskan kerjayanya. Beliau mempunyai hubungan yang gagal dengan anak seorang hartawan perjudian Malaysia yang berakhir dengan kematiannya apabila beliau hanya berusia 19 tahun

Pada tahun 1982, Teng bertunang dengan Beau Kuok, seorang ahli perniagaan dan anak kepada jutawan Malaysia Robert Kuok. Mereka bertemu pada tahun 1978, tetapi Teng membatalkan pertunangan kerana suatu perjanjian prenuptial yang ditandatangani beliau bahawa menetapkan bahawa dia terpaksa berhenti dan memutuskan semua hubungan dengan industri hiburan, serta sepenuhnya mendedahkan biografi beliau dan semua hubungan masa lalu beliau secara bertulis.[8]

Teng juga mempunyai hubungan berprofil tinggi dengan Jackie Chan, yang menyebabkan persembahan perpisahan gagal pada Enjoy Yourselves Tonight (Bersukarialah kamu Malam ini) dalam usahanya untuk keluar dari perniagaan hiburan.

Pengaruh di dalam budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

  • Teresa Teng, 翁倩玉 Judy Ongg (1950-), 陳美齡 Agnes Chan (1955-), Ouyang Feifei (歐陽菲菲, 1949-), dan Yu Yar (尤雅, 1953-) telah dibilkan sebagai "Five Great Asia Divas" semasa tahun 1970-an dan 1980-an kerana populariti silang budaya mereka yang besar. Muzik Teng kekal yang paling popular.
  • Lagu-lagu beliau telah dinyanyikan semula oleh beberapa penyanyi, termasuk Faye Wong yang mengeluarkan album penghormatan (Decadent Sound of Faye, 菲 靡靡之音, 1995) hits popular Teng.
  • Filem Hong Kong 1996 Comrades: Almost a Love Story yang diarahkan oleh Peter Chan mempunyai tragedi dan warisan Teng dalam subplot kepada cerita utama. Filem ini memenangi gambar terbaik di Hong Kong, Taiwan, dan di Festival Filem Seattle di Amerika Syarikat.
  • Lagu-lagu beliau ditampilkan dalam pelbagai filem, mis Rush Hour 2, The Game, Prison On Fire, Formosa Betrayed, Gomora.
  • Pada tahun 2007, TV Asahi menghasilkan filem TV bertajuk Teresa Teng Monogatari (テ レ サ · テ ン 物語) [9] untuk memperingati ulang tahun ke-13 kematian beliau. Pelakon Yoshino Kimura membintangi sebagai Teng.
  • Teng telah "dihidupkan semula" secara ringkas dalam konsert Jay Chou pada tahun 2013 di mana beliau muncul sebagai hologram maya 3D menyanyi tiga lagu dengan Chou.
  • Pada tahun 2015, penyanyi dan pelakon Cina Luhan merakamkan semula lagu Teng 1979 lagu "Tian Mi Mi" bagi pelancaran 2015 daripada Comrades: Almost a Love Story

Anugerah diterima di Jepun[sunting | sunting sumber]

Teng menerima anugerah berikut di Jepun:[10]

  • The New Singer Award for ""Kūkō (ja)" (テレサ・テンの曲)" pada 1974.
  • The Gold Award in 1986 for "Toki no Nagare ni Mi o Makase" (時の流れに身をまかせ).
  • The Grand Prix for "Tsugunai" (つぐない) pada 1984: "Aijin" (愛人) pada 1985; dan "Toki no Nagare ni Mi o Makase" pada 1986. Ini adalah kali pertama ada orang yang telah memenangi Grand Prix tiga tahun berturut-turut.
  • The Outstanding Star Award for "Wakare no Yokan" (別れの予感) pada 1987.
  • The Cable Radio Music Award for "Wakare no Yokan" pada 1987 dan 1988.
  • The Cable Radio Special Merit Award (有線功労賞) pada 1995 untuk kemenangan tiga Grand Prix berturut-turut

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wudunn, Sheryl. "Teresa Teng, Singer, 40, Dies; Famed in Asia for Love Songs." The New York Times. May 10, 1995.
  2. ^ a b c d Teresa Teng those years before she passing away 鄧麗君 邓丽君 最後的秘密生活2 di YouTube
  3. ^ Teresa Teng's grave. North Coast & Guanyinshang official website. Retrieved 2 Jan 2007. Diarkibkan 2005-08-30 di Wayback Machine
  4. ^ Taiwanese diva's home 'for sale'. BBC news, 29 July 2002. Retrieved 2 Jan 2007.
  5. ^ "A Retrospective Look at 2004". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-02-27. Dicapai pada 2016-08-23.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link). HKVP Radio, Dec 2004. Retrieved 2 Jan 2007.
  6. ^ "Teresa Teng in loving memory forever". China Daily. 2005-05-08. Dicapai pada 2007-03-23.
  7. ^ Huang, Lee-hsiang (16 April 2015). "Teresa Teng featured in new stamp set". Taipei Times. Dicapai pada 16 April 2015.
  8. ^ Beau Kuok in Baidu
  9. ^ テレビ朝日|スペシャルドラマ テレサ・テン物語
  10. ^ " テレサ・テン データべース (Teresa Teng Database)" Diarkibkan 2016-03-03 di Wayback Machine, Retrieved 14 Dec 2007.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]