Fabio Asher

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fabio Asher
Kelahiran
Fabio Fukrer Towoliu

(1993-10-02) 2 Oktober 1993 (umur 30)
Warganegara Indonesia
Pekerjaan
Tahun aktif2022–kini

Fabio Fukrer Towoliu (lahir 2 Oktober 1993; umur 30 tahun) yang dikenali Fabio Asher ialah seorang penyanyi dan penulis lagu Indonesia. Beliau mendapat pengiktirafan meluas menerusi single pertamanya yang dikeluarkan pada 2022 berjudul "Bertahan Terluka" yang popular di pelbagai platform muzik Indonesia termasuk menduduki kedudukan teratas carta global Spotify Viral 50.[1]

Kehidupan awal dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Fabio dilahirkan dengan nama Fabio Fukrer Towoliu pada 2 Oktober 1993 di Kotamobagu, Sulawesi Utara. Fabio mempunyai nama keluarga (marga) Sangir. Fabio diketahui sebagai anak saudara kepada Lucky Display yang juga bekerja sebagai pemuzik. Pada zaman kanak-kanaknya, Fabio sering mengikuti pertandingan nyanyian di sekolah dan gereja.

Fabio mendapatkan pendidikan di:

  • SDN 1 Kotamobagu (2000–2006)
  • SMP Kristian Kotamobagu (2006–2009)
  • SMA Kristian Kotamobagu (2009–2012)

Setelah lulus dari SMA, Fabio sempat mendaftar di Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Sulawesi Utara dalam pengajian Pengurusan namun akhirnya ia memilih untuk bekerja sebagai pegawai perkhidmatan pelanggan di Telkomsel, Manado selama setahun sehingga akhirnya pindah ke BRI, Manado.[2] Selepas 4 tahun bekerja sebagai pegawai perkhidmatan pelanggan di BRI, Fabio akhirnya memutuskan merantau dan bekerja ke Surabaya, Jawa Timur.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Awal kerjaya[sunting | sunting sumber]

Sebelum menyertai industri muzik, Fabio merupakan penyanyi dalam acara perkahwinan dan sering membuat cover lagu di media sosial.[3] Fabio mengakui sudah banyak kali mengikuti uji bakat untuk acara pencarian bakat di Indonesia, termasuk 5 kali uji bakat Indonesian Idol, 3 uji bakat The Voice Indonesia, serta uji bakat Rising Star Indonesia, namun tiada satu pun yang lulus. Dia mengaku trauma kerana selalu gagal uji bakat sehingga akhirnya membuka perniagaan kedai gunting rambut dan kulinari.[4]

Fabio diketahui telah menyertai kumpulan muzik bernama Klik bersama Dio, William dan Lee August. Kumpulan ini ditubuhkan pada Ogos 2019 dan pernah menjalankan aktiviti kumpulan berupa projek nyanyian lagu yang dimuat naik di saluran YouTube rasmi Klik sebelum kumpulan itu akhirnya dibubarkan.

2021: Starvoices Indonesia & X Factor Indonesia[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2021, Fabio telah menyertai pertandingan nyanyian dalam talian Starvoices Indonesia musim ketujuh. Dalam pertandingan itu Fabio tersingkir dalam pusingan 9 terbaik. Dalam acara tambahan Starvoices Awards, Fabio telah dicalonkan dalam 3 kategori termasuk "Persembahan Vokal Lelaki Terbaik", "Anugerah Kegemaran Peminat" dan "Best Fanbase".

Pada penghujung tahun 2021, Fabio kembali mengambil bahagian dalam pertandingan nyanyian, X Factor Indonesia musim ketiga. Fabio mengikuti uji bakat untuk pentas sebagai penyanyi solo mempersembahkan lagu "Easy on Me" yang dipopularkan oleh Adele. Pada pusingan Bootcamp 2, Fabio gagal mara ke pusingan seterusnya sehingga akhirnya diselamatkan oleh juri dan dikelompokkan ke dalam kategori kumpulan bersama Firman Nur, Alfiroos Julowin, Rifqi Kurniawan, dan Fandy Pramudya untuk membentuk kumpulan baharu bernama For-X. For-X berjaya melayakkan diri dalam pusingan The Chairs tetapi akhirnya tersingkir dalam pusingan Judges Home Visit yang disiarkan pada 11 Januari 2022.[5]

2022: Debut single dan kejayaan[sunting | sunting sumber]

Pada awal tahun 2022, Fabio mengeluarkan single pertamanya berjudul "Bertahan Terluka". Lagu itu digubah oleh Fabio bersama Trakast.[6] [7]

"Bertahan Terluka" telah dikeluarkan pada 2 Februari 2022 pada platform muzik digital bersama dengan keluaran video muzik itu. Ia berjaya menjadi popular dan menduduki pelbagai carta dalam pelbagai platform muzik digital di Indonesia serta media sosial, terutamanya TikTok; mengumpul 50 juta langganan di pelbagai platform muzik dan mendahului carta Spotify Viral 50 global dan Indonesia, kedudukan teratas di Apple Music, kedudukan kedua Joox Top 100 dan kedudukan ketiga di Billboard Indonesia.[8]

2023: Debut album mini[sunting | sunting sumber]

Bertepatan dengan tahun selepas penerbitan "Bertahan Terluka", yang menjadi permulaan kejayaannya dalam persada muzik Indonesia, Fabio mengeluarkan album mini pertamanya berjudul ASHER pada 2 Februari 2023. Nama ASHER dipilih sebagai nama mini album pertamanya kerana nama yang diambil daripada nama keluarga itu membawa maksud bahagia dan tuah. Album mini itu mengandungi tujuh buah lagu, terdiri daripada empat lagu yang pernah dikeluarkan Fabio sebelum ini dan tiga lagu baharu iaitu "Setia Menunggumu", "Tanpa Rasa Bersalah", dan "Pelangi (Pelan Pelan Menghilang)", di mana video muzik untuk kedua-dua lagu Yang pertama disebut itu turut dilancarkan pada tarikh yang sama dengan pelancaran album mini ini. Tiga lagu baharu dalam album mini ini ditulis oleh Fabio dan rakan baiknya Trakast, manakala Yafi Aria mempercayakan proses gubahan susunan muzik. Kedua-duanya mempunyai pengaruh dalam perseorangan Fabio sebelum ini. Proses menggubah segala susunan muzik untuk kedua-dua lagu itu sekali lagi diamanahkan kepada Yafi.[9] [10]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Single[sunting | sunting sumber]

Sebagai penyanyi utama[sunting | sunting sumber]

Judul Tahun Kedudukan tertinggi Album
IDN
[11]
MYS
[12]
"Bertahan Terluka" 2022 3 6 ASHER
"Rumah Singgah" 3 3
"Hati Lain di Hatimu"
"Akhir yang Manis"

Album mini[sunting | sunting sumber]

Senarai album mini dengan butiran terpilih
Judul Butiran album
ASHER
  • Keluaran : 3 Februari 2023[9]
  • Label : MJ Entertainment
  • Format : Unduhan digital

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Mokoginta, Satria Zulkaisi. "Profil Dan Biodata Fabio Asher Penyanyi Lagu Bertahan Terluka, Lagu Menyayat Hati Yang Viral di Tiktok - Jurnal Makassar". jurnalmakassar.pikiran-rakyat.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-06-08.
  2. ^ "Fabio Fukrer Towoliu - Pangkalan Data Pendidikan Tinggi". pddikti.kemdikbud.go.id. Dicapai pada 2022-06-08.
  3. ^ Risda. "Fabio Asher, Penyanyi Pendatang Baru Ungkap Mengapa Dirinya Memilih Terjun Ke Dunia Tarik Suara - Priangan Timur News". priangantimurnews.pikiran-rakyat.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-06-08.
  4. ^ Polin, Iviana (2022-06-04). "Perjuangan keras Fabio Asher mencapai mimpi di dunia musik tanah air - Hops Id". Perjuangan keras Fabio Asher mencapai mimpi di dunia musik tanah air - Hops Id (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-06-08.
  5. ^ IntipSeleb.com (2022-05-21). "8 Fakta Fabio Asher Pelantun Rumah Singgah Viral di TikTok dan YouTube". www.intipseleb.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-06-08.
  6. ^ "Dari Riset Kegalauan Netizen, Fabio Asher Sukses Viralkan Refrain Bertahan Terluka - Hai". hai.grid.id (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-06-08.
  7. ^ Ferlina, N. Nika (2022-03-03). "Perjalanan Karir Seorang Penyanyi Fabio Asher Hingga Siapa Sosok Dibalik Lagu Bertahan Terluka - Gora Juara". Perjalanan Karir Seorang Penyanyi Fabio Asher Hingga Siapa Sosok Dibalik Lagu Bertahan Terluka - Gora Juara (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-06-08.
  8. ^ "Berkat SoundOn, Debut Perdana Fabio Asher 'Bertahan Terluka' Viral di TikTok". KapanLagi.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-06-08.
  9. ^ a b Pratiwi, Melati (2023-02-03). "Fabio Asher Kenalkan 3 Lagu Baru, Hadir di Mini Album Perdana". www.celebrities.id (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-02-04.
  10. ^ Nurlaela, Ela (2023-02-04). "Fabio Asher Rilis Mini Album Perdananya Berjudul 'ASHER'". Kumparan (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-02-05.
  11. ^ Posisi tertinggi di Billboard Indonesia Songs:
  12. ^ "Malaysia Songs - Week of August 13, 2022" [Lagu-lagu Malaysia - Pekan Agustus 13, 2022]. Billboard. 7-13 Agustus 2022. Dicapai pada 17 Agustus 2022. Check date values in: |access-date= dan |date= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]