Kristian di Indonesia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Kristian di Indonesia adalah agama minoriti. Kira-kira 5% penduduk Indonesia adalah Protestan dan lebih kurang 3% adalah Katolik.

Di wilayah Papua dan Sulawesi Tengah dan juga kawasan-kawasan lainnya Protestan membentuk mejoriti penduduk agama ini. Kristian Nestoria telah hadir di Indonesia sekarang pada abad ke-10 dan ke-11.[1] Protestan mula dikenalkan oleh Belanda pada abad keenambelas, menyebabkan pengaruh Calvinist dan Lutheran. Penganut Roman Katolik pertama tiba di 1534, di kepulauan Maluku. Mereka adalah Portugis, yang dikirimkan untuk penjelajahan. Francis Xavier, seorang mubaligh Roman Katolik dan penemu sama Jesuit Order bekerja di kepulauan Maluku dari 1546 hingga ke 1547. Julius Darmaatmadja adalah satu-satunya kardinal terkini di Indonesia. Dia adalah archbishop Jakarta.

Pada 1960an oleh kerana pengundangan anti-Komunis dan anti-Confucian banyak Komunis dan Cina mendakwa mereka Kristian. Penganut Kristian di bawah peringkat tekanan di beberapa tempat sebuah minoriti Islam, seperti Aceh, Jawa Barat dan Sulawesi Selatan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Adolf Heuken. Ensiklopedi Gereja (2005)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]