Badan kehakiman Gibraltar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 36°08′16″N 5°21′11″W / 36.13773°N 5.352976°W / 36.13773; -5.352976 (Gibraltar Law Courts)


Gibraltar

Rencana ini sebahagian daripada siri:
Politik dan pemerintahan
Gibraltar



Negara-negara lain · Atlas
 Portal Politik

Badan kehakiman Gibraltar adalah cabang Pemerintahan Gibraltar yang menafsirkan dan menerapkan undang-undang Gibraltar, untuk memastikan keadilan yang sama di bawah undang-undang, dan untuk menyediakan mekanisme untuk menyelesaikan perselisihan. Sistem undang-undang Gibraltar adalah berdasarkan kepada undang-undang Inggeris dan campuran common law dan statut. Sistem pengadilan berhierarki ini merangkumi mahkamah majistret, mahkamah agung dan mahkamah rayuan bukan pemastautin.[1]

Jenis-jenis badan kehakiman[sunting | sunting sumber]

Jawatankuasa Kehakiman bagi Majlis Privi[sunting | sunting sumber]

Lambang kerajaan lama seperti yang digunakan semasa pemerintahan Dinasti Hanover di atas Mahkamah Undang-undang Gibraltar

Mahkamah Rayuan tertinggi untuk Gibraltar adalah Jawatankuasa Kehakiman bagi Majlis Privi di London, yang dapat mendengar rayuan dari Mahkamah Rayuan Gibraltar.

Mahkamah Keadilan Kesatuan Eropah (Mahkamah Keadilan Eropah)[sunting | sunting sumber]

Berkaitan dengan hal-hal Undang-Undang Komuniti Eropah, Mahkamah Keadilan Eropah adalah badan berkuasa tertinggi.

Mahkamah Rayuan[sunting | sunting sumber]

Mahkamah tertinggi seterusnya ialah Mahkamah Rayuan. Mahkamah ini terdiri daripada sejumlah hakim yang tidak kurang daripada tiga orang. Ketua Hakim adalah anggota ex-officio Mahkamah Rayuan tetapi mungkin tidak mendengar rayuan untuk keputusannya sendiri.

Mahkamah Agung Gibraltar[sunting | sunting sumber]

Mahkamah Agung terdiri daripada empat orang hakim - Ketua Hakim dan 3 hakim puisne yang dilantik oleh Gabenor. Mahkamah mendengar prosiding sivil dan jenayah, termasuk Bidang Kuasa Keluarga, Mahkamah Perlindungan, Bidang Kuasa Admiralti dan Bidang Kuasa Biasa (Canseri). Mahkamah Agung mendengar rayuan dari Mahkamah Majistret.

Mahkamah bawahan[sunting | sunting sumber]

Mahkamah rendah adalah Mahkamah Koroner dan Mahkamah Majistret - mahkamah ini banyak mendengar kes jenayah dan keluarga. Di bawah Mahkamah Majistret, ada juga pengadilan untuk urusan keselamatan sosial, cukai dan pekerjaan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Law & Justice". Government of Gibraltar. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 December 2013. Dicapai pada 19 December 2013.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]