Hogwarts Legacy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hogwarts Legacy
PembangunAvalanche Software
PenerbitWarner Bros. Games[a]
PengarahAlan Tew
PengeluarJames Cabrera
ArtisJeff Bunker
PenulisMoira Squier
KomposerAlexander Horowitz
SiriWizarding World
EnjinUnreal Engine 4
Platform
Pelepasan
  • PS5, Windows, Xbox X/S
  • 10 Februari 2023
  • PS4, Xbox One
  • 4 April 2023
  • Nintendo Switch
  • 25 Julai 2023
GenrePermainan video berperanan aksi
ModPemain tunggal

Hogwarts Legacy ialah permainan lakonan aksi yang dibangunkan oleh Avalanche Software dan diterbitkan oleh Warner Bros. Games di bawah labelnya, Portkey Games. Permainan ini berlatarkan alam semesta Wizarding World, berdasarkan novel Harry Potter. Hogwarts Legacy telah dikeluarkan untuk PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One, Xbox Series X/S dan Nintendo Switch pada 2023. Permainan ini menerima ulasan yang menggalakkan.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Hogwarts Legacy ialah permainan aksi main peranan di mana pemain boleh menghadiri kelas di sekolah sihir Hogwarts. Pemain boleh meneroka lokasi dari francais Wizarding World seperti Hutan Larangan, Diagon Alley dan Hogsmeade.[1] Kawasan lain yang belum kelihatan secara visual dalam media lain termasuk bilik umum Hufflepuff dan Ravenclaw.[2] Permainan lanjutan memaparkan bahagian dalam dan luar istana berubah secara visual agar dipadankan dengan musim.

Semasa penciptaan watak pemain boleh memilih rupa, rumah dan jantina mereka. Pemain boleh menyesuaikan suara watak mereka, jenis badan dan menambah aksesori seperti cermin mata dalam penciptaan watak.[3][4] Perkembangan tahap membolehkan pemain mengakses dan meningkatkan mantera, bakat dan kebolehan yang berbeza. Melalui cabaran dalam permainan, watak pemain memperoleh mata pengalaman untuk mendapatkan tahap. Cabaran ini datang dalam bentuk Pertempuran, Pencarian, Penerokaan, Halaman Panduan Lapangan dan Bilik Keperluan. Walaupun mata rumah bagi empat rumah Hogwarts memainkan peranan dalam plot permainan, mereka tidak dipengaruhi oleh tindakan pemain.[4] Permainan ini menampilkan elemen penyesuaian alam sekitar; pemain boleh mengubah suai Bilik Keperluan semasa mereka naik tahap melalui permainan.[5]

Watak pemain belajar menggunakan pelbagai sihir ajaib, membuat ramuan dan menguasai kebolehan pertempuran. Dalam permainan lanjutan, mereka membangunkan gaya tempur khas mereka sendiri.[6] Walaupun menghadiri kelas dapat membina mekanik permainan yang lebih maju, pembelajaran ejaan sedemikian bukanlah elemen permainan yang dijadualkan sendirinya. Kelas akan dihadiri sebagai sebahagian daripada pencapaian pembangunan plot.[4] Pemain boleh memperoleh item pertempuran, sama ada melalui perdagangan atau kerajinan, yang mungkin digunakan untuk membahayakan musuh atau menggunakan buff kepada pemain. Pemain akan dapat menjinakkan, menjaga dan menunggang binatang ajaib yang berbeza. Naga, troll, acromantula dan graphorn adalah antara makhluk-makhluk ajaib lain yang boleh berinteraksi. Sesetengah makhluk boleh digunakan dalam pertempuran, seperti penggunaan mandrake untuk mengejutkan musuh.[7]

Watak pemain dapat menjalin persahabatan dengan watak bukan pemain yang boleh berinteraksi. Apabila hubungan ini berkembang, rakan sekolah menjadi teman yang boleh menemani pemain dalam perjalanan mereka, mengembangkan kebolehan mereka dan menawarkan pilihan dialog yang unik sambil pemain mempelajari kisah mereka.[8]

Plot[sunting | sunting sumber]

Hogwarts Legacy berlatar masa 1890-an dan mengikuti seorang pelajar yang bermula di Hogwarts pada tahun kelima.[9] Pemain mengawal pelajar baru Hogwarts yang disuarakan oleh Sebastian Croft atau Amelia Gething. Memandangkan pemain bermula di sekolah lewat daripada pelajar lain, panduan padang ahli sihir diberikan oleh Kementerian Sihir. Melengkapkan bahagian panduan ini melalui penerokaan menyediakan maklumat tambahan dan mata pengalaman.[4] Watak pemain, yang memegang kunci kepada "rahsia purba yang mengancam untuk mengoyak dunia ahli sihir", mampu memanipulasi sihir purba yang misteri, dan perlu membantu mendedahkan mengapa sihir yang dilupakan ini tiba-tiba membuat kebangkitan semula dan yang lain. yang pada masa yang sama cuba memanfaatkannya.

Watak baharu Profesor Eleazar Fig bertindak sebagai tokoh mentor kepada protagonis. Watak baharu yang lain termasuk pelajar Hogwarts Amit Thakkar (Asif Ali), Everett Clopton (Luke Youngblood), dan Profesor Onai (Kandace Caine) dan Shah (Sohm Kapila), Phineas Nigellus Black (Simon Pegg) dan Profesor Matilda Weasley (Lesley Nicol). Semasa pengembaraan mereka, protagonis dapat membina persahabatan dengan rakan-rakan pelajar Natsai Onai, Poppy Sweeting dan Sebastian Sallow, yang menemani mereka dalam perjalanan mereka sebagai watak teman.[10] Antagonis yang ditampilkan dalam permainan ini termasuk Ranrok, ketua Goblin Rebellion, dan Victor Rookwood, ketua kumpulan Dark Wizards.[11]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini dibangunkan oleh Avalanche Software, yang telah diperoleh oleh Warner Bros. Interactive Entertainment daripada Disney pada Januari 2017.[12][13] Pada tahun yang sama, Warner Bros. telah menubuhkan label penerbitan baharu bernama Portkey Games, yang didedikasikan untuk menguruskan lesen Wizarding World.[14] Pencipta francais JK Rowling tidak terlibat secara langsung dalam pembangunan permainan.[15]

Permainan ini menggunakan Unreal Engine.[16] Rakaman permainan bocor pada 2018.[17] Hogwarts Legacy telah diumumkan pada acara PlayStation 5 pada September 2020, dengan rancangan untuk dikeluarkan untuk PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One dan Xbox Series X/S pada tahun 2021.[18] Pelakon suara utama permainan diumumkan pada 12 Januari 2023. Ia telah ditangguhkan dua kali, pertama hingga 2022, dan kemudian hingga 10 Februari 2023.[19][20] Versi PS4 dan Xbox Onenya telah ditangguhkan daripada pelancaran Februari 2023 hingga April.[21] Port Nintendo Switch dijadualkan untuk dikeluarkan pada 25 Julai 2023.[21] Akses awal telah disediakan kepada orang yang telah membuat prapesanan permainan pada konsol atau PC pada 7 Februari 2023.[22]

Hogwarts Legacy menampilkan perubahan muzik berdasarkan lokasi watak pemain, semasa mereka bergerak melalui dunia terbuka, dengan perbezaan ketara dalam bilik umum tertentu yang hanya boleh diakses oleh pemain yang memilih setiap rumah sekolah yang sepadan.[4]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Ulasan kritikan[sunting | sunting sumber]

Hogwarts Legacy menerima ulasan "secara umumnya diterima", menurut agregator ulasan Metacritic.

IGN memuji pelbagai watak pelajar dan profesor sebagai "tidak dapat dilupakan" dan "sangat diperlukan", mengatakan bahawa mereka mengatasi kelemahan jalan cerita utama dan prestasi teknikal untuk menyediakan "fantasi Hogwarts". PCGamesN menikmati teka-teki dan misteri Hogwarts, tetapi merasakan permainan itu gagal apabila ia datang ke pencarian sampingan, menyifatkan mereka sebagai "hanya pekerjaan mengambil mudah, dengan beberapa musuh untuk dibunuh dalam perjalanan". PC Gamer menyukai pandangan Legacy mengenai Wizard Duels, tetapi menulis bahawa permainan itu mungkin boleh memerlukan sedikit penambahbaikan teknikal, dengan mengatakan "paling ketara adalah jeda singkat, namun kerap di pintu Hogwarts semasa permainan memuatkan apa sahaja yang ada di sebelah lain."[23]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Di bawah label Portkey Games.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Breslin, Richard (November 2, 2020). "New Harry Potter RPG Will Have a Morality System". GameByte. Diarkibkan daripada yang asal pada October 19, 2021. Dicapai pada October 19, 2021.
  2. ^ "Hogwarts Legacy - Official Behind the Scenes 4K". Youtube. March 18, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada March 27, 2022. Dicapai pada March 27, 2022.
  3. ^ Schreier, Jason (March 2, 2021). "Harry Potter Video Game Will Allow Transgender Characters". Bloomberg. Diarkibkan daripada yang asal pada March 2, 2021. Dicapai pada March 2, 2021.
  4. ^ a b c d e "Hogwarts Legacy Gameplay Showcase". Youtube. November 11, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2022. Dicapai pada November 14, 2022.
  5. ^ "Q hat is the Room of Requirement?". Diarkibkan daripada yang asal pada March 25, 2022. Dicapai pada March 26, 2022.
  6. ^ "Q: Can players customize their character in Hogwarts Legacy?". Diarkibkan daripada yang asal pada March 25, 2022. Dicapai pada March 26, 2022.
  7. ^ "Hogwarts Legacy - State of Play Official Gameplay Reveal". March 17, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada March 17, 2022. Dicapai pada March 18, 2022 – melalui YouTube.
  8. ^ "Q Will players establish friendships in Hogwarts Legacy?". Diarkibkan daripada yang asal pada March 25, 2022. Dicapai pada March 26, 2022.
  9. ^ "Q What is the original story of Hogwarts Legacy?". Diarkibkan daripada yang asal pada March 25, 2022. Dicapai pada March 26, 2022.
  10. ^ "Companions". Dicapai pada October 19, 2022.
  11. ^ "Hogwarts Legacy: Your first look at extended gameplay". March 17, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada March 27, 2022. Dicapai pada March 27, 2022.
  12. ^ Statt, Nick (September 16, 2020). "Hogwarts Legacy is an open world Harry Potter game coming to PS5, Xbox Series X, and PC". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada September 19, 2020. Dicapai pada September 16, 2020.
  13. ^ Takahshi, Dean (January 27, 2017). "The DeanBeat: How Warner Bros. rescued Avalanche Studios after Disney buried it". VentureBeat. Diarkibkan daripada yang asal pada May 8, 2021. Dicapai pada September 20, 2020.
  14. ^ Grubb, Jeff (November 8, 2017). "Warner Bros. Interactive conjures up Portkey Games to oversee Harry Potter licence". VentureBeat. Diarkibkan daripada yang asal pada January 19, 2018. Dicapai pada September 20, 2020.
  15. ^ Stephen, Bijan (September 17, 2020). "Warner Bros. reassures fans that J.K. Rowling isn't directly involved with new Harry Potter game". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada May 8, 2021. Dicapai pada September 20, 2020.
  16. ^ "Awesome Unreal Engine-powered games of 2022". YouTube. January 6, 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada January 16, 2022. Dicapai pada January 16, 2022.
  17. ^ Wade, Jessie (October 2, 2018). "Harry Potter RPG Leaked Gameplay Has Fans Freaking Out". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada September 25, 2020. Dicapai pada September 20, 2020.
  18. ^ Dornbush, Jonathon (September 16, 2020). "Harry Potter RPG Hogwarts Legacy Announced, Confirmed for PS5". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada September 19, 2020. Dicapai pada September 17, 2020.
  19. ^ Schreier, Jason (January 13, 2021). "Warner Bros. Delays Harry Potter Video Game Until 2022". Bloomberg. Diarkibkan daripada yang asal pada January 16, 2021. Dicapai pada January 13, 2021.
  20. ^ LeBlanc, Wesley (August 12, 2022). "Hogwarts Legacy Delayed To February 2023". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 12, 2022. Dicapai pada August 15, 2022.
  21. ^ a b Romano, Sal (December 13, 2022). "Hogwarts Legacy for PS4 and Xbox One delayed to April 4, 2023; Switch version launches July 25". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada December 13, 2022. Dicapai pada December 13, 2022.
  22. ^ Kain, Erik. "Here's The Exact Time 'Hogwarts Legacy' Early Access Begins On PS5, Xbox Series X And PC". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-02-09.
  23. ^ Park, Morgan (2023-02-06). "Hogwarts Legacy review-in-progress: It'd be a lot easier to dismiss Hogwarts Legacy if it weren't so good". PC Gamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-02-06.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]