Astronomi sinar-X

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sinar-X bermula pada ~0.008 nm dan memanjang merentasi spektrum elektromagnet hingga ~8 nm, yang atmosfera Bumi adalah legap bagi sinaran tersebut.

Astronomi sinar-X ialah cabang astronomi pencerapan yang berkaitan dengan kajian pemerhatian sinar-X dan pengesanan daripada objek astronomi. Sinar-X adalah sinaran gelombang elektromagnet yang diserap oleh atmosfera Bumi, jadi instrumen untuk mengesan sinar-X mesti dibawa ke altitud tinggi dengan belon, roket bunyi dan satelit. Astronomi sinar-X menggunakan sejenis teleskop angkasa yang boleh melihat sinaran sinar-x yang teleskop optik piawai, seperti Balai Cerap Mauna Kea, tidak dapat mencerapnya.

Pancaran sinar-X dijangka daripada objek astronomi yang mengandungi gas yang sangat panas pada suhu dari kira-kira satu juta kelvin (K) hingga ratusan juta kelvin (MK). Selain itu, penyelenggaraan lapisan E gas terion yang tinggi dalam termosfera Bumi juga mencadangkan sumber sinar-X luar bumi yang kuat. Walaupun teori meramalkan bahawa Matahari dan bintang-bintang akan menjadi sumber sinar-X yang menonjol, tidak ada cara untuk mengesahkannya kerana atmosfera Bumi menyekat kebanyakan sinar-X luar angkasa. Sehinggalah cara menghantar pakej instrumen ke altitud tinggi dibangunkan barulah sumber sinar-X ini boleh dikaji.

Kewujudan sinar-X suria telah disahkan pada awal pertengahan abad ke-20 oleh V-2 yang ditukar kepada roket berbunyi, dan pengesanan sinar-X luar bumian telah menjadi misi utama atau sekunder bagi beberapa satelit sejak tahun 1958.[1] Sumber sinar-X kosmik (luar Sistem Suria) yang pertama ditemui oleh roket yang berbunyi pada tahun 1962. Dipanggil Scorpius X-1 (Sco X-1) (sumber sinar-X pertama yang ditemui dalam buruj Scorpius), pancaran sinar-X Scorpius X-1 adalah 10,000 kali lebih besar daripada pancaran visualnya, manakala pancaran Matahari adalah kira-kira sejuta kali lebih sedikit. Di samping itu, pengeluaran tenaga dalam sinar-X adalah 100,000 kali lebih besar daripada jumlah pancaran Matahari dalam semua panjang gelombang.

Beribu-ribu sumber sinar-X telah ditemui sejak itu. Di samping itu, ruang antara galaksi dalam kelompok galaksi juga didapati bahawa ia dipenuhi dengan gas panas, tetapi sangat cair pada suhu antara 100 dan 1000 megakelvin (MK). Jumlah keseluruhan gas panas tersebut ialah lima hingga sepuluh kali ganda jumlah jisim dalam galaksi yang boleh dilihat.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

 

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Significant Achievements in Solar Physics 1958-1964. Washington D.C.: NASA. 1966. m/s. 49–58.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Kandungan artikel ini telah disesuaikan dan dikembangkan daripada http://imagine.gsfc.nasa.gov/ (Domain Awam)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]