Batusangkar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Batusangkar adalah ibu kota Kabupaten Tanah Datar di Sumatera Barat, Indonesia. Ia dikenali sebagai "bandar budaya".

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pekan ini terletak berhampiran bekas kerusi kerabat diraja Minangkabau yang ditubuhkan oleh Adityawarman di Pagaruyung, diwakili oleh Istana Pagaruyung yang telah dibina semula. Sejumlah batu yang mengandungi batu bersurat (prasasti) yang ditinggalkan oleh Adityavarman yang tinggal di rantau ini adalah rekod pertama yang ditulis di Sumatera Barat. Selepas kematian Adityawarman (1375) no more stone inscriptions were produced.

Fort van der Capellen[sunting | sunting sumber]

Fort van der Capellen 1822-1826

Bandar ini dikenali sebagai Fort van der Capellen semasa zaman penjajah, ketika ia pelopor Belanda ditubuhkan semasa Perang Padri (1821-37). Kubu itu dibina antara tahun 1822 dan 1826 dan dinamakan sempena Gabenor-Jendral Hindia Belanda, Godert van der Capellen. Bandar ini secara rasmi dinamakan semula Batusangkar pada tahun 1949, menggantikan nama penjajahnya.

Bangunan Indo Jelito[sunting | sunting sumber]

Bangunan Indo Jelito adalah kediaman bupati Tanah Datar. Setiap bupati yang telah berkhidmat, secara automatik tinggal di sini. Bangunan ini sendiri adalah bekas kediaman penduduk Belanda Van der Capellen semasa zaman penjajah, dengan gaya seni bangunan seni deco yang kuat yang mencirikan Belanda.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Koordinat: 0°27′S 100°35′E / 0.450°S 100.583°E / -0.450; 100.583

Templat:WSumatra-geo-stub