Zigurat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Struktur zigurat dan Kuil Putih di Uruk. Struktur piramid asal, "Anu Ziggurat" berasal dari Sumeria sekitar 4000 SM, dan Kuil Putih dibina di atasnya pada sekitar 3500 SM.

Zigurat ialah sejenis struktur besar-besaran yang dibina pada zaman Mesopotamia purba. Ia mempunyai bentuk sebatian bertingkat dengan cerita atau aras yang surut berturut-turut. Ziggurat yang terkenal termasuk Zigurat Ur berhampiran Nasiriyah, Ziggurat Aqar Quf berhampiran Baghdad, Etemenanki yang kini musnah di Babylon, Chogha Zanbil di Khūzestān dan Sialk. Orang Sumeria percaya bahawa Dewa tinggal di kuil di bahagian atas Zigurat, jadi hanya imam dan individu lain yang sangat dihormati boleh masuk. Masyarakat menawarkan mereka banyak perkara seperti muzik, menuai, dan mencipta patung-patung kebaktian untuk ditinggalkan di kuil.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perkataan zigurat berasal daripada ziqqurratum (ketinggian, puncak), dalam Assyria kuno, dan ini merupakan terbitan perkataan zaqārum ("menjadi tinggi").

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Zigurat dibina oleh orang Sumeria, Akkadia, Elam, Eblait dan Babylon purba untuk agama tempatan. Setiap zigurat adalah sebahagian daripada kompleks kuil yang termasuk bangunan lain. Pelopor zigurat telah dibangkitkan platform yang bermula dari zaman Ubaid semasa alaf keenam SM. Zigurat bermula sebagai platform (biasanya bujur, segi empat tepat atau persegi). Zigurat adalah struktur seperti mastaba dengan bahagian atas rata. Batu bata yang dibakar matahari membentuk teras zigurat dengan bahagian luar batu bata yang dibakar. Setiap langkah adalah lebih kecil sedikit daripada langkah di bawahnya. Bahagian muka selalunya berkaca dalam warna yang berbeza dan mungkin mempunyai kepentingan astrologi. Raja-raja kadangkala terukir nama mereka pada batu bata berlapis ini. Bilangan tingkat adalah antara dua hingga tujuh.