Bintang Mahaputera Adipurna

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bintang Mahaputera Adipurna
Dianugerahkan oleh Presiden Indonesia
JenisBintang kebesaran
Dizahirkan1959
Negara Indonesia
KelayakanAwam
StatusKini dianugerahkan
Pemilik PertamaPresiden Indonesia
Perangkaan
Pelantikan pertama1959
Pelantikan terakhir2019
Susunan keutamaan
Lebih tinggiBintang Republik Indonesia Nararya
Lebih rendahBintang Mahaputera Adipradana

Reben kebesaran
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Bintang Mahaputera Adipurna ialah kelas pertama daripada darjah kebesaran Indonesia, Bintang Mahaputera. Kelas ini merupakan kelas tertinggi dari Bintang Mahaputera. Sebagai kelas dari Bintang Mahaputera, bintang ini diberikan kepada mereka yang "secara luar biasa menjaga keutuhan, kelangsungan, dan kejayaan Negara Kesatuan Republik Indonesia."[1] Presiden Indonesia dan Naib Presiden Indonesia secara langsung akan menerima darjah kehormatan ini.[2]

Bentuk[sunting | sunting sumber]

Bintang Mahaputera Adipurna memiliki tanda kehormatan yang berupa selempang, patra, dan miniatur. Selempang dari bahu kanan ke pinggang kiri, dengan bintang terletak di pinggang kiri. Patra bintang dipakai di dada kiri pada saku di bawah kancing baju, sementara miniatur dipakai pada lidah baju. Penerima tanda kehormatan ini juga akan mendapatkan piagam sebagai tanda pemberian bintang ini.[3][4]

Senarai penerima[sunting | sunting sumber]

Tempatan[sunting | sunting sumber]

Presiden[sunting | sunting sumber]

Luar negara[sunting | sunting sumber]

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sekretariat Negara Republik Indonesia. "Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2009 Tentang Gelar, Tanda Jasa, dan Tanda Kehormatan" (PDF). Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia. Dicapai pada 2021-04-20.
  2. ^ "Tanda Kehormatan yang dimiliki Presiden". Direktorat Jenderal Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. 10 Mei 2019. Dicapai pada 2019-08-23.
  3. ^ Sekretariat Negara Republik Indonesia. "Bintang Mahaputera" (PDF). Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia. Dicapai pada 2018-02-25.
  4. ^ Sekretariat Negara Republik Indonesia. "Lampiran III Peraturan Pemerintah Nomor 35 Tahun 2010" (PDF). JDIH Kementerian Sekretariat Negara. Dicapai pada 2021-04-20.