Lencana pangkat Tentera Darat Jerman (1935–1945)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lencana pangkat Tentera Darat
Lencana kepakaran (PTT dan lain-lain pangkat)

Heer selaku tentera darat Jerman dan sebahagian daripada Wehrmacht mewarisi struktur uniform dan pangkat daripada Reichsheer Republik Weimar (1921–1935). Terdapat sedikit pengubahsuaian dan pelarasan yang dibuat tatkala tentera darat berkembang daripada sebuah ketumbukan pertahanan terhad semasa aman yang berjumlah 100,000 askar kepada sebuah angkatan perang yang berjumlah beberapa juta askar.

Lencana pangkat ini khusus untuk Heer dan istimewa untuk para pegawai kanan Wehrmacht dalam perkhidmatan bebas; pakaian seragam dan sistem pangkat bagi cawangan lain Wehrmacht, iaitu Luftwaffe (Tentera Udara) dan Kriegsmarine (Tentera Laut), adalah berbeza, begitu juga dengan SS yang merupakan sebuah organisasi Parti di luar Wehrmacht. Parti Nazi sendiri juga mempunyai beberapa jenis uniform dan lencana pangkat separa tentera.

Tanda kebesaran[sunting | sunting sumber]

Lambang Kebangsaan: Hoheitszeichen atau Wehrmachtsadler[sunting | sunting sumber]

Pengiktirafan visual Reichswehr terhadap realiti baru Sosialis Nasional muncul pada 17 Februari 1934, apabila Panglima Angkatan Tentera, Werner von Blomberg, mengarahkan lambang helang-dan-swastika Parti Nazi, kemudian Lambang Kebangsaan Jerman, dipakai pada blaus uniform dan topi berkuatkuasa 1 Mei.[1] Reka bentuk helang ini menggunakan warna perak bagi Reichsheer (tentera darat) dan warna emas bagi Reichsmarine (tentera laut), ia adalah helang bergaya dengan sayap serong yang terbuka luas sambil mencengkam kalungan bunga swastika, kemudian dipanggil Wehrmachtsadler ("helang angkatan tentera").[a]

Helang dada[sunting | sunting sumber]

Wehrmachtsadler
1935
1939
1940
1944
Tropika

Penutup kepala[sunting | sunting sumber]

Helang/swastika dan kalungan cockade digunakan pada peak cap (Schirmmütze).
Pelekat Heer digunakan pada pelbagai helmet.

Topi dan helmet memakai dua elemen tanda kebesaran yang sama, dalam pelbagai bentuk: iaitu Lambang Kebangsaan dan warna kebangsaan. Topi Perang Dunia I membawa dwi kokarde atau roundel, satu mengikut warna hitam-putih-merah Imperial dan satu lagi mengikut warna Negeri-Negeri tertentu di dalam Empayar. Pihak Reichswehr menukar ia kepada satu cockade mengikut warna hitam, merah dan emas Republik Weimar; sebaik sahaja Hitler mengambil alih kuasa beliau mengembalikan bendera tiga warna pra-1919, dan mengarahkan Tentera Darat kembali ke warna hitam-putih-merah.

Pelapik kolar (Kragenpatte, Kragenspiegel)[sunting | sunting sumber]

Doppellitze, s. 1900
Versi pegawai
(bersulam)
dress
medan & khidmat
Waffenfarbe (kor kavalri)
Versi PTT
(tenunan mesin dengan brid keliling)
dress
field
Waffenfarbe (kor armor)
Versi LLP
Mannschaft Litzen 1935
medan 1934
Waffenfarbe (artileri)

Dalam tentera Jerman abad ke-19, Rejimen Pengawal dan rejimen elit lain memakai brid panjang berganda (Doppellitze) yang mengelilingi seluruh kolar sebagai tanda kebesaran. Pada pertengahan Perang Dunia I kolar berhias ini telah dikecilkan kepada brid pendek bersulam yang dicantum pada hujungnya, dijahit pada pelapik yang dipakai di depan kolar. Apabila Reichsheer ditubuhkan pada tahun 1921 sebagai tentera darat nasional pertama Jerman[b] Litzen telah ditetapkan sebagai lambang kolar universal bagi semua anggota selain jeneral, dan Reich Ketiga meneruskan amalan itu.

Untuk penjelasan, bagaimanapun, perbezaan mesti dibuat antara "pelapik kolar" (Jerman: Kragenpatte atau Kragenspiegel), dan brid PTT (Unteroffizierslitze atau Kragenlitze – iaitu lambang bagi semua pangkat PTT Jerman), mengelilingi kolar tunik pakaian seragam. Seorang PTT memakai kedua-dua pelapik kolar dan brid mengelilingi kolar. Pegawai bertauliah memakai pelapik kolar sahaja.

Rekaan universal dari tahun 1938[sunting | sunting sumber]

Versi LLP
Dress
Medan, 1938
Medan, 1940
Tunik medan berserta lapik kolar, PTT-Tressen dan Gorjet, selepas tahun 1940.

Pakaian seragam kenderaan berperisai[sunting | sunting sumber]

Lencana kolar kru AFV
Waffenfarbe (artileri serangan)
lencana pangkat pasukan armor
pelapik kolar
epaulet
Tengkorak maut
Waffenfarbe (kor armor)


Kumpulan Pegawai Staf Am[sunting | sunting sumber]

Rudolf Christoph Freiherr von Gersdorff selaku Oberst im Generalstab.
Pelapik kolar pegawai Staf Am
Offizer im Generalstab Litzen
pakaian medan & pakaian khidmat
pakaian dress
pakaian dress OKW/OKH
Waffenfarbe (staf am)

Generalstaboffiziere ialah pegawai yang dipilih dan dilatih dengan teliti untuk mewakili Kumpulan Staf Am Jerman bagi kedua-dua tugas pemerintahan dan staf. Mereka berpangkat dari Hauptmann im Generalstab (kapten) hingga Oberst i.G. (kolonel). Kesemuanya, sebelum tahun 1939, lulusan Akademi Tentera, iaitu Kriegsakademie. Di bahagian staf mereka memegang posisi Ia (pegawai staf am pertama merangkap ketua operasi) atau Ib (pegawai staf am kedua). Di jabatan yang lebih tinggi, iaitu bahagian risikan dan latihan staf selalunya berada di bawah tanggungjawab kumpulan pegawai Staf Am. Pegawai Staf Am mempunyai Litzen mereka tersendiri yang dipanggil alt-Preußische (Prusia lama), atau Kolbenstickerei ("sulaman-lobe"). Ini adalah sama dengan pakaian dress merah carmine Kragenpatten atau pelapik hijau pakaian khidmat; Litzenspiegel berwarna tidak diperlukan. Pegawai Staf Am yang ditugaskan ke markas tertinggi (iaitu Reichskriegsministerium, kemudian OKH dan OKW), Kriegsakademie, dan atase tentera boleh dibezakan oleh Litzen mereka yang berwarna keemasan dan bukannya perak. Generalstaboffiziere ini dipanggil "des Generalstabs", Oberst d.G., dll. Litzen emas khas telah dimansuhkan pada November 1942. Hanya atase tentera mengekalkan Litzen mereka selama mana mereka berada di jawatan sekarang. Führer mahu ada ikatan rapat antara barisan hadapan, OKW dan OKH.

Sebagai tambahan kepada pelapik kolar mereka, Pegawai Staf Am memakai jalur seluar, rekaan yang sama seperti seorang jeneral tetapi berwarna merah carmine dan bukannya merah scarlet.

Para Jeneral[sunting | sunting sumber]

Arabesques
Varian WWII
Zaman moden Bundeswehr
Selaku Generalmajor
Selaku Field Marshal

Dari tahun 1900 dan seterusnya para jeneral Prusia telah memakai pelapik kolar berhias sulaman dalam bentuk yang dipanggil alt-Larisch, yang pertama kali dipakai pada abad ke-18 oleh Rejimen Ke-26 Infantri (älterer von Larisch) [de]; Reichsheer dan Wehrmacht meneruskan tradisi itu. Lambang ini, kadangkala dipanggil Arabesken (arabesques), disulam dengan bulion emas atau sintetik keemasan Celleon pada lapik Hochrot (merah scarlet).

Field Marshal memakai Arabesken yang sama seperti jeneral sehingga April 1941, apabila mereka dibenarkan memakai varian lebih panjang yang berbentuk tiga dan bukannya dua corak iterasi yang berulang, dengan jumlah 6 "motif".[2] Dalam sesetengah kes GFM tidak kisah untuk menggantikan lambang jeneral mereka, atau berbuat demikian hanya pada pakaian seragam dress mereka.

Pegawai jeneral Perkhidmatan Tentera Khusus (Truppensonderdienst – TDS) dan kerjaya pakar (perubatan, veterinar, senjata, dan motorise) memakai tanda kebesaran yang sama sehingga April 1944, apabila mereka diarahkan untuk menukar Kragenpatten scarlet mereka kepada tanda alt-Larisch yang dilapikkan pada Waffenfarbe: mereka.

  •  biru langit – pentadbiran TDS;
  •  biru cornflower – perubatan;
  •  oren – ordnans;[c]
  •  merah jambu – motorise;
  •  merah carmine – veterinar;
  •  merah tua – kehakiman TDS.

Pada Otober 1944, tempoh akhir lapik scarlet bagi Jeneral kerjaya pakar telah dilanjutkan untuk tempoh yang tidak ditetapkan.

Hari ini pelapik kolar arabesque masih dipakai oleh pegawai jeneral Bundeswehr.[3]

Ketua[sunting | sunting sumber]

Kragenpatte & Epaulet von Rundstedt

Di dalam Wehrmacht Heer, selepas bersara, jeneral kanan Jerman tertentu akan dikurniakan jawatan kehormat Chef (Ketua atau Penaung) sebuah rejimen, sama seperti Kolonel Kehormat dalam Tentera Darat British dan Kolonel Yang DiPertua dalam Angkatan Tentera Malaysia . Ia merupakan adat istiadat Jerman sejak dari abad ke-18. Jeneral-jeneral ini dibenarkan memakai tunik dan tanda kebesaran seorang pegawai rejimen, termasuk Litzen pegawai biasa. Field Marshal Gerd von Rundstedt, Chef Rejimen Ke-18 Infantri [de], memakai angka 18 yang besar pada shoulder kordnya, dan untuk pemakaian harian beliau menggemari tunik berhias pegawai infantri berserta piping putih dan bukannya uniform jeneral.

Hitler mula-mula melantik Generaloberst Hans von Seeckt, Chef der Heeresleitung yang tua, sebagai Chef Rejimen Ke-67 Infantri pada hari lahirnya yang ke-70 pada April 1936, beberapa bulan sebelum beliau meninggal dunia. Hanya tujuh jeneral Jerman dilantik Chef : selain Seeckt dan Rundstedt mereka adalah General der Infanterie Ritter von Epp (Chef Rejimen Ke-61 Infantri di Munich); Generalfeldmarschall von Mackensen (Chef Rejimen Ke-5 Kavalri di Stolp); Generaloberst von Fritsch (Chef Rejimen Ke-12 Artileri di Schwerin); dan Generalfeldmarschall von Böhm-Ermolli (Chef Rejimen Ke-28 Infantri di Troppau). Generalfeldmarschall von Blomberg telah dilantik Chef Rejimen Ke-73 Infantri dan memakai angka besar 73 yang ditindih atas baton marsyal bersilang pada epauletnya, tetapi pada 4 Februari 1938 beliau telah dipecat dan namanya dipadam daripada senarai senioriti.[4]

Kumpulan Pegawai[sunting | sunting sumber]

kumpulan pegawai muda
kumpulan pegawai medan

Papan bahu pegawai diperbuat daripada brid "Rusia", piping berkembar benang aluminum. Kumpulan pegawai muda (Leutnant hingga Hauptmann/Rittmeister) memakai epaulet yang diperbuat dari dua brid panjang yang dilipat sebelah-menyebelah hingga meliliti lubang butang, membentuk lapan kord serupa; keseluruhan bentuk ini dijahit pada alas lapik (Unterlagen) kain berwarna Waffenfarbe. Sehingga tahun 1938 alas lapik itu mempunyai dimensi luaran yang sama seperti brid, dan hanya boleh dilihat pada bahagian tepi; pada tahun itu alas lapik dibuat lebih lebar, untuk mewujudkan kesan piping tepi seperti shoulder-strap lain-lain pangkat. Pangkat ditunjukkan dari kosong hingga dua paku/bintang logam bersadur; penanda unit juga daripada logam bersadur.

Papan bahu kumpulan pegawai medan (Stabsoffizier) diperbuat dari dua pita brid Rusia yang dipintal secara menyilang dan digelung untuk membentuk lubang butang, dijahit pada alas lapik Waffenfarbe; pangkat sekali lagi ditunjukkan dari kosong hingga dua paku/bintang logam bersadur.

Sebaik sahaja perang bermula, brid alumunium kelabu kusam muncul, tetapi brid aluminum terang masih digunakan.

Kumpulan Jeneral[sunting | sunting sumber]

Papan bahu kumpulan jeneral, Wehrmacht (Heer)

Papan bahu jeneral diperbuat serupa dengan kumpulan pegawai medan, tetapi mengandungi satu brid Rusia berwarna perak di tengah-tengah dua kord brid bulion emas atau Celleon. Oleh kerana gabungan yang terhasil lebih lebar, epaulet jeneral dipintal dalam empat 'gelung' dan bukannya lima. Butangnya disadur, dan pangkat ditandakan dari kosong hingga tiga paku/bintang perak, atau baton bersilang jika berpangkat field marshal. Alas lapik berwarna merah scarlet, kecuali (dari tahun 1944) bagi kumpulan staf am, yang sebaliknya diarah memakai Waffenfarbe.

Pada April 1941, epaulet Generalfeldmarschall ditukar dengan memasukkan kord emas tengah bagi menggantikan kord perak.[5]

Kolonel Yang Dipertua memakai papan bahu emas jeneral yang dilapik dengan Waffenfarbe rejimen bukannya merah scarlet; GFM von Rundstedt kadangkala hanya menyematkan baton bersilangnya pada epaulet kolonel infantri.

Anggota bersara[sunting | sunting sumber]

Papan bahu Generalmajor bersara berserta pengekang pada bahagian tengah

Atas perintah Fil Marsyal Hindenburg pada Mac 1932, askar yang bersara selepas 15 tahun perkhidmatan berhak memakai uniform unit terakhir yang mereka tinggalkan. Papan bahu dan shoulder strap askar bersara mempunyai pengekang selebar 1.5 sm yang dipasang pada bawah bahagian tengah epaulet.

Pangkat dan lencana pangkat[sunting | sunting sumber]

Jadual pangkat[sunting | sunting sumber]

Anggota lain-lain pangkat (Mannschaften)[sunting | sunting sumber]

Kolar lain-lain pangkat Litzen
Mannschaft Litzen 1935
1935
1938
1940
Dress
Tropika
Waffenfarbe merah: artileri
Lain-lain pangkat Schulterklappen
hingga 1933
1938
1940
Panzer uniform
Tropika
Waffenfarbe putih: infantri, merah jambu: armor
Insignia[6][7] Pangkat Terjemahan[8] Anggaran persamaan semasa Perang Dunia II Nota
Bahu Lengan UK[9] US[10]
Soldat Askar Prebet Prebet Soldat was the generic term; for actual ranks see below. It could be advanced directly to Gefreiter.
Soldat
(Unteroffizieranwärter UA)
Askar
(PTT aspiran)
Bakal PTT Soldier selected for or attending Unteroffizierschule (NCO school); could be of any rank from Soldat through Stabsgefreiter.
Soldat
(Offizieranwärter OA)
Askar
(Pegawai aspiran)
Bakal pegawai kelas ke-2 See below
Obersoldat[d]
(from 1936)
Prebet kanan Prebet kanan Prebet kelas pertama Obersoldat was the generic term; for actual ranks see below. Automatic after 12 (later 6) months if not yet advanced to Gefreiter.
Gefreiter "Exempted" Lans Koperal Pemangku Koperal Historically in German armies, a Gefreiter was an experienced soldier who by virtue of seniority was exempted from more menial duties.
Gefreiter
(Offizieranwärter OA)
"Exempted"
(Pegawai aspiran)
Bakal pegawai kelas 1 See below

Obergefreiter Senior "Exempted" Lans Koperal Koperal Second sleeve insignia indicates 6 years of service.[e]
Stabsgefreiter[d]
(from 1942)
Staf "Exempted" Lans Koperal Koperal pentadbiran The rank was commonly trusted with positions in food provision supply and quartermaster duties. In the last years of World War II Stabsgefreiters were often used as group leaders Gruppenführer due to a lack of Unteroffiziere (NCOs). Promotions to this rank were suspended in 1934, although existing Stabsgefreiters retained it; promotions resumed in 1942.

Pegawai tidak tauliah (Unteroffiziere)[sunting | sunting sumber]

Litzen dan Tresse PTT
Unteroffizier Litzen und Tresse
1935
1938
1940
Dress
Tropika
Waffenfarbe merah jambu: pasukan armor
Schulterklappen PTT
hingga 1933
1938
1940
Uniform Panzer
Tropika
Insignia[6][7] Pangkat Terjemahan[8] Anggaran persamaan semasa Perang Dunia II Nota
Bahu Lengan[11] UK[9] US[12]
Unteroffiziere ohne Portepee[f] (PTT Muda)
Unteroffizier
Oberjäger
(Light and mountain infantry)
Under-officer
Senior ranger
Koperal Sarjan Originally only upon completion of NCO school; later also an automatic promotion for acting squad leaders with 4 months of combat experience. Could be advanced directly to Feldwebel / Wachtmeister.
Fahnenjunker-Unteroffizier
(Offiziersanwärter OA)
Ensain
(dengan gred Sjn)
Bakal pegawai Koperal Unteroffizier shoulder board, additional with two silver strips
Unterfeldwebel[d]
Unterwachtmeister[g]
Junior field usher
Junior watch master
Sarjan Staf Sarjan Called Sergeant until 1921. Automatically after 6 years of service and 3 years as an Unteroffizier if not yet advanced to Feldwebel / Wachtmeister.
Fahnenjunker-Unterfeldwebel
(Offiziersanwärter OA)
Ensain
(dengan gred SSjn)
Officer candidate Sergeant Probationary officer Unterfeldwebel shoulder board, additional with two silver strips
Unteroffiziere mit Portepee[f] (PTT Kanan)
Feldwebel
Wachtmeister
[g]
Field usher
Watch master
Staf Sarjan Teknikal Sarjan From mid-war an automatic promotion for acting platoon leaders with 4 months of combat experience.
Fahnenjunker-Feldwebel
(Offiziersanwärter OA)
Ensain
(dengan gred TSjn)
Bakal pegawai Feldwebel shoulder board, additional with two silver strips
Oberfeldwebel
Oberwachtmeister
[g]
Senior field usher
Senior watch master
Sarjan Mejar Master Sarjan Hauptfeldwebel (First Sergeant/CSM) was normally of this rank.
Fahnenjunker-Oberfeldwebel
(Offiziersanwärter OA)
Ensain
(dengan gred MSjn)
Bakal pegawai Oberfeldwebel shoulder board (additional with two silver strips), worn with officer's uniform
Stabsfeldwebel
Stabswachtmeister
[g]
Staff field usher
Staff watch master
Sarjan Mejar Rejimen Sarjan Mejar Restricted to career volunteers; automatically after 12 years of service. Rank created in 1938.
Fahnenjunker-Stabsfeldwebel
(Offiziersanwärter OA)
Ensain
(dengan gred Sarjan Mejar Rejimen)
Bakal pegawai Stabsfeldwebel shoulder board (additional with two silver strips), worn with officer's uniform
The Hauptfeldwebel's "piston rings"

Hauptfeldwebel/Hauptwachtmeister: Hauptfeldwebel was not a rank but an appointment: the administrative and mustering NCO of a company and the commander's logistical assistant. He was therefore roughly analogous to a Company Sergeant-Major or First Sergeant, although his duties did not usually involve combat leadership. Der Spieß[h] or die Mutter der Kompanie, as he was called, was not necessarily the ranking Unteroffizier in the company, especially since typically two of the platoons were commanded by senior NCOs rather than officers. A Hauptfeldwebel however had to be of Portepee grade; a junior NCO filling the role was a Hauptfeldwebeldiensttuer, "one doing Hauptfeldwebel duties."

The insignia for a Hauptfeldwebel was a pair of NCO Tressen encircling each lower sleeve, nicknamed "piston rings;" he also carried a leather Meldetasche or report-case tucked into his tunic front.

Pegawai pakar tidak tauliah kanan[sunting | sunting sumber]

In two specialist career paths it was possible to attain rank above Stabsfeldwebel: fortifications engineers (Festungspioniere) and farriers (Hufbeschlagschmieder).[i] They were actual NCOs with command authority, not Heeresbeamten (uniformed Army civil servants). There was no direct equivalent in the English-speaking world; perhaps the closest examples of the time would be the British Royal Navy's and United States Navy's ranks of Warrant Officer.

Insignia Pangkat Terjemahan

Festungswerkmeister
Hufbeschlaglehrmeister
Fortress works master
Farrier instruction master

Festungsoberwerkmeister
Oberhufbeschlaglehrmeister
Fortress senior works master
Senior farrier instruction master

These men wore shoulder boards braided in a unique pattern, orange-red and silver on black underlay with Gothic "Fp" for fortress engineers,[j] and gold-yellow and silver on carmine with a horseshoe device for farriers.[k]

Bakal pegawai (Fähnriche)[sunting | sunting sumber]

Lencana kolar bakal pegawai
Offizier-Bewerber
Offizier-Anwärter
Oberfähnrich
Hingga 1940 1940–1941 1942–1945 Terjemahan Nota
Fahnenjunker Schütze (Offizier-Bewerber) Schütze (Offizier-Bewerber) Flag-Squire
Rifleman (Officer Applicant)
Officer candidate in basic training
Fahnenjunker-Gefreiter Gefreiter (Offizier-Bewerber) Gefreiter (Offizier-Bewerber) Flag-Squire Lance Corporal
Lance Corporal (Officer Applicant)
Officer candidate in advanced training with the Field Army
Fahnenjunker-Unteroffizier
Fahnenjunker-Oberjäger
Unteroffizier (Offizier-Anwärter)
Oberjäger (Offizier-Anwärter)
Fahnenjunker-Unteroffizier
Fahnenjunker-Oberjäger
Flag-Squire Under-officer/Flag-Squire Senior Ranger
Under-officer (Officer Candidate)/Senior Ranger (Officer Candidate)
Cadet beginning Officer Candidate School or specialist academy
Fähnrich Feldwebel (Offizier-Anwärter)
Wachtmeister (Offizier-Anwärter)
Fahnenjunker-Feldwebel
Fahnenjunker-Wachtmeister
Ensign
Field Guide (Officer Candidate)/Watch Master (Officer Candidate)
Flag-Squire Field Guide/Flag-Squire Watch Master
Cadet completing Officer Candidate School or specialist academy
Oberfähnrich
Unterarzt (physician)
Unterapotheker (pharmacist)
Unterveterinär (veterinary)
Oberfähnrich im Ing. Korps (Engineering)
Feuerwerker m. b. Offiziersprüfung (Ordnance)
Oberfähnrich
Unterarzt
Unterveterinär
Unterapotheker
Feldingenieur
Oberfähnrich
(Waffen)
Oberfähnrich
Unterarzt
Unterapotheker
Unterveterinär
Feldingenieur
Oberfähnrich
(Waffen)
Senior Ensign
Undersurgeon
Underpharmacist
Underveterinarian
Sr. Ensign in the Engineer Corps/Field Engineer
Fireworker with passed officer examination/Sr. Ensign (Ordnance)
Graduate serving as acting lieutenant, ensign or 3rd Lieutenant prior to commissioning as an officer.

Pegawai (Offiziere)[sunting | sunting sumber]

Lencana kolar pegawai
Offizier Litzen
Pakaian medan dan khidmat
Pakaian dress
Waffenfarbe kuning keemasan: kavalri
Insignia[6][7] Pangkat Terjemahan[8] Anggaran persamaan semasa Perang Dunia II
Bahu Lengan[11] UK[9] US[12]
Leutnante
Leutnant
Assistenzarzt (Medical)
Veterinär (Veterinary)
Lieutenant
Assistant Surgeon
Veterinarian
Leftenan Kedua Leftenan Kedua
Oberleutnant
Oberarzt (Medical)
Oberveterinär (Veterinary)
Senior Lieutenant
Senior Surgeon
Senior Veterinarian
Leftenan Leftenan Pertama
Hauptleute
Hauptmann
Rittmeister (Mounted branches)
Stabsarzt (Medical)
Stabsveterinär (Veterinary)

Kriegsrichter (Judicial before 1944)

Kriegsgerichtsrat im Hauptmannsrang (Judicial before 1944)
Stabsrichter (Judicial after 1944)
Heereshilfspfarrer (Chaplain)[l]

lit. Head man
Riding Master
Staff Surgeon
Staff Veterinarian

War Judge

War Court Council in Captain's Rank
Staff Judge[m]
Army Assistant Chaplain[m]

Kapten Kapten
Stabsoffiziere
Major
Oberstabsarzt (Medical)
Oberstabsveterinär (Veterinary)

Kriegsgerichtsrat im Majorsrang (Judicial before 1944)
Oberstabsrichter (Judicial after 1944)
Heerespfarrer (Chaplain)[l]

Major
Senior Staff Surgeon
Senior Staff Veterinarian

War Court Council in Major's Rank
Senior Staff Judge[m]
Army Chaplain[m]

Mejar Mejar
Oberstleutnant
Oberfeldarzt (Medical)
Oberfeldveterinär (Veterinary)

Oberkriegsgerichtsrat (Judicial before 1944)
Oberrichter (Judicial after 1944)
Heeresoberpfarrer (Chaplain)[l]

lit. Lieutenant Colonel
Senior Field Surgeon
Senior Field Veterinarian

Senior War Court Council
Senior Judge[m]
Army Senior Chaplain[m]

Leftenan Kolonel Leftenan Kolonel
Oberst
Oberstarzt (Medical)
Oberstveterinär (Veterinary)

Oberstkriegsgerichtsrat (Judicial before 1944)
Oberstrichter (Judicial after 1944)
Wehrmachtsdekan (Chaplain)[l]

lit. Seniormost
Seniormost Surgeon
Seniormost Veterinarian

Seniormost War Court Council
Seniormost Judge[m]
Defence Force Dean[m]

Kolonel Kolonel

Pegawai jeneral dan marsyal (Generäle)[sunting | sunting sumber]

Selain tanda kolar alt-Larisch dan epaulet brid emas, pakaian seragam pegawai jeneral dibezakan oleh warna emas dan bukannya warna perak pada lencana topi, tali topi (pengikat dagu), helang dada, gesper tali pinggang dan butang baju, sepasang jalur Hochrot (merah scarlet) selebar 40mm pada kiri dan kanan bahagian tepi seluar panjang (dipanggil Lampasse), lapel kot labuh berwarna merah scarlet, dan kun alur pakaian dress berwarna Hochrot bukannya Waffenfarbe.

Dari Mei 1944 jeneral dalam pelbagai kor staf (perubatan, undang-undang, TSD dll.) sepatutnya menggantikan Hochrot dengan Waffenfarbe yang sesuai mengikut cabang perkhidmatan mereka; pada praktiknya arahan ini tidak diendahkan sepenuhnya dan perintah seterusnya memanjangkan tarikh luput bagi tanda merah scarlet untuk selama-lamanya.

Insignia[6][7] Pangkat Terjemahan[8] Anggaran persamaan semasa Perang Dunia II
Bahu Lengan[11] UK[9] US[12]

Veterinar:
Generalmajor
Generalarzt (Perubatan)
Generalveterinär (Veterinary)

Oberstkriegsgerichtsrat des Dienstaufsichtsbezirks (Judicial before 1944)

Reichskriegsgerichtsrat (Judicial before 1944)

Reichskriegsanwalt (Judicial before 1944)
Chefrichter (Judicial after 1944. Prev. Generalrichter)
Feldbischof (Chaplain)[l][n]
Generalquartiermeister (Quartermaster)

Mejar Jeneral
Major general (Med.)
Major general (Vet.)

Highest War Court Council in Service District

Realm War Court Council

Realm War Court Prosecutor
Chief Judge (Prev. General Judge)
Chief of chaplains
Quartermaster General

Brigedier Brigedier Jeneral
Generalleutnant
Generalstabsarzt (Medical)
Generalstabsveterinär (Veterinar)

Senatspräsident am Reichskriegsgericht (Judicial before 1944)

Oberreichskriegsanwalt (Judicial before 1944)
Generalstabsrichter (Judicial after 1944)

Leftenan Jeneral
Lieutenant general (Med.)
Lieutenant general (Vet.)

Senate President in the Realm War Courts

Chief Realm War Prosecutor
General Staff Judge[m]

Mejar Jeneral Mejar Jeneral

Perubatan:
General der...
Infanterie
Artillerie
Kavallerie
Panzertruppe (dari 1935)
Pioniere (dari 1938)
Gebirgstruppe (dari 1940)
Nachrichtentruppe (dari 1940)
Generaloberstabsarzt (Medical)
Generaloberstabsveterinär (Veterinary)

Ministerialdirektor im OKW (Judicial before 1944)
Generaloberstabsrichter (Judicial after 1944)

Jeneral
infantri
artileri
kavalri
— pasukan armor
— jurutera
— pasukan gunung
— pasukan semboyan
Surgeon general
Lieutenant general (Vet.)

Ministerial Director in the OKW
General Senior Staff Judge[m]

Leftenan Jeneral Leftenan Jeneral
Kolonel Jeneral:

Kolonel Jeneral GFM:

Generaloberst

— im Range eines Generalfeldmarschalls

    (GFM)
Kolonel Jeneral

— dalam kapasiti Fil Marsyal[o]
Jeneral Jeneral
sebelum April 1941:

dari April 1941:
Generalfeldmarschall Jeneral Fil Marsyal Fil Marsyal Jeneral Angkatan Darat

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Luftwaffe, although a branch of the Wehrmacht, would use its own eagle design.
  2. ^ The German Army of Imperial times comprised in wartime the armies of the Kingdoms of Prussia, Saxony, Bavaria and Württemberg under the Prussian General Staff (Generalstab).
  3. ^ Before June 1944 their Waffenfarbe was bright red.
  4. ^ a b c These ranks were, in effect, dead end paygrades for passed-over soldiers
  5. ^ There is confusion in the published sources; see discussion
  6. ^ a b Portepee "sword-knot": senior NCOs wore swords with dress uniform
  7. ^ a b c d Title used by the cavalry, artillery and transport troops
  8. ^ "The spear." This may refer to the sergeant of a flintlock-era company having carried a polearm rather than a musket, or it may relate to Latin pilus prior "leading spear," the senior centurion in a cohort.
  9. ^ Farriers, blacksmiths specializing in the shoeing and care of horses, were a very important component of the WWII German army, 70–80% of which depended on horse-drawn transport. A standard infantry division had nearly 5,000 horses, one for every three soldiers.
  10. ^ Combining the Waffenfarben of the ordnance and engineer branches
  11. ^ Combining the Waffenfarben of the cavalry and veterinary branches; farriers were responsible for basic equine healthcare and assisting veterinary officers
  12. ^ a b c d e Chaplains wore no epaulettes, a cross on the front of the cap, and a cross (Protestant) or crucifix (Catholic) around the neck. In the field chaplains wore a Red Cross armband with purple borders.
  13. ^ a b c d e f g h i j No official translation in the military dictionary.
  14. ^ A Feldbischof did not wear generals' collar Arabeske, but rather litzen in gold on a violet backing; his overcoat lapel facings were also violet rather than red.
  15. ^ A prewar rank discontinued before the outbreak of hostilities. Leftover from the Imperial times, was never awarded.[13]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Petikan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wheeler-Bennett 1967, m/s. 312.
  2. ^ Rosignoli 1975, m/s. 209.
  3. ^ Federal Ministry of Defense 2016, m/s. 32.
  4. ^ Henner & Böhler 2013, m/s. 20.
  5. ^ Henner & Böhler 2013, m/s. 19.
  6. ^ a b c d War Department 1943, plate VIII.
  7. ^ a b c d Verlag Moritz Ruhl 1936, Table 4&5.
  8. ^ a b c d War Department 1944.
  9. ^ a b c d CIA 1999, m/s. 18.
  10. ^ War Department 1945, Plate V.
  11. ^ a b c Henner & Böhler 2013, m/s. 100.
  12. ^ a b c War Department 1945, Plate IV.
  13. ^ Verlag Moritz Ruhl 1936, Table 3.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Angolia, John R. (1992). Uniforms & Traditions of the German Army, 1933–1945, Vol. 1. R. James Bender Publishing. ISBN 0-912138-30-0.
  • CIA (24 August 1999). "Records Integration Title Book" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 23 January 2017. Dicapai pada 11 December 2018.
  • Davis, Brian L. (1998). German Army: Uniforms and Insignia 1933-1945. London: Brockhampton Press. ISBN 1-86019-869-4.
  • Federal Ministry of Defense (2016). Uniformen der Bundeswehr [Uniforms of the Federal Armed Forces] (dalam bahasa Jerman). Federal Ministry of Defense Press and Information Staff.
  • Henner, Sigurd; Böhler, Wolfgang (2013). Die deutsche Wehrmacht: Dienstgrade und Waffenfarben des Heeres 1939-1945 [The German Wehrmacht: ranks and weapon colors of the army 1939-1945] (dalam bahasa Jerman). Czech Republic: Motorbuch. ISBN 978-3613036017.
  • Hettler, Eberhard (1939). Uniformen der Deutschen Wehrmacht : Heer, Kriegsmarine, Luftwaffe [Uniforms of the German ARmed Forcs: Army, Navy, Air Force] (dalam bahasa Jerman). Berlin: O. Dietrich.
  • Rosignoli, Guido (1975). Army Badges and Insignia of World War 2 Book One (ed. Second). New York: Blanford Press.
  • Verlag Moritz Ruhl (1936). Deutsche Uniformen [German Uniforms] (dalam bahasa Jerman). Leipzig: Verlag Moritz Ruhl.
  • War Department (1 September 1943). TM-E 30-451 Handbook on German Military Forces. Washington, D.C.: War Department.
  • War Department (15 March 1945). "Chapter IX: Uniforms, Insignia, and Individual Equipment". War Department Technical Manual TM-E 30-451.
  • War Department (20 May 1944). TM 30-506 German Military Dictionary (PDF). Washington, D.C.: War Department.
  • Wheeler-Bennett, John (1967). The Nemesis of Power: The German Army in Politics 1918–1945. London, UK: Macmillan. m/s. 295–96.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]