Ashiyu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah ashiyu di Lapangan Terbang Kagoshima

Sebuah ashiyu (Jepun: 足湯) merupakan mandi awam Jepun di mana orang ramai boleh mandi kaki. Kebanyakanashiyu adalah percuma.

Garis besar[sunting | sunting sumber]

Istilah ashiyu ialah gabungan dua aksara "ashi" 足 bermaksud "kaki", dan "yu" 湯 bermaksud "air panas".

Banyak ashiyu didirikan di sudut jalan di bandar dengan mata air panas (onsen). Orang ramai boleh menikmatinya dengan mudah tanpa perlu menanggalkan semua pakaian mereka. Ia juga boleh ditemui di stesen kereta api, kawasan rehat, dan taman. Walaupun kebanyakan tempat rendaman kaki adalah percuma. Terdapat juga beberapa tempat persendirian yang memungut bayaran di bawah 100 yen untuk kos pemeliharaan tempat tersebut.[perlu rujukan]

Sebuah ashiyu berbeza daripada kolam air panas biasa. Di kolam air panas, seluruh badan direndam di dalam air; pada "ashiyu" (mandi kaki), walau bagaimanapun, hanya kaki dan lutut yang direndam. Walaupun perbezaan ini, mandi kaki masih boleh memanaskan seluruh badan kerana urat besar yang mengalir melalui kaki. Sebelum menggunakan tempat rendaman kaki, kasut dan sarung kaki mesti ditanggalkan. Melipat seluar hingga ke lutut juga merupakan amalan biasa. Walau bagaimanapun, tidak seperti mata air panas di mana membasuh badan dengan sabun sebelum masuk mandi adalah satu keperluan, ini tidak diperlukan semasa mandi kaki. Terdapat tempat mandi kaki dengan bilik persalinan, tetapi sangat jarang berlaku. Di sesetengah tempat, sebahagian daripada ashiyu boleh digunakan untuk merendam tangan "teyu" (mandi tangan).

Di Mata Air Panas Kannawa "Mandi Kaki Wap" di Wilayah Oita, dan Mata Air Sukayu "Manjufukashi" di Wilayah Aomori, wap dari mata air panas digunakan untuk memanaskan badan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Ashiyu di Wikimedia Commons