Felipe Calderon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Felipe Calderón
Felipe Calderon pada 2007.
Presiden Mexico 56th
Dalam jawatan
1 Disember 2006 – 1 Disember 2012
Didahului olehVicente Fox
Digantikan olehEnrique Pena Nieto
Setiausaha Tenaga (Mexico)
Dalam jawatan
September, 2003 – Jun 1, 2004
Didahului olehErnesto Martens
Digantikan olehFernando Elizondo Barragán
Presiden ke-16 Parti Tindakan Kebangsaan (Mexico)
Dalam jawatan
1996–1999
Didahului olehCarlos Castillo Peraza
Digantikan olehLuis Felipe Bravo Mena
Butiran peribadi
LahirFelipe de Jesús Calderón Hinojosa
(1962-08-18) 18 Ogos 1962 (umur 61)[1]
Morelia, Michoacán, Mexico
Parti politikNational Action Party (PAN)
PasanganMargarita Zavala
KediamanLos Pinos (Official)
Alma materEscuela Libre de Derecho, Instituto Tecnológico Autónomo de México and Universiti Harvard
PekerjaanPolitician

Felipe Calderón (lahir 18 Ogos 1962) merupakan Presiden Mexico sejak 1 Disember 2006, dan telah dipilih untuk tempoh enam tahun sehingga 2012. Beliau dari Parti Tindakan Nasional (PAN), salah satu daripada tiga parti politik utama Mexico.

Kemenangan tipis Calderón dalam pilihan raya 2006 mencetuskan perbalahan dan kontroversi. Lawan terdekat, Andrés Manuel López Obrador memanggil beliau "rintangan awam Pasifik". Kemenangan Calderon telah disahkan pada 5 September 2006 oleh Tribunal Pilihan Raya Persekutuan tanpa melakukan pengiraan semula .

Sebelum jawatan presiden, Calderón pernah menjawat Presiden Parti Tindakan Nasional, Timbalan Persekutuan , dan Setiausaha Tenaga dalam kabinet Presiden Vicente Fox.

Latar belakang dan keluarga hidup[sunting | sunting sumber]

Felipe Calderón dilahirkan di Michoacán . Dia anak bongsu daripada lima adik, anak kepada Carmen Calderón Hinojosa dan ibunya Luis Calderón Vega .

Bapanya adalah pengasas bersama Parti Tindakan Nasional dan tokoh politik yang penting . Bapanya pernah menjadi timbalan menteri persekutuan . Calderón menghabiskan sebahagian besar hidupnya bekerja dalam parti dan menghabiskan kebanyakan masa lapangnya menggalakkan PAN.

Setelah membesar di Morelia, Calderón berpindah ke Mexico City. Beliau menerima ijazah sarjana dalam undang-undang dari Escuela Percuma de Derecho . Seterusnya menerima ijazah sarjana dalam bidang ekonomi dari Instituto Tecnológico autonomo de México dan Sarjana Pentadbiran Awam pada tahun 2000 dari Sekolah John F. Kennedy di Universiti Harvard.

Beliau menyertai PAN. Bapanya telah berhenti pada tahun 1981. Dalam parti ini, Calderón bertemu dengan isterinya , Margarita Zavala yang berkhidmat sebagai timbalan menteri persekutuan . Mereka mempunyai tiga orang anak, María, Luis Felipe dan Juan Pablo. Sebelum menjadi presiden Mexico, beliau tinggal di Colonia Las Águilas, di selatan Mexico City.

Kerjaya politik[sunting | sunting sumber]

Beliau menjadi wakil dalam Dewan Undangan Negeri Michoacán dan pernah di Dewan Perwakilan Persekutuan (Parlimen) . Dia menjadi Gabenor Michoacán pada tahun 1995 dan berkhidmat sebagai Presiden Kebangsaan PAN (1996-1999). Sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, partinya kekal mengawal 14 ibu negeri, tetapi juga kehilangan dalam Dewan Perwakilan persekutuan.

Tidak lama selepas Vicente Fox mengambil alih jawatan sebagai presiden, Calderón telah dilantik sebagai pengarah Bank Banobras , sebuah bank pembangunan milik negara. Beliau dituduh meminjam antara tiga dan lima juta peso untuk membayar rumahnya Las Águilas, sebuah kejiranan kelas tinggi di Mexico City . Ekoran itu dia berundur.

Kemudian, beliau menyertai kabinet presiden sebagai Setiausaha Tenaga , menggantikan Martens Ernesto sehingga Mei 2004 , sebagai membantah kritikan Vicente Fox .

Parti memilih beliau sebagai calon presiden dan berjaya mengalahkan Presiden Vicente Fox dan ini telah mengejutkan ramai penganalisis . Selepas pengundian , dia menanjak di hadapan López Obrador dari Mac hingga Mei.

Pandangan politik dan sosial[sunting | sunting sumber]

Calderon seorang penganut Katolik yang taat dan menentang euthanasia, tidak menyekat pengguguran dan perkahwinan gay . Namun beliau menyokong undang-undang pengguguran bagi mangsa rogol, apabila kehamilan membahayakan wanita dan kes kecacatan janin.Beliau menyokong amalan penggunaan kuantiti kecil kokain dan dadah lain untuk penagih dadah yang bersetuju menjalani rawatan .Beliau menyokong dasar-dasar fiskal yang seimbang , cukai sama rata, cukai lebih rendah , dan perdagangan bebas .

Semasa kempen pilihan raya presiden, beliau menyatakan bahawa cabaran tidak dari politik kiri atau kanan, tetapi antara masa lalu dan masa depan. Bergerak ke arah masa lalu bermakna nasionalisasi , rampasan , kawalan ekonomi negeri dan autoritarian , manakala masa depan bermaksud penswastaan ​​, liberalisasi , kawalan pasaran ekonomi dan kebebasan politik .

Kontroversi pilihan raya[sunting | sunting sumber]

Pada 2 Juai 2006, semasa pilihan raya , Institut Pilihan Raya Persekutuan (IFE) mengumumkan bahawa pilihan raya itu tidak sesuai hari yang tidak sesuai dan pengundi tidak dapat keluar mengundi. Walau bagaimanapun, keesokan harinya, Felipe Calderón telah mendahului dengan majoriti kecil 1,04%.

IFE melarang calon mengumumkan diri sebagai pemenang, memilih presiden, atau presiden tapi dibantah.Obrador López mula-mula sekali mengisytiharkan bahawa dia telah memenangi pilihan raya itu. Selepas itu Calderón mengumumkan kemenangan.

Pada 6 Julai 2006, Institut Pilihan Raya Persekutuan mengumumkan bilangan undi rasmi dalam Pilihan raya Presiden 2006 iaitu perbezaan hanya 0,58% untuk Calderón ke atas pencabar terdekat, Andrés Manuel López Obrador .López Obrador menuntut pengiraan semula. Akhirnya, Tribunal Pilihan Raya Persekutuan memutuskan kiraan semula tidak perlu dan tidak berasas.

Pada 5 September, 2006, walaupun Tribunal Pilihan Raya Persekutuan mengakui kewujudan penyelewengan dalam pilihan raya itu, Calderón, dipilih sebulat suara sebagai presiden .Kesimpulan ,dakwaan penyelewengan tanpa bukti cukup dan tidak boleh dirayu.

Presiden[sunting | sunting sumber]

Perlembagaan Mexico menyatakan bahawa Presiden mesti angkat sumpah jawatan sebelum Kongres bermula kemudian Dewan Perwakilan . Pembangkang PRD mengancam tidak membenarkan Calderón angkat sumpah jawatan dan menjadi presiden.

Pada 30 November 2006, Presiden Vicente Fox Quesada menyerahkan kuasa kepada Calderón.

Pada 1 Disember, 2006 berlaku perkelahian antara PRD dan PAN .Beberapa wakil menumbuk dan menolak, sementara yang lain menjerit satu sama lain . Wakil PRD menjerit "Fuera Fox" ("keluar Presiden Fox") dan meniup wisel, manakala wakil PAN bertindak balas dengan jeritan "Mexico, Mexico." Calderón masuk melalui pintu belakang istana dan mendekati podium, di mana beliau mengangkat sumpah jawatan sebagaimana Perlembagaan.

López Obrador mengetuai perhimpunan penyokong di Zocalo . Ramai penyokong berarak menuju Nacional Auditorio, di mana Calderón akan muncul pertama kali sebagai presiden.Tetapi perhimpunan digagalkan oleh benteng Polis Persekutuan .

Dasar dalam negeri[sunting | sunting sumber]

Dasar-dasarnya menjejaskan imej Mexico terutamanya di Eropah dan di Amerika Syarikat. Pakatan Tortilla Penstabilan Harga dan gaji minimum penjawat awam telah ditafsirkan sebagai usaha untuk memenuhi janji kempen untuk memasukkan agenda pilihan raya saingan Andrés Manuel López Obrador .

Pada 18 Januari 2008 telah diadakan Dialog Inter-Amerika anjuran Institut Woodrow Wilson Center.Denise Dresser memmuji Calderon sebagai berhemah dan pragmatik. Pembaharuan dalam keselamatan awam dan fiskal, pencen dan pembaharuan pilihan raya menunjukkan Calderon mampu mentadbir Mexico.

Dasar luar[sunting | sunting sumber]

Calderón meneruskan dasar luar oleh Fox seperti Doktrin Castaneda , pengabaian Doktrin Estrada.Beliau menjadi pengantara 'pasaran bebas' dengan negara-negara Amerika Latin. Calderón menyokong Rancangan Puebla-Panama (PPP) yang dimulai semasa pentadbiran Fox. Rancangan Puebla-Panama menerima keahlian negara Colombia dan kerjasama menentang jenayah terancang. Mereka menerima kepimpnan Hugo Chávez sebagai dasar sayap kiri di Amerika Latin.Calderón berjanji akan memupuk amalan demokrasi .

Merida Initiative ialah inisiatif kerjasama keselamatan antara Amerika Syarikat dan kerajaan Mexico dan negara-negara Amerika Tengah .Tujuannya untuk memerangi ancaman pengedaran dadah dan jenayah transnasional.

Reformasi Imigresen[sunting | sunting sumber]

Sebelum bertemu dengan [[|George W.Bush|Presiden Bush]] pada bulan Mac 2007, Calderón secara terbuka menyatakan menolak membina sebuah tembok di antara kedua-dua negara .

Dasar ekonomi[sunting | sunting sumber]

Perjanjian Penstabilan Harga Tortilla adalah usaha menstabilkan harga jagung pada 2006. Presiden memilih untuk menggunakan harga siling harga tortillas yang melindungi pengguna tempatan jagung. Kawalan harga menerusi Pakatan Tortilla Penstabilan Harga di antara kerajaan dan syarikat pengeluar utama termasuk Grupo Maseca dan Bimbo , untuk meletakkan harga siling pada $ 8,50 peso per kilogram Tortilla.

Namun ramai yang mengabaikan perjanjian itu, yang membawa kepada kenaikan harga yang lebih daripada $ 8,50 . Pembangkang melihat ini sebagai tanda kegagalan kerajaan Calderon untuk melindungi kepentingan rakyat miskin .

Walau bagaimanapun, beberapa pasar raya utama, seperti Soriana dan Comercial introgresi , menjual tortillas pada harga $ 5,10 peso sekilogram. Tiga bulan selepas perjanjian itu ditandatangani, Sekretariat Ekonomi memaklumkan kepada orang ramai bahawa harga tortillas telah dikurangkan di kebanyakan 53 bandar-bandar utama Mexico. Walau bagaimanapun, di 27 bandar raya dan 15 negeri, harga itu kekal di atas peso $ 8,50.Di bandar Tijuana , Morelia , San Luis Potosi , Ciudad Victoria , dan Nuevo Laredo , harga jagung telah menurun daripada $ 3,500 peso satu tan kepada $ 2,500 peso satu tan. Pengarah Majlis Industri Jagung mendakwa bahawa pakatan itu hanya untuk Lembah Mexico , dan bukan seluruh negara.

Guillermo Ortiz , Gabenor Bank Mexico , melabel perjanjian itu sebagai kejayaan penggunan dan terus mendesak sebagai cara untuk memerangi inflasi yang semakin meningkat .

Pekerjaan Program Pertama[sunting | sunting sumber]

Menunaikan janji pilihan raya, Presiden Calderón melancarkan Program Pekerjaan Pertama, yang bertujuan untuk mewujudkan peluang baru bagi orang-orang yang memasuki pasaran kerja. Program ini akan memberikan insentif wang tunai kepada syarikat-syarikat untuk mengambil pekerja buat kali pertama termasuk anak-anak muda yang lulus dari sekolah tinggi dan berjuta-juta wanita yang tidak pernah bekerja . Program ini telah ditafsirkan sebagai satu usaha untuk menghentikan imigresen ke Amerika Syarikat.

Setiausaha Buruh ,Javier Lozano Alarcón mengakui bahawa program ini boleh mewujudkan pekerjaan baru .

Gaji minimum[sunting | sunting sumber]

Presiden Calderón mengumumkan mengehadkan gaji presiden dan menteri kabinet tetapi tidak termasuk kebanyakan birokrasi dan penjawat awam dalam cawangan perundangan atau kehakiman. Kesan penjimatan itu kepada 546 kerajaan pegawai-pegawai peringkat tinggi dan kerajaan dapat berjimat AS $ 13 juta . Pembangkang mendakwa pengurangan 10% gaji sebagai tidak cukup komprehensif. Calderón kemudiannya melancarkan cadangan pindaan perlembagaan itu, jika diluluskan, gaji lebih rendah bagi semua kakitangan awam .

Dasar Keselamatan[sunting | sunting sumber]

Calderón mengarahkan kenaikan gaji Polis Persekutuan dan pihak bersenjata pada hari pertama beliau sebagai Presiden Mexico .Kerajaan Calderón juga mengarahkan serbuan besar-besaran terhadap kartel dadah apabila memegang jawatan pada bulan Disember 2006 ekoran keganasan di negerinya Michoacan.Akibatnya berlaku konflik berterusan di antara kerajaan persekutuan dan kartel dadah Mexico.

Pada 19 Januari 2007, Mexico menangkap pemimpin salah satu daripada tujuh kartel dadah utama, Pedro Diaz Parada yang beroperasi di selatan Mexico. Pada keesokan harinya, dalam usaha kontroversi, kerajaan mengumumkan ekstradisi ke Amerika Syarikat beberapa pemimpin geng dadah.

Kerajaan Mexico juga telah mengarahkan askar Mexico dan Polis Persekutuan ke bandar Tijuana dan Ciudad Juárez dan lain-lain bandar . Di Tijuana dan juga Ciudad Juárez, tentera mengarahkan supaya semua pegawai-pegawai polis tempatan menyerahkan senjata mereka kerana mereka mempunyai hubungan dengan kartel dadah. Negeri-negeri lain termasuklah Michoacán , Tamaulipas , Tabasco, dan Guerrero .

Dalam satu wawancara 2007 Januari dengan Financial Times , Calderón menjelaskan bahawa jenayah semakin menurun.Di Michoacán sahaja , kadar pembunuhan telah jatuh hampir 40 peratus berbanding dengan purata lebih daripada enam bulan lepas. Sokongan Rakyat meningkat.

Pada 9 April 2007, Sekretariat Pertahanan mengumumkan penawanan 1.102 peniaga dadah, rampasan kira-kira $ 500 juta peso , 556 kilogram marijuana , 1419 senjata gred, dua kapal terbang, 630 kereta, dan 15 kapal laut mengangkut dadah, dan pemusnahan 285 landasan haram, kem dadah 777, 52842 ladang ganja dan 33.019 ladang-ladang popi candu . Kerajaan berjaya menghentikan pengedaran 1428124 dos ganja, 17728000 dos kokain , 193922000 dos heroin , dan 6.996.000 pil toksik, menghentikan mabuk 647.771.000 orang.

Pada 16 Disember 2009, Tentera Laut Mexico membunuh Arturo Beltran-Leyva, sindiket dadah paling berkuasa.

Namun keganasan masih berterusan di sepanjang sempadan Amerika Syarikat seperti Ciudad Juarez, Tijuana, dan Matamoros.Ia akibat langsung daripada langkah-langkah ketenteraan Felipe Calderón. Walaupun kadar pembunuhan di Mexico dari 2000-2007 menunjukkan penurunan am, kadar pembunuhan masih tinggi .Lebih 15,000 orang telah meninggal dunia akibat serangan kumpulan dadah yang disyaki sejak ia dilancarkan pada akhir tahun 2006. Lebih daripada 5,000 orang telah dibunuh di Mexico pada tahun 2008.Tahun 2009 adalah tahun yang paling ganas dengan 9600 orang dibunuh dan kadar pembunuhan dijangka akan lebih tinggi pada tahun 2010 .


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Felipe Calderón". Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica. Dicapai pada 2008-06-09.
  2. ^ "Catholic family meeting circles wagons around traditional family". AFP. 2009-01-14. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-21. Dicapai pada 2009-06-23. Mexican President Felipe Calderon, a self-described devout Catholic conscious of the fact that five million women head single-parent households in Mexico, said a compromise was needed.