Lembu Heck

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lembu Heck
Foto lembu Heck di permukaan tanah di pagar depan dan sangkar lembu yang tidak tertutup
Lembu jantan, betina dan anak lembu Heck
Negara asalJerman
TaburanEropah, terutamanya Eropah Tengah dan Barat
KegunaanProjek meragut; di zoo, agrikultur
Ciri-ciri
BeratJantan: 600–900 kg
 Betina: 400–600 kg
BeratJantan: kira-kira 140 cm
 Betina: kira-kira 130 cm
Warna kulitpelbagai warna merah, coklat, hitam
Status tandukBertanduk, pelbagai bentuk, arah dan ukuran
Lembu
Bos (primigenius) taurus

Lembu Heck adalah baka lembu domestik yang tahan lasak. Lembu-lembu ini adalah hasil usaha saudara-saudara Heck untuk membiakkan auroch yang telah pupus dari lembu yang berasal dari aurochs moden pada tahun 1920-an dan 1930-an. Banyak kontroversi yang berkisar pada metodologi dan kejayaan program ini.[1] Terdapat banyak perbezaan antara ternak Heck dan auroch dalam binaan, tinggi, dan bahagian badan. Selain itu, terdapat baka lembu lain yang menyerupai nenek moyang liar mereka sekurang-kurangnya sama seperti lembu Heck.[2]

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Kritikan terhadap metodologi dan hasil program Heck bersaudara bermula sekurang-kurangnya pada tahun 1950-an. Cis van Vuure menerangkan karya W. Herre pada tahun 1953 dan O. Koehler pada tahun 1952:

Kekurangan pengetahuan asas mengenai aurochs yang sudah pupus, kriteria pemilihan luas [baka yang dipilih untuk membuat lembu] ... dan khayalan dan kepuasan yang tinggi dari kedua bersaudara itu menyebabkan penyederhanaan mereka yang berlebihan terhadap prosedur pembiakan.

Kritikan juga memusatkan perhatian pada kecuaian, kemudahan dan kepantasan mereka menjalankan eksperimen dan juga asas genetik.[3] Cis van Vuure seterusnya menyatakan bahawa:

Oleh kerana tidak ada persamaan yang ketara dari segi ukuran, warna dan bentuk tanduk, antara aspek lain, lembu Heck tidak boleh dianggap menyerupai aurochs. Sebaliknya mereka harus dilihat sebagai populasi lembu di mana terdapat beberapa ciri aurochs; sifat yang mereka kongsi dengan banyak populasi lembu lain.

Pada pandangan beberapa pakar, baka lembu Eropah Selatan yang primitif lebih dekat secara keseluruhan dengan auroch daripada lembu Heck, seperti lembu laga jantan Sepanyol.[2]

Taburan[sunting | sunting sumber]

Terdapat kira-kira 2000 ekor lembu Heck di Eropah dan beberapa di tempat lain. Lembu heck dijumpai di kebun binatang Jerman kerana tuntutan yang salah oleh saudara Heck bahawa lembu ini mewakili auroch yang dibangkitkan dan sesuai untuk projek pemuliharaan hari ini. Di Oostvaardersplassen, Flevoland (Belanda), sekitar 600 ekor lembu Heck berkeliaran bebas. Haiwan yang lemah ditembak oleh pemburu untuk mengelakkan penderitaan yang tidak perlu.[4] Lain berada di Falkenthaler Rieselfelder berhampiran Berlin, di rizab alam Nesseaue berhampiran Jena, Thuringia dan di rizab alam Grubenfelder Leonie di Auerbach, Bavaria . Kira-kira 100 didaftarkan di Perancis pada tahun 2000. Pada tahun 2009 Derek Gow, seorang ahli pemuliharaan Inggeris yang mengusahakan ladang baka yang jarang berlaku di Lifton di Devon, membeli sekumpulan 13 ekor lembu Heck dari Belgium pada tahun 2009.[5][6] Kawanan itu membiak menjadi 20 ekor haiwan, tetapi pada tahun 2015, Gow menyembelih semuanya kecuali enam kerana menghadapi masalah pengendalian.[7]

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Lembu Heck dibiakkan di beberapa tempat untuk memenuhi peranan megafauna yang pupus dalam ekosistem. Walau bagaimanapun, penyokong bison Eropah mendakwa bahawa pengurusan landskap lembu Heck adalah tipu daya hubungan masyarakat untuk mendapatkan sokongan secara haram untuk lembu Heck dengan mengorbankan spesies asli yang asli bison Eropah.[perlu rujukan] Beberapa telah digunakan dalam usaha lain untuk menciptakan auroch, seperti keturunan Taurus dari Jerman.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ van Vuure, Cis (2005) Retracing the Aurochs - History, Morphology and Ecology of an extinct wild Ox. ISBN 954-642-235-5
  2. ^ a b van Vuure, Cis (2005) Retracing the Aurochs - History, Morphology and Ecology of an extinct wild Ox. ISBN 954-642-235-5
  3. ^ History, Morphology and Ecology of the Aurochs (Bos primigenius), T. van Vuure, Lutra 2002.
  4. ^ "Map taken from the "Staatsbosbeheer Oostvaaderplassen information" leaflet". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-11-22. Dicapai pada 2008-04-10.
  5. ^ Report by the Independent newspaper Retrieved 2009-04-22
  6. ^ "'Nazi super cows are trying to kill everyone,' says Devon farmer - Plymouth Herald". Plymouth Herald, archived copy on Internet Archive. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 January 2015. Dicapai pada 6 January 2015.
  7. ^ Steven Morris. "Devon farmer forced to offload aggressive Nazi-bred 'super cows'". the Guardian. Dicapai pada 6 January 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]