Konsert Gong Impian M. Nasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Konsert Gong Impian M. Nasir
Konsert oleh M. Nasir
LokasiKuala Lumpur, Malaysia
TempatDewan Lee San Choon, Wisma MCA
Album berkaitan
Tarikh9 Oktober 1992
Jumlah persembahan1
Kronologi konsert M. Nasir

Konsert Gong Impian M. Nasir ialah konsert solo oleh penyanyi dan penulis lagu Malaysia, M. Nasir, diadakan pada 9 Oktober 1992 di Dewan Lee San Choon, Wisma MCA. Lagu-lagu yang dipersembahkan termasuk lagu-lagu dari album S.O.L.O dan Saudagar Mimpi serta lagu-lagunya bersama kumpulan Kembara.[1]

Konsert[sunting | sunting sumber]

Konsert Gong Impian M. Nasir diadakan pada 9 Oktober 1992 di Dewan Lee San Choon, Wisma MCA.[2][3] Persembahan beliau diiringi oleh seramai 13 pemuzik undangan.[1] Ia dimulakan dengan deklamasi sajak oleh Pyan Habib bertajuk "Songsang" karya Latiff Mohidin dan "Melayu vs Melayu" karya beliau sendiri sebaik sahaja gong dipalu sebagai pembuka tirai konsert.[1] Dalam persembahannya, M. Nasir menyampaikan lagu-lagu dari album terbarunya, Saudagar Mimpi yang dikeluarkan pada April 1992, beliau turut mempersembahkan lagu-lagu dari album S.O.L.O (1989) serta lagu-lagunya bersama Kembara.

Antara yang hadir menonton persembahan beliau ialah Ketua Setiausaha Negara ketika itu Ahmad Sarji Abdul Hamid, presiden PAPITA A. Rahman Hassan dan rakan-rakan penyanyi Ramli Sarip, Hattan, Sheila Majid dan Ramlah Ram.[1]

Tarikh konsert[sunting | sunting sumber]

Tarikh Negara Bandar Lokasi Masa Jualan tiket
9 Oktober 1992 Malaysia Kuala Lumpur Dewan Lee San Choon, Wisma MCA 8:45 mlm (WPM) Habis dijual

Tenaga kerja[sunting | sunting sumber]

  • M. Nasir - penyanyi
  • BoxOffice Malaysia - penerbit, penganjur
  • Salem - penaja

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d Norazli Noh (1 November 1992). "Konsert Gong Impian M. Nasir menghiburkan". URTV. Dicapai pada 14 April 2020 – melalui Prahara Seni.
  2. ^ "Gong impian M. Nasir". Berita Harian. 9 Oktober 1992. Dicapai pada 4 Jun 2020.
  3. ^ Nur Hajar Mohamed (9 Oktober 1992). "Concert of your dreams" [Konsert impian anda] (dalam bahasa Inggeris). The Malay Mail. Dicapai pada 4 Jun 2020.