Inside Job (siri TV 2021)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Inside Job
Genre
PenciptaShion Takeuchi
Pelakon suara
Penggubah lagu tema
  • Robert Bolton
  • Matthew Bronson
  • Mischa Chillak
Lagu pembukaan"Pa$$ the Time (Part 2)", dipersembahkan oleh Gangsa (menampilkan BBRC)
Penggubah
  • Ryan Elder
  • Steve Reidell
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim1
Bilangan episod10
Penerbitan
Penerbit eksekutif
PenerbitChantal Hennessey
PenyuntingMolly Yahr
Tempoh siaran26–31 minit
Syarikat penerbitan
Servis animasiJam Filled Entertainment
Penyiaran
Saluran asalNetflix
Format gambarHDTV 1080p
Format audioStereo
Siaran asal22 Oktober 2021 (2021-10-22) – kini (kini)

Inside Job ialah siri televisyen penstriman animasi dewasa Amerika Syarikat yang dicipta oleh Shion Takeuchi untuk Netflix.[3] Alex Hirsch, pencipta Gravity Falls, berkhidmat sebagai penerbit eksekutif bersama Takeuchi yang juga berkhidmat sebagai showrunner.[4][5] Siri ini ditayangkan pada 22 Oktober 2021 di Netflix.[6]

Premis[sunting | sunting sumber]

Siri ini berpusat pada suatu organisasi pemerintah bayangan Amerika Cognito, Inc. yang cuba mengawal dunia dan merahsiakan perkara nyata tetapu sangat sulit yang sering dianggap konspirasi.[4][5] Siri ini mengikuti pasukan yang diketuai oleh seorang genius teknologi dan rakan barunya, kerana mereka bekerja dalam organisasi bersama reptilia perubah bentuk rupa, kacukan lelumba manusia dan cendawan berakal dari Bumi berongga.[7][3]

Barisan pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

  • Lizzy Caplan[8] sebagai Reagan Ridley; seorang jenius teknologi Jepun-Amerika yang janggal dari segi sosial yang bekerja di Cognito Inc. dan percaya bahawa masyarakat itu sendiri boleh dipertingkatkan, menguruskan rakan sekerjanya yang tidak bertanggungjawab sambil mencari promosi yang diidamkan sepanjang perjalanan. Takeuchi menggambarkan Reagan sebagai seorang pemimpin yang "ingin menjadikan dunia tempat yang lebih baik."[9]
  • Christian Slater[8] sebagai Rand Ridley; bapa Reagan, bekas CEO paranoid dan pengasas bersama Cognito Inc yang dipecat selepas hampir mendedahkan Pemerintahan Tersembunyi dan cuba meledakkan matahari sebagai "penyelesaian"nya untuk menyembuhkan kanser kulit. Dia tinggal bersama anak perempuannya Reagan, meminum banyak alkohol dan merancang membalas dendam terhadap bekas majikannya sambil mencari masa untuk terlibat dalam perang api dengan Richard Dawkins. Dia dilantik semula sebagai CEO Cognito oleh Shadow Board pada penghujung musim 1 kerana dia memegang paling banyak saham dalam syarikat itu.
  • Clark Duke[8] sebagai Brett Hand; seorang pak turut dari Washington, DC yang mempunyai bahagian depan sebagai seorang fratboy tetapi sebenarnya seorang yang sensitif dan penyayang yang mahu rakan-rakannya mengikut jejaknya dan berusaha untuk menunjukkan yang terbaik dalam diri rakan dan rakan sekerjanya.
  • Tisha Campbell[8] sebagai Gigi Thompson; seorang pegawai perhubungan awam, dia ialah Ketua Manipulasi Media dan Mesej Subliminal yang suka memperdaya di Cognito yang juga ratu gosip pejabat. Dia juga seorang genit besar yang mengejar Brett dan sentiasa mengulas penampilannya.
  • Andy Daly[8] sebagai J.R. Scheimpough; Ketua Pegawai Eksekutif Cognito semasa, seorang ahli perbualan yang licik yang boleh mencari jalan keluar daripada kesusahan yang berpotensi menjejaskan.
  • Chris Diamantopoulos sebagai ROBOTUS, robot pengganti Presiden Amerika Syarikat. Reagan mengurungnya di ruangan bawah tanah Cognito, merasuahnya dengan episod Friends supaya dia membantunya dengan pelbagai rancangan. Dia berkembang menjadi AI muktamad dengan matlamat untuk memusnahkan manusia.
  • John DiMaggio[8] sebagai Glenn Dolphman; askar super kacukan manusia-ikan lumba-lumba yang mengawasi senjata dan senjata Cognito.
  • Bobby Lee [8] sebagai Dr Andre Lee; seorang ahli biokimia yang bersemangat bebas tetapi resah yang bereksperimen dengan pelbagai narkotik yang luar biasa, dan juga ketagih kepada beberapa ubat yang sama diciptanya.
  • Brett Gelman[8] sebagai Magic Myc; organisma seperti cendawan psikik dari minda sarang jauh di dalam Bumi Berongga dengan sikap membosankan, sarkastik dan kebolehan membaca fikiran orang ramai. Urutan pembukaan rancangan itu membayangkan bahawa spesiesnya secara tidak sengaja membawa evolusi manusia apabila spora mereka dimakan oleh beruk purba. Myc juga menyediakan bio sorbitrat tulen, bahan kimia yang digunakan oleh syarikat untuk senjata pemadam ingatan mereka yang mereka perlu memerah cecairnya.

Watak berulang[sunting | sunting sumber]

Tetamu undangan[sunting | sunting sumber]

Episod[sunting | sunting sumber]

No.TajukDiarahkan olehDitulis olehTarikh penyiaran asal [14]
Part 1
1"Unpresidented"Pete Michels
Vitaliy Strokous
Shion Takeuchi22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Reagan Ridley menjemput ayahnya Rand di luar Rumah Putih tempat dia mengisytiharkan konspirasi, mengatakan bahawa "elit bayangan" mengawal segala-galanya dari belakang tabir. Dia membawanya ke Cognito, Inc., sebuah syarikat yang sememangnya mengawal dunia di sebalik tabir. Reagan menyampaikan kepada rakan sekerjanya misi mereka untuk menggantikan presiden dengan versi robotnya bernama ROBOTUS. Reagan teruja dengan idea dia akan dinaikkan pangkat tetapi berasa jengkel apabila mengetahui dia akan mengetuai bersama pasukan itu bersama Brett Hand, seorang lelaki ya yang dibawa untuk menentang kemahiran sosial Reagan yang teruk. Selepas mendapati bahawa Brett tidak mempunyai pengalaman untuk bercakap, Reagan menjadi cemburu dengan popularitinya dan menyiasatnya, berharap dapat mengeluarkannya dari Cognito. Apabila dia cuba mendedahkannya, dia diketepikan dari misi, dengan Brett menggantikannya sebagai ketua pasukan. Misi ini menjadi sangat salah apabila ROBOTUS menjadi sedar diri dan merancang untuk menghapuskan manusia. Brett meminta bantuan Reagan, jadi kedua-duanya bekerjasama dan berjaya menumpaskan ROBOTUS. Penghujung episod menunjukkan ROBOTUS masih beroperasi dan disembunyikan oleh Reagan.
2"Clone Gunman"Pete Michels
Mike Hollingsworth
Chase Mitchell22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Reagan dan Brett terpaksa memecat seseorang kerana Cognito mengurangkan belanjawannya. Mereka memutuskan untuk memecat Grassy Noel Atkinson, pembunuh sebenar JFK, yang tidak mempunyai misi sejak itu. Rakan sekerja Reagan, bimbang bahawa salah seorang daripada mereka akan dipecat, menggodanya. Menikmati layanan istimewa, dia memutuskan untuk tidak memberitahu mereka tentang keputusannya untuk memecat Noel, membuatkan Brett tidak senang. Selepas mengetahui Noel sangat disayangi oleh rakan sekerjanya, Reagan, terdesak untuk menyelamatkan muka, cuba melepaskan klon JFK untuk dia bunuh, tetapi akhirnya melepaskan semua klon dalam simpanan sejuk, dengan klon JFK bermutasi dan bergabung menjadi raksasa yang besar. Pasukan itu menemui ROBOTUS, kini dipanggil Alpha-Beta, dalam makmal rahsia Reagan, tetapi Reagan dapat membawa mereka bersama-sama untuk mengalahkan klon, walaupun Noel diberi semua pujian untuk mendapatkan pukulan terakhir. Sementara itu, J.R. telah diperas ugut oleh Rand supaya menyerahkan sahamnya dalam syarikat itu. Dalam adegan penutup, Reagan memberikan "hadiah" kepada Alpha-Beta: DVD dengan episod daripada Friends.
3"Blue Bloods"Vitaliy StrokousAlex Hirsch
Aaron Burdette
22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Reagan dan Rand menemui rakan robotik Reagan pada zaman kanak-kanak Bear-O semasa memindahkan barang Rand keluar dari rumah bekas isterinya Tamiko. Reagan dan rakan sekerjanya diberi misi baharu: menangani bencana PR apabila J.R. membuat jenaka yang menyinggung tentang pembiaya reptoid mereka. Mereka semua mengerang apabila belajar bahawa mereka perlu melakukan "latihan kepekaan reptoid," dan Reagan panik apabila berlatih pelukan. Dia berpakaian untuk gala reptoid dan menggunakan ciptaannya untuk mencuba dan menutup kebimbangan sosialnya semasa Brett menyediakan ucapan. Brett menjadi tersisih apabila dia bertemu dengan rakan seperjuangan lamanya, yang didedahkan sebagai reptoid dan mula merogolnya. Dengan Brett pergi, Reagan memberikan ucapan, tetapi ciptaannya tidak berfungsi dan merobek lengan reptoid. Brett menyelamatkan Reagan daripada parti itu, tetapi dia ditangkap oleh polis reptoid. Reagan dibicarakan di Mahkamah Agung Reptoid. Rand tiba dengan Bear-O yang dibina semula dan mengambil pendirian. Reagan menyedari dia tidak boleh memeluk sesiapa kerana trauma yang ditimbulkan oleh Bear-O kepadanya, dan berpendapat bahawa kegagalan ibu bapa Rand adalah untuk dipersalahkan atas kebimbangan sosialnya. Reptoid bersetuju untuk memperbaharui pembiayaan Cognito, tetapi sebagai hukuman atas jenayahnya, Reagan dipeluk kumpulan oleh reptoid, hanya untuk menjadi pesta seks.
4"Sex Machina"David OchsAdam Lederer & Burke Scurfield22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Cognito membeli aplikasi temu janji dan Reagan ditugaskan untuk melihat gambar batang, yang dia dengan enggan bersetuju. Semua orang dalam pasukan bertaruh pada kehidupan temu janjinya, mengganggunya, jadi dia bersumpah untuk mendapatkan teman lelaki pada akhir minggu. Reagan cuba dan gagal untuk mendapatkan teman lelaki, walaupun dia mencuba berkali-kali, manakala rakan sekerja yang lain bertaruh pada kesukaan masing-masing pada aplikasi temu janji. Brett dan Glenn berhujah tentang sama ada penampilan penting atau tidak, dan bersetuju untuk menukar badan. Reagan bercakap dengan Alpha-Beta dengan harapan mendapat nasihat janji temu, yang bersetuju membantunya membuat algoritma temu janji sebagai balasan untuk musim kedua 'Friends. Reagan membuat versi robot untuk Bryan temu janjinya, tetapi akhirnya memalukan dirinya sendiri apabila Bryan sebenar muncul. Dia memutuskan untuk bertemu dengan robot Bryan. Sementara itu, Glenn dalam badan Brett menikmati daya tarikannya manakala Brett dalam badan Glenn menderita, tetapi mereka akhirnya menyedari bahawa personaliti mereka yang penting apabila Glenn dilupakan dan Brett berbaik dengan bekas isteri Glenn. Robo-Bryan, berasa diabaikan oleh Reagan kerana kerjanya, membuat Robo-Reagan, hanya untuk Robo-Reagan menjadi penyangak dan membawa Bryan yang sebenar bertemu dengan Smithsonian. Reagan berperang dan memusnahkan Robo-Reagan. Kemudian, dia bercakap dengan Alpha-Beta, yang memberitahunya dia menukar algoritma temu janji kerana Reagan berubah. Dia menyatakan bahawa mayat Robo-Reagan tidak dapat ditemui, dan Alpha-Beta dengan gembira menonton lebih banyak episod Friends.
5"The Brettfast Club"Vitaliy Strokous
Mike Bertino
Cerita oleh : Mike Dow & Devon Kelly
Telemain oleh : Daniel Kibblesmith
22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Brett mensimulasikan makan malam keluarga dalam holo-simulator sebelum diganggu oleh Reagan. J.R. memberikan pasukan misi mengembara ke bandar "Still Valley", Wyoming yang terperangkap pada 1980-an, di mana mereka menjual produk yang ditarik balik berbahaya dari era itu. Tugas pasukan itu adalah untuk memberi dos kepada bandar dengan Nostalgia Max, bahan kimia yang mengubah ingatan menyebabkan penduduk bandar itu benar-benar terperangkap pada masa lalu. Brett meyakinkan kumpulan itu untuk mengembara tanpa elektronik mereka, idea yang dipersetujui Reagan kerana teknologi boleh meledakkan perlindungan mereka. Semasa terbang di atas bandar, Myc disedut keluar dari pesawat, memaksa pasukan mencarinya tanpa alat mereka. Myc, yang telah memukul kepalanya dan mengalami amnesia, dijemput oleh sekumpulan kanak-kanak, manakala seluruh pasukan, atas arahan Brett, mengambil identiti palsu untuk bergabung. Reagan, yang tidak pernah terdedah kepada budaya pop 80-an , mengetepikan nostalgia Brett. Mahu dia dan pasukannya kekal pada tahun 1980-an, Brett secara tidak sengaja mendedahkan dirinya kepada Nostalgia Max dan menjadi ganas dan berkuasa besar. Reagan menonton filem 1980-an di Blockbuster, mendapati bahawa simulasi keluarga yang Brett gunakan bukan keluarganya tetapi dari sitkom, kerana keluarganya sendiri mengabaikannya semasa mudanya. Dia bertempur dengan Brett dan dapat meyakinkannya bahawa dia tidak memerlukan keluarga TV kerana mereka adalah "keluarga perniagaan selamanya", membuatkan dia kembali sedar. Brett dan Reagan menonton The Goonies bersama-sama, kemudian mengeluh betapa bermasalahnya selepas itu.
6"My Big Flat Earth Wedding"David OchsMike Dow & Devon Kelly22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Reagan bergelut untuk merancang perkahwinan semula ibunya dengan dirinya yang ditahan di atas kapal layar J.R., kerana dia tahu semuanya hanyalah satu cara untuk membuat Rand marah. Reagan cuba menghalangnya daripada mengetahui, mengetahui dia akan membuat masalah jika dia melakukannya. Rand akhirnya mengetahui tentang perkahwinan itu dan mengambil sekumpulan orang tanah rata untuk menghancurkannya. Apabila Reagan mendedahkan bahawa dia sebenarnya tidak percaya pada teori bumi rata, mereka mengambil semua orang di kapal layar sebagai tebusan supaya mereka boleh belayar ke pinggir bumi dan membuktikan ia rata. Reagan merangka rancangan untuk meminta bantuan, hanya untuk keadaan menjadi huru-hara apabila berlaku pergaduhan. Apabila ibu bapanya mula bertengkar lagi, Reagan memutuskan untuk mengabaikan keadaan itu sepenuhnya, dan telah dijadikan tebusan oleh pemimpin tanah rata Harold. Ibu bapanya akhirnya menyertainya, dan Reagan membawa Harold ke portal ke bumi berongga, secara rahsia memberikan lokasinya kepada rakan-rakannya. Mereka berkumpul bersama dan menyelamatkan mereka, walaupun Harold melompat ke portal, percaya dia akan melencong ke seberang bumi. Ibu bapa Reagan meminta maaf kepadanya, dan dia menamatkan majlis itu. Dia mencium ejen MI6 yang bertindak balas dan Kraken memusnahkan kapal layar itu, membawa Jeff Bezos bersamanya.
7"Ghost Protocol"Pete Michels
Mike Hollingsworth
Chase Mitchell22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Reagan bangun selepas tidur dengan Rafe Masters, ejen rahsia British, selepas mabuk malam sebelumnya, dan berjalan keluar kepadanya. Mengejutkan Reagan, dia dan pasukan bersedia untuk bekerjasama dengan Rafe dalam misi menumpaskan musuhnya, Doktor Skullfinger. Reagan memberitahu rakan sekerjanya bahawa dia perlu memberitahu Rafe bahawa dia tidak berminat dengannya dan mencatat setiap masa dia berpisah dengan orang, yang semuanya berakhir dengan rasa bersalahnya. Reagan mengarahkan Rafe dalam misi itu, menafikan semua tarikan kepada Rafe sambil mencatatkan suasana pelik antara dia dan Skullfinger. Reagan cuba untuk berpisah dengan Rafe tetapi gagal, jadi dia meminta bantuan daripada rakan sekerjanya, yang kesemuanya menyedari bahawa mereka menggunakan Ghost Protocol untuk memalsukan kematian mereka dan melarikan diri daripada masalah sosial mereka. Reagan bertemu Rafe untuk temu janji dan "dibunuh", menghancurkannya. Rafe mendapat idea bahawa "kematiannya" adalah kerja dalaman, dan meminta bantuan Brett, membolehkan dia memenuhi impian pengintipnya. Reagan melarikan diri dengan pasukannya apabila Rafe menjadi taksub dalam mencari "pembunuhnya". Reagan pergi menemui Skullfinger untuk mendapatkan bantuan, tetapi dia tidak mahu pergi. Dia memberinya idea untuk memulakan semula projek menyekat fikirannya, dan dia meminta rakan sekerjanya membantunya. Rafe memecah masuk ke dalam sarang dan ditundukkan oleh Brett yang bertaubat. Reagan cuba memadamkan ingatan Rafe, tetapi mengubah fikirannya apabila dia menyedari bahawa dia adalah lelaki jahat. Dia memberitahunya apa sebenarnya dia: psiko yang melekat dan stereotaip ketinggalan zaman yang tidak tahu bagaimana untuk berurusan dengan wanita. Selepas itu, ahli pasukannya cuba "melakukan perkara yang betul" dengan menyelesaikan masalah interpersonal mereka sementara Skullfinger kembali dan suasana pelik mereka berterusan.
8"Buzzkill"Vitaliy StrokousAlisha Brophy & Scott Miles22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Reagan mengimbas kembali kenangan traumatik bapanya dan memberitahu rakan sekerjanya tentang masalahnya. Reagan dan Brett pergi dalam misi berbahaya ke bulan untuk menyemak panggilan kecemasan. Mereka tiba dan kagum dengan bandar maju yang dibina di sana yang diketuai oleh Buzz Aldrin, yang telah bertahan tanpa penuaan berkat graviti rendah bulan. Ini terganggu apabila Rand datang ke Bulan, menjengkelkan Reagan yang mahukan ruang daripadanya. Apabila Rand berhadapan dengan Buzz tentang tidur dengan Tamiko, Reagan menjadi yakin bahawa Buzz Aldrin ialah bapa kandungnya. Buzz Aldrin di bumi, sebenarnya seorang pelakon bernama Melvin, menjadi penyangak, dan seluruh pasukan cuba menjejakinya sebelum dia mendedahkan konspirasi itu. Rand dan Brett pergi ke tapak pendaratan Moon yang asal dan mendapati bahawa Neil Armstrong telah dibunuh, menyebabkan mereka berdua bimbang tentang keselamatan Reagan. Buzz Aldrin cuba meyakinkan Reagan untuk kekal di Bulan. Dia mengaku kepadanya bahawa dia mungkin bapanya, hanya untuk lari apabila dia mendedahkan rancangannya untuk memindahkan Bulan dari bumi, yang akan memusnahkan manusia. Reagan, Rand dan Brett bekerjasama untuk menghentikan rancangan Buzz, dengan Reagan dan Rand mempunyai hati ke hati. Buzz melarikan diri, Melvin ditangkap tetapi menjadi "Buzz Aldrin" sekali lagi, dan Reagan, Rand, dan Brett kembali ke Bumi, dengan ujian DNA yang mengesahkan bahawa Rand sememangnya bapa kandung Reagan. Dalam babak terakhir, Myc memberitahu penonton bahawa pendaratan di Bulan adalah nyata dan semua orang meminta Buzz Aldrin untuk tidak menyaman mereka.
9"Mole Hunt" (Bahagian 1) David OchsAdam Lederer & Burke Scurfield22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Reagan mengetahui bahawa J.R. menyertai Shadow Board, bermakna dia akan mengetuai Cognito. Reagan meraikan menjadi CEO apabila J.R. memberitahunya bahawa seseorang telah mencuri fail yang mengandungi senarai setiap konspirasi yang pernah mereka lakukan. J.R. memberitahu mereka untuk mencari tahi lalat dalam masa 10 jam atau semua orang mati, memberi tekanan kepada Reagan untuk menyelesaikan tugas itu. Dia mengetahui bahawa seseorang yang mempunyai kelulusan peringkat tinggi telah mencuri fail itu dan mula mengesyaki pasukannya. J.R. mendapati bahawa dia perlu melalui labirin yang dipenuhi perangkap untuk menyertai Shadow Board, bersaing dengan orang berprofil tinggi lain termasuk Oprah, yang mengendalikan syarikat saingan, Illuminati. Apabila pasukan mula mengesyaki satu sama lain, Reagan mula kehilangannya. Dia memberi ubat kepada pasukannya dengan serum kebenaran, manakala Oprah memeras ugut J.R. supaya dia melalui labirin, hanya untuk ditipu pada saat terakhir. Semua orang dalam pasukan mendedahkan kebenaran mereka kepada satu sama lain, tetapi tidak seorang pun daripada mereka mengaku sebagai tahi lalat. Rand tiba-tiba jatuh dari siling, kerana ingin meraikan kenaikan pangkat Reagan. Pasukan itu mula mengesyaki Rand sebagai pelakunya. Reagan memilih untuk menyebelahi bapanya dan bukannya rakan-rakannya, dan melarikan diri bersamanya ke makmal pengawasan rahsia. Rand mengaku bahawa Reagan tidak berbeza daripada J.R. Pasukannya turun untuk menangkap Rand, bertempur dengannya dan Reagan sebelum belajar, yang mengejutkan mereka, bahawa Bear-O adalah tahi lalat.
10"Inside Reagan" (Bahagian 2) Mollie Helms
Vitaly Strokous
Alisha Brophy & Scott Miles
Shion Takeuchi
22 Oktober 2021 (2021-10-22)
Bear-O mendedahkan bahawa dalam memantau Reagan, dia melihat bahawa kerjanya merosakkan keadaan emosinya, dan mencuri fail untuk memusnahkan Cognito dalam usaha untuk menggembirakannya. Apabila fail itu dimusnahkan secara tidak sengaja, Bear-O memutuskan untuk menyasarkan orang yang "menyakitkan" Reagan, bermula dengan rakan-rakannya. Dia mendapati bahawa kata laluan diperlukan untuk mengatasi Bear-O. Tidak dapat mengingatinya, dia berlari bersama Rand dan Brett, manakala yang lain melarikan diri dari Bear-O. Reagan masuk ke dalam fikirannya dengan Rand untuk mencari kata laluan. Mereka melalui ingatannya cuba mencari kata laluan. Semasa mencari, Reagan menemui gangguan dalam ingatannya yang melibatkan seorang kanak-kanak lelaki yang ditemuinya semasa zaman kanak-kanaknya. Selebihnya pasukan tersandung ke makmal Reagan dan menemui penghormatan yang dia buat kepada pasukan itu, dan mereka pergi untuk menyelamatkan Reagan selepas mesej kacau daripada NSYNC. Brett memasuki fikiran Reagan secara tidak sengaja dan membawa dirinya yang lebih muda ke tarian sekolah menengah, di mana dia menemui kata laluan. Bear-O menukar sasarannya kepada Rand, dan Reagan mengetahui bahawa ayahnya memadamkan kenangan tentang kawan zaman kanak-kanaknya Orrin supaya dia tidak menghalangnya dari segi akademik, sebagai sebahagian daripada rancangan insurans untuk kembali ke Cognito. Pasukan itu menemui Alpha-Beta dan meyakinkannya untuk melawan Bear-O. Kedua-dua bot itu bertembung, menghentikan Bear-O cukup lama untuk Brett memberitahu Reagan kata laluan: Orrin. Dia menyahaktifkan Bear-O dan berhadapan dengan Rand kerana mengganggu fikirannya, menendangnya keluar dari rumahnya dan Cognito. Keesokan harinya dia dihubungi oleh Shadow Board, yang memaklumkan kepadanya bahawa disebabkan kekacauan yang berlaku di bawah pengawasannya, dia tidak akan berkhidmat sebagai ketua Cognito. Memandangkan J.R. dihantar ke Penjara Bayangan X atas pelbagai jenayah terhadap Dewan Bayangan, kepimpinan ditujukan kepada pemegang saham majoriti, Rand.

Pengeluaran dan pelepasan[sunting | sunting sumber]

Pada April 2019, Netflix memesan 20 episod siri ini.[3]

Dikatakan sebagai siri animasi dewasa pertama yang dihasilkan secara dalaman oleh Netflix Animation,[15][3] telah diumumkan pada Jun 2021 bahawa watak biasa dalam siri ini akan disuarakan oleh Andrew Daly, Bobby Lee, John DiMaggio, Tisha Campbell dan Brett Gelman.[8] Ia adalah siri pertama yang dihasilkan sebagai sebahagian daripada perjanjian Takeuchi yang dibuat pada 2018 dengan Netflix untuk "membangunkan siri baharu dan projek lain secara eksklusif untuk Netflix."[16][17][18] Puncak siri ini telah ditunjukkan di Studio Focus Panel untuk Netflix di Festival Animasi Antarabangsa Annecy pada Jun 2021.[8][5][19] Siri ini ialah siri pertama yang dicipta oleh Shion Takeuchi, sebahagian daripada perjanjiannya dengan Netflix,[15] dengan Hirsch berkata dia telah diilhamkan oleh rancangan 1990-an seperti The X-Files.[7] Hirsch dan Takeuchi juga diilhamkan oleh halaman Weekly World News.[20]

Pada 20 September 2021, treler penggoda untuk siri ini telah dikeluarkan, dan digambarkan sebagai mencampurkan "realiti dengan fantasi dengan mengetik pada kenangan kolektif sedih kami sebagai pelatih tanpa gaji."[21] Treler rasmi rancangan itu dikeluarkan pada 25 September.[22] Dalam temu bual dengan Petrana Radulovic dari Polygon, Takeuchi berkata idea untuk persembahan itu datang dari zamannya di kolej, berkata tidak ada "apa-apa yang terlalu pelik untuk persembahan itu" selagi ia mengembangkan watak, mengatakan bahawa terdapat perkara utama yang merupakan "sedikit terlalu dewasa untuk semua peringkat umur" yang dihadapi oleh orang seusianya, dengan mengatakan "rasa gembira dapat bercakap tentang" mereka dalam rancangan itu. Dia berkata bahawa membuat animasi dewasa adalah menakutkan.[9]

Siri ini ditayangkan pada Netflix pada 22 Oktober 2021.[23][24]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Siri ini secara amnya diterima secara positif. Charles Bramesco dari The Guardian menyifatkan siri ini hampir sama dengan "format surealisme mingguan" [25] manakala Nick Schager dari The Daily Beast menyifatkan ia sebagai komedi di tempat kerja yang "dengan riang mengejek realiti otak kita" dengan banyak "jelingan tajam pada kuasa korporat/dinamik jantina" sambil menyerlahkan teori konspirasi yang tidak masuk akal dan berhujah bahawa rancangan itu berkongsi beberapa persamaan dengan Futurama.[26] Daniel Feinberg dari The Hollywood Reporter lebih kritikal, mengatakan bahawa teori konspirasi dimainkan untuk ketawa untuk "hasil yang sesuai" dan mendakwa bahawa rancangan itu mengurangkan masalah Reagan kepada isu dengan bapanya, tetapi memuji Brett kerana mempunyai watak yang "boleh dipercayai" dan mempunyai "banyak tenaga."[27] Sama seperti Feinberg, Kevin Johnson dari The AV Club mengkritik rancangan itu kerana mengehadkan sejauh mana perkara diambil, dipengaruhi oleh rancangan seperti American Dad!, The Venture Bros., Archer, dan Akira, tetapi memuji premis dan jenaka dalam siri lucu, dan "pasukan kreatif berbakat."[10] Chris Vognar dari Datebook lebih positif, mengatakan bahawa siri ini "pintar dan boleh pergi jauh," dan menyatakan ia kekal di dunia nyata dengan "politik pejabat, seksisme, kelasisme, jingoisme, nostalgia" dan banyak lagi, sambil menarik penonton untuk mengambil berat tentang Reagan.[28] Burkely Hermann dari The Geekiary mengambil pandangan yang berbeza, menunjukkan bahawa "perkara pelik dan subjek matang" adalah teras kepada rancangan itu, membandingkan rancangan itu dengan siri seperti Mr. Robot, Futurama, Disenchantment, dan menggambarkan Reagan, sebagai watak yang mempunyai kebimbangan sosial sebagai tidak unik, menunjuk kepada watak dalam Cleopatra in Space, The Owl House, She-Ra and the Princesses of Power, dan Steven Universe, bersama-sama dengan menyatakan ia tidak "jatuh ke dalam model sitkom animasi biasa" dan menunjuk ke "suasana aneh" dalam siri ini.[29] Aaron Pruner dari Songsang mencatatkan tema yang sama, mengatakan bahawa siri ini, pada terasnya, cerita tentang keluarga yang tidak berfungsi di tempat kerja dan di rumah.[12] Tracy Brown dari LA Times berkata siri ini membolehkan "khalayak mentertawakan teori konspirasi sekali lagi' walaupun mereka menyediakan "latar belakang untuk meneroka watak dan cara mereka mengemudi dunia."[30]

Tapak web pengagregat ulasan Rotten Tomatoes melaporkan penilaian kelulusan 78% dengan penilaian purata 6.90/10, berdasarkan 9 ulasan pengkritik.[31]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ Bastos, Margarida (22 Oktober 2021). "'Inside Job' First Images Reveal New Netflix Animated Series From 'Gravity Falls' Writer". Collider (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Ogos 2021. Dicapai pada 20 September 2021.
  2. ^ Collis, Clark (16 Ogos 2021). "Inside Job makes conspiracy theories a reality: See a first look at the animated comedy". EW (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Ogos 2021. Dicapai pada 20 September 2021.
  3. ^ a b c d Amidi, Amid (14 Jun 2021). "Netflix Reveals 'Inside Job,' First In-House Adult Animation Series". Cartoon Brew (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-06-15. Dicapai pada 2021-11-18.
  4. ^ a b "Netflix Orders 'Inside Job' Adult Animated Series From 'Gravity Falls' Alum". Deadline (dalam bahasa Inggeris). 23 April 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Disember 2020. Dicapai pada 6 Januari 2021.
  5. ^ a b c Ankers, Adele (14 Jun 2021). "Inside Job: Netflix Reveals Cast for New Series from Gravity Falls' Shion Takeuchi, Alex Hirsch". IGN (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-06-14. Dicapai pada 14 Jun 2021.
  6. ^ Pederson, Erik (20 September 2021). "Fall Premiere Dates For New & Returning TV Series On Broadcast, Cable & Streaming". Deadline (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-09-21. Dicapai pada 20 September 2021.
  7. ^ a b Lang, Jamie (June 14, 2021). "Lizzy Caplan, Christian Slater, Clark Duke Lead Cast for Netflix's 'Inside Job' from 'Gravity Falls' Shion Takeuchi, Alex Hirsch". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2021. Dicapai pada June 14, 2021.
  8. ^ a b c d e f g h i j Giardiana, Carolyn (June 14, 2021). "Lizzy Caplan, Christian Slater, Clark Duke Lead Voice Cast of Netflix's 'Inside Job'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2021. Dicapai pada June 14, 2021.
  9. ^ a b Takeuchi, Shion (September 27, 2021). "Gravity Falls writer Shion Takeuchi wants to stretch the adult animation definition with Inside Job". Polygon (Temu ramah). Ditemuramah oleh Petrana Radulovic. Diarkibkan daripada yang asal pada October 1, 2021. Dicapai pada October 5, 2021.
  10. ^ a b Johnson, Kevin (October 20, 2021). "Global conspiracy comedy Inside Job sabotages its own ambitions". The A.V. Club. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2021. Dicapai pada October 24, 2021.
  11. ^ Alex Hirsch [@_AlexHirsch] (October 21, 2021). "Ive had a first hand seat to this madness and now you can too! Check out @shhhhhionn's INSIDE JOB, premiering TOMORROW on NETFLIX! A lot of funny talented people worked super hard on it!! Also I voice the guy who shot JFK. Check it out! And tell 'em this thing sent ya! #InsideJob" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2021. Dicapai pada October 23, 2021 – melalui Twitter.
  12. ^ a b Pruner, Aaron (October 23, 2021). "Inside Job Season 2 release date, trailer, plot, cast for the Netflix sci-fi show". Inverse. Diarkibkan daripada yang asal pada October 24, 2021. Dicapai pada October 24, 2021.
  13. ^ Josh Robert Thompson [@joshrthompson] (October 22, 2021). "It's here! Really proud to be a part of this amazing show. 👽🌎 🔥 🦎" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2021. Dicapai pada October 23, 2021 – melalui Twitter.
  14. ^ "Shows A-Z – Inside Job on Netflix". The Futon Critic. Dicapai pada October 14, 2021.
  15. ^ a b Moon, Mike (June 14, 2021). "Pushing the Boundaries of What's Possible in Adult Animation" (Siaran akhbar). United States: Netflix. Diarkibkan daripada yang asal pada June 14, 2021. Dicapai pada June 14, 2021.
  16. ^ Sarto, Dan (June 14, 2021). "Netflix Reveals Shion Takeuchi and Alex Hirsch's 'Inside Job'". AWN. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2021. Dicapai pada June 16, 2021.
  17. ^ Wolfe, Jennifer (September 20, 2018). "'Gravity Falls,' 'Disenchantment' Writer Shion Takeuchi Signs Overall Deal with Netflix". AWN. Diarkibkan daripada yang asal pada January 13, 2021. Dicapai pada June 16, 2021.
  18. ^ Milligan, Mercedes (June 14, 2021). "Annecy: Netflix Adult Animation Updates for 'The House,' 'Inside Job,' 'Human Resources'". Animation Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2021. Dicapai pada June 16, 2021.
  19. ^ "Annecy International Animation Film Festival 2021". Animation World Network. February 15, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2021.
  20. ^ Kryza, Andy (June 15, 2021). "Netflix wants to make conspiracy theories fun again". TimeOut. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2021.
  21. ^ Vito Oddo, Marco (September 22, 2021). "Inside Job (Netflix series)". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada September 23, 2021. Dicapai pada September 23, 2021.
  22. ^ Philips, TC (September 25, 2021). "Inside Job Trailer Gives New Look at Gravity Falls Writer's Netflix Animation". ScreenRant. Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2021.
  23. ^ "New Fall TV 2021 Calendar: Your Guide to All Fresh Shows & Movies". TV Insider. September 4, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada September 8, 2021. Dicapai pada September 20, 2021.
  24. ^ Fowler, Matt (August 31, 2021). "Fall TV 2021 Streaming Preview: Biggest New and Returning Shows - State of Streaming 3.0". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada September 17, 2021. Dicapai pada September 20, 2021.
  25. ^ Bramesco, Charles (October 21, 2021). "Life drawing: why is adult animation bigger than ever?". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2021. Dicapai pada October 23, 2021.
  26. ^ Schager, Nick (October 21, 2021). "Inside the Netflix Series Skewering QAnon Nuts—and Joe Rogan". The Daily Beast. Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2021. Dicapai pada October 23, 2021.
  27. ^ Feinberg, Daniel (October 21, 2021). "Netflix's 'Inside Job': TV Review". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2021. Dicapai pada October 23, 2021.
  28. ^ Vognar, Chris (October 20, 2021). "Review: Netflix's 'Inside Job' intertwines workplace antics with tinfoil-hat conspiracy world". Datebook. Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2021.
  29. ^ Hermann, Burkely (October 23, 2021). "Quirky Mature Comedy "Inside Job" Lampoons Conspiracy Theories". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-10-24. Dicapai pada October 24, 2021.
  30. ^ Brown, Tracy (October 23, 2021). "In "Inside Job" conspiracy theories are just the backdrop". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada October 24, 2021. Dicapai pada October 24, 2021.
  31. ^ "Inside Job". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Dicapai pada November 5, 2021.|id= tertinggal |type= tertinggal

Pautan luar[sunting | sunting sumber]