Green Cross

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Green Cross Corporation (株式会社ミドリ十字; Kabushiki Gaisha Midori Jūji) ialah salah satu syarikat farmaseutikal Jepun. Syarikat ini bergabung dengan Yoshitomi Pharmaceutical Co., Ltd. (吉富製薬株式会社) pada 1 April 1998, dan bertukar nama kepada Welfide Corporation (ウェルファイド株式会社) pada tanggal 1 April 2000. Pada akhirnya Welfide Corp. dan Mitsubishi-Tokyo Pharmaceutical Inc. (三菱東京製薬株式会社) digabung menjadi Mitsubishi Pharma Corporation (三菱ウェルファーマ株式会社) pada 1 Oktober 2001.

Green Cross ditubuhkan pada tahun 1950 sebagai tabung darah komersial pertama di Jepun dan menjadi syarikat farmaseutikal yang berpelbagai yang menghasilkan ubat etika untuk penghantaran atau pentadbiran oleh doktor dan pekerja penjagaan kesihatan. Pengasasnya termasuk penjenayah perang seperti Masaji Kitano yang melakukan penyeksaan dan percubaan ke atas manusia di Unit ketenteraan Jepun 731 yang terkenal semasa Perang Dunia II.

Produknya banyak digunakan dalam rawatan pelbagai penyakit. Selain membekalkan darah penuh untuk pemindqhan, Green Cross juga aktif dalam mengembangkan produk yang berasal dari darah seperti faktor pembekuan, imunoglobulin, dan albumin. Pada pertengahan tahun 1960-an ia berkembang menjadi sektor bukan plasma. Ejen kardiovaskular, ejen pembekuan/fibrinolitik, agen imunologi, agen anti-radang, agen berasaskan albumin, komponen plasma darah dan pemakanan parenteral menyumbang 71% daripada pendapatan fiskal 1998 yang tidak disatukan; reagen diagnostik borong, 14% dan lain-lain, 15%. Pendapatan tidak disatukan merangkumi 59.5% daripada pendapatan gabungan tahun 1998. Syarikat ini mempunyai sebelas anak syarikat gabungan, masing-masing tiga di Amerika Syarikat dan Jepun, dan masing-masing satu di Jerman, England, Barbados, China dan Hong Kong. Penjualan luar negeri menyumbang 41.9% daripada hasil gabungan untuk tahun fiskal 1998.

Pada akhir 1980-an, Palang Hijau dan Takeshi Abe terlibat dalam skandal di mana sehingga 3.000 orang Jepun dijangkiti HIV melalui pengedaran dan penggunaan produk darah yang diketahui tidak selamat.[1][2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Masao Miyamoto, "Mental Castration, the HIV Scandal, and the Japanese Bureaucracy" Japan Policy Research Institute (August 1996). Retrieved April 1, 2011
  2. ^ Tomoko Otake, "Ministry insider speaks out" Japan Times (November 1, 2009). Retrieved April 1, 2011