Kakaktua Eleonora

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kakaktua Eleonora
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Superkeluarga:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Genus:
Spesies:
Subspesies:
C. g. eleonora
Nama trinomial
Cacatua galerita eleonora
Finsch, 1863
Kepulauan Aru (warna merah)

Kakaktua Eleonora, Cacatua galerita eleonora, juga dikenali sebagai Kakaktua Jambul Kuning Sederhana mempunyai penampilan yang sama dengan subspesies dalam Kakaktua Jambul Sulfur lain. Ia ditemui di Kepulauan Aru dan Kai di Indonesia, di mana ia merupakan spesies yang dibawa masuk[1][2] dan spesies yang mudah ditemui di dalam budaya unggas.

Kakaktua ini merupakan spesies terkecil dari empat subspesies dalam Cacatua galerita, dengan saiz sekitar 44 sm panjang dan berat di antara 404–602 gram.[3] Selain saiz yang berbeza, Eleonora berbeza dari Kakaktua Jambul Sulfur Besar kerana tidak memiliki cincin mata putih yang terang, jambul pada Eleonora juga kurang melengkung dan ia tidak memiliki mandible atas yang runcing, yang mana hanya ditemui pada Cacatua galerita galerita.

Kakaktua Eleonora diberikan oleh Dr. Otto Finsch. Beliau menemui subspesies ini di Zoo Artis Amsterdam dan menamakannya bersempena nama Maria Eleonora van der Schroef, isteri kepada pengarah zoo.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sulphur-crested Cockatoo (Cacatua galerita)". Parrot Encyclopedia. World Parrot Trust. Dicapai pada 20 August 2010.
  2. ^ http://www.birdsnways.com/cockatoo/sc.htm
  3. ^ "ANIMAL BYTES — Medium Sulpher-crested Cockatoo". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-27. Dicapai pada 2009-02-24.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]