Blue Veins (Siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Blue Veins
Fail:BlueVeins2016TVB.jpg
Blue Veins official poster
Juga dikenali sebagai
Vampire
GenreSupernatural
Fantasy
Romance
PenciptaHong Kong Television Broadcasts Limited
Ditulis olehYip Tin-shing
Lo Mei-wan
Chan Po-yin
Dibintangi oleh
Kevin Cheng
Kay Tse
Grace Chan
Wong You-nam
Anjaylia Chan
Luk Wing
Winki Lai
Joel Chan
Eddie Kwan
Moon Lau
Hubert Wu
Penggubah lagu tema
Endy Chow
Goro Wong
Lagu pembukaanImmortal Chaos (諸神混亂) by Kay Tse
Negara asalHong Kong
BahasaCantonese
Bilangan episod33
Penerbitan
Penerbit eksekutifCatherine Tsang
PenerbitJoe Chan
PenyuntingYip Tin-shing
Lo Mei-wan
Chan Po-yin
LokasiHong Kong
Netherlands
Pemasangan kamera
Multi camera
Tempoh siaran45 minutes
Syarikat penerbitan
TVB
Penyiaran
Saluran asalTVB Jade, Astro On Demand, 8TV
Format gambar576i (SDTV)
1080i (HDTV)
Siaran asal11 April 2016 (2016-04-11), 09 Jun 2018 (2018-06-09) (8TV) – 15 Mei 2016 (2016-05-15), 2018 (2018)
Pautan luar
Laman sesawang
Blue Veins (Siri TV)
Bahasa Cina:
Cina Ringkas:
Maksud harfiah: "Puntianak"

Blue Veins (Cina tradisional: Yale Kantonis: Gēung; secara literal "Puntianak") adalah siri televisyen drama Hong Kong yang dihasilkan oleh Joe Chan Wai-Kun untuk TVB, dibintangi Kay Tse, Kevin Cheng dan Grace Chan. Penggambaran dilakukan dari April hingga Julai 2015 di lokasi di Hong Kong dan Belanda. Ia ditayangkan di TVB Jade Hong Kong dan di Malaysia, Astro On Demand pada 11 April 2016 dan 8TV pada 9 Jun 2018, yang disiarkan pada Isnin hingga Ahad pada jam 9: 30-10: 30 malam bagi Astro On Demand manakala 8TV disiarkan pada hari Sabtu dan Ahad pada jam 7-8 malam.[1]

Pertunjukan fiksyen adalah mengenai sembilan manusia abadi yang melawan puntianak.

Plot[sunting | sunting sumber]

Lima ratus tahun yang lalu, sepuluh anggota Kam-Yi-Wai diperintahkan untuk membunuh sekumpulan Puntianak daripada asal-usul yang tidak diketahui. Semua kecuali satu telah dibunuh oleh Puntianak. Setelah Puntianak membunuh, mayat sembilan orang yang disambar oleh petir dan kilat menjadi manusia abadi berkuasa super. Pada masa ini, sembilan manusia abadi bersembunyi di kalangan rakyat, mencari dan membunuh Puntianak. Mereka percaya bahawa mereka boleh menjadi manusia biasa jika mereka membunuh semua Puntianak.

Lam Mung-Nam adalah seorang Puntianak yang telah kehilangan kenangan dan kebolehannya sebagai seorang Puntianak selepas meminum air mata yang disucikan dan telah diterima oleh Wong Chi-Hung, seorang doktor bersara. Hidup sebagai manusia dan bekerja sebagai doktor perubatan forensik, Mung-Nam tinggal bersama adik perempuanya, Lam Mung-Yiu, yang tidak dapat bercakap selama lebih satu dekad selepas menyaksikan kematian ibu bapanya di tangan Puntianak. Sementara itu, bekas kekasih Mung-Nam, manusia abadi Ying Wut-Zoek, mengawasinya semasa menjalankan perniagaan restoran Jepun.

Semasa lawatan ke Belanda, Mung-Yiu dan kawan-kawannya "Ghost" Yau Ling-Mui, pelajar seni mempertahankan diri Ho Nin dan Ho Yuet, dan pembantu makmal forensik Mung-Nam C-Kuan terlibat dengan kejadian supernatural selepas mencuri Hantu cincin dari makam Xenia vampire. Walaupun Xenia muncul untuk meminta kembali cincin, Ghost menolak dan membawanya kembali ke Hong Kong. Kumpulan itu mendapati seramai Puntianak yang sering muncul di Hong Kong. Apabila Ho Nin, Ho Yuet, dan C-Kuan, mengetahui guru mereka, Kam Kin meninggal dunia, Ying menjadi guru mereka yang baru atas perintah Kam Kin dan mula melatih mereka sebagai pemburu Puntianak. Sementara itu, Mung-Nam telah mula bangkit semula sebagai Puntianak dan mengembalikan memorinya yang hilang, dan mula-mula mencari penawar kepada Puntianak.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ TVB新劇《殭》劇情介紹 (Cina) Retrieved May 9, 2016

Pautan luar[sunting | sunting sumber]