Asia Tenggara Maritim

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Salah satu daripada kebanyakan pulau tidak berpenghuni di Filipina. Asia Tenggara Maritim terdiri daripada dua kepulauan terbesar di dunia yang terletak di antara Lautan Hindi, Laut China Selatan dan Pasifik Barat.

Asia Tenggara Maritim ialah rantau maritim Asia Tenggara (bertentangan dengan tanah besar Asia Tenggara) dan merangkumi negara-negara Brunei, Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura dan Timor Leste.[1] Asia Tenggara Maritim kadang-kadang juga disebut sebagai Asia Tenggara Kepulauan. Istilah "Hindia Timur" abad ke-16 dan istilah abad ke-19 " Kepulauan Melayu" juga digunakan untuk merujuk kepada Asia Tenggara maritim.

Di Indonesia dan Malaysia, istilah Jawa Lama "Nusantara" kadang-kadang digunakan sebagai sinonim bagi Asia Tenggara Maritim. Walau bagaimanapun, istilah ini bersifat nasionalis dan mempunyai sempadan yang berubah-ubah. Kelazimannya ia hanya merangkumi Semenanjung Melayu, Kepulauan Sunda, Maluku, dan Papua Barat kecuali Filipina dan Papua New Guinea.[2][3]

Merangkumi keluasan beberapa ribu kilometer persegi, kawasan ini mempunyai sejumlah besar kepulauan dan menawarkan beberapa jenis dan biodiversiti flora dan fauna marin dan daratan terkaya di Bumi.

Perbezaan demografi utama yang membezakan Asia Tenggara Maritim dengan tanah besar Asia Tenggara adalah penduduknya yang kebanyakannya berasal dari kumpulan Austronesia. Rantau ini mengandungi beberapa kawasan yang berpenduduk paling ramai di dunia : Jabodetabek, Metro Manila, Kuala Lumpur Raya dan Singapura; namun sebahagian besar pulau di rantau ini masih tidak didiami oleh manusia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tarling, Nicholas (1999). The Cambridge history of Southeast Asia, Volume 1, Part 1 (ed. 2nd). Cambridge University Press. m/s. 304. ISBN 978-0-521-66369-4.
  2. ^ Evers, Hans-Dieter (2016). "Nusantara: History of a Concept". Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society. 89 (1): 3–14. doi:10.1353/ras.2016.0004.
  3. ^ Gaynor, Jennifer L. (2007). "Maritime Ideologies and Ethnic Anomalies". Dalam Bentley, Jerry H.; Bridenthal, Renate; Wigen, Kären (penyunting). Seascapes: Maritime Histories, Littoral Cultures, and Transoceanic Exchanges. University of Hawaii Press. m/s. 59–65. ISBN 9780824830274.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]