Cartoon Network Studios

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cartoon Network Studios
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriAnimasi
GenreAnimasi, aksi langsung Sunting ini di Wikidata
PendahuluHanna-Barbera
Ditubuhkan21 Oktober 1994; 29 tahun yang lalu (1994-10-21)
PengasasTidak diketahui Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatBurbank, California
Tokoh pentingBrian A. Miller (Naib Presiden dan Pengurus Besar)
KeluaranAnimasi, televisyen
PemilikWarner Bros. Discovery
Syarikat indukTurner Broadcasting System (menerusi Cartoon Network)
Tapak webwww.cartoonnetworkstudios.com Sunting ini di Wikidata
IMDB: co0238110 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Cartoon Network Studios merupakan studio animasi Amerika Syarikat. Sebuah anak syarikat Turner Broadcasting System, Cartoon Network, dan pendahulunya Hanna-Barbera Productions, Inc. (semua anak syarikat konglomerat media Warner Bros. Discovery), syarikat itu memberi tumpuan kepada menghasilkan dan membangunkan rancangan kartun dan siri animasi untuk Cartoon Network, tetapi juga untuk Adult Swim.

Penerbitan animasi sebenar dilakukan di luar negara, khususnya oleh sama ada Saerom Animation atau Rough Draft Studios dengan pra-dan pasca penerbitan menjadi yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Logo lama Cartoon Network Studios, seperti yang kelihatan dalam musim pertama Dexter’s Laboratory.

Studio ini bermula pada 9 Oktober 1971, jam 7:00 pagi sebagai pembahagian nama sahaja Hanna-Barbera Cartoons, yang ketika itu memberi tumpuan kepada menghasilkan Cartoon Cartoons untuk Cartoon Network: What a Cartoon!, Dexter's Laboratory, Johnny Bravo, dan The Powerpuff Girls. Pada tahun 1997, siri ini mengkreditkan Cartoon Network Studios sebagai anak syarikat Warner Bros. Animation, Hanna-Barbera. Pada tahun 1999, Cartoon Network Studios memperolehi kemudahannya sendiri yang terletak di 300 N 3rd St di Burbank, California,[1] yang merupakan lokasi bangunan peralatan komunikasi telefon. Pembinaan dan penerbitan syarikat sebenar dan pelbagai rancangan dan pengenalan bermula pada lewat 2000. Bekas pekerja DiC dan Nickelodeon Brian A. Miller dan Jennifer Pelphrey mengendalikan syarikat.

Selepas William Hanna meninggal dunia, nama Hanna-Barbera digugurkan sebagai entiti penerbitan serta studio Hanna-Barbera telah dilipat ke Warner Bros. Animation oleh ketuanya Jean MacCurdy.[2] Cartoon Network Studios kemudian dihidupkan semula sebagai entiti berasingan daripada Hanna-Barbera, berkembang daripada Studio animasi. Cartoon Network Studios terus semakin berkembang dengan penerbitan seperti The Adventures Grim Billy & Mandy dan Samurai Jack dan penerbitan yang lebih baru seperti Johnny Test, Will and Dewitt, World of Quest, Adventure Time, Regular Show, dan Uncle Grandpa. Sebahagian daripada program terdahulu Cartoon Network Studios kini disiarkan semula di saluran kembar Cartoon Network, Boomerang.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Sambungan dari Hanna-Barbera[sunting | sunting sumber]

Produksi utama[sunting | sunting sumber]

Produksi lain[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Latest News", Variety magazine, 1999
  2. ^ Hanna-Barbera Studios, 1997. Fred Seibert. December 18, 2007. Frederator Blogs. Frederator Studios (2012-12-14).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]