Loco Moco

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sepinggan juadah makan tengah hari loco moco, dengan mi soba (kiri) dan salad makaroni (kanan)
Hamburger loco moco di Aqua Cafe, Honolulu
Ikan loco moco

Loco moco adalah hidangan kontemporari dalam masakan Hawaii. Terdapat banyak variasi, tetapi loco moco tradisional terdiri daripada nasi putih, atasnya ditutupi dengan patti hamburger, telur goreng, dan kuah perang. Kelainan mungkin termasuk cili, bakon, ham, spam, daging babi kalua, linguiça, daging lembu teriyaki, ayam teriyaki, mahi-mahi, udang, tiram, dan lain-lain daging. Loco Moco juga nama rangkaian restoran yang berasaskan Hawaii yang menyajikan hidangan periuk nasi Hawaii.

Sejarah dan asal[sunting | sunting sumber]

Hidangan ini dilaporkan dicipta di restoran-restoran Lincoln Grill di Hilo, Hawaii pada tahun 1949 oleh pemiliknya, Richard Inouye dan isterinya Nancy, atas permintaan sekumpulan remaja dari Kelab Sukan Lincoln Wreckers mencari sesuatu yang berbeza daripada sandwic dan lebih murah lagi cepat disediakan dan dihidangkan. Mereka meminta Nancy untuk meletakkan nasi di dalam mangkuk, patti hamburger di atas nasi dan kemudian ditambah lagi dengan kuah perang. Telur tersebut datang kemudian. Remaja menamakan hidangan Loco Moco sempena salah seorang daripada ahli-ahli mereka yang mempunyai nama samaran "gila." Loco adalah Bahasa Sepanyol untuk gila. Mereka menempel "moco" kerana "berima dengan loco dan sedap didengar".[1][2][3]

Populariti[sunting | sunting sumber]

Hidangan ini adalah amat popular di Hawaii dan kini pada menu di restoran-restoran Hawaii di tanah besar Amerika Syarikat. Selaras dengan piawaian masakan Jepun, nasi digunakan sebagai kanji ruji, ditambah dengan hamburger, kuah, dan telur goreng untuk membuat hidangan yang tidak memerlukan masa penyediaan untuk bento. Loco moco boleh didapati dalam pelbagai bentuk di kebanyakan Kepulauan Pasifik dari Hawaii ke Samoa ke Guam dan Saipan, dan juga popular di Jepun.

Hidangan ini telah ditampilkan dalam episod "Taste of Hawai'i" untuk Girl Meets Hawai'i, sebuah rancangan Travel Channel dihoskan oleh Samantha Brown. Episod ini menampilkan hidangan yang dihidangkan di restoran yang popular, Hawaiian Style Cafe, di Waimea bersama-sama dengan juadah pinggan makan tengah hari, satu lagi hidangan istimewa Hawaii.[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Laudan, Rachel (1996), The Food of Paradise: Exploring Hawaii's Culinary Heritage, University of Hawaii Press, m/s. 20, ISBN 0824817788
  2. ^ "The Loco Moco - Cafe 100, Hilo Hawaii". Cafe100.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-07-17. Dicapai pada 2013-03-26.
  3. ^ "Loco Moco Recipe, Loco Moco History, History and Recipe of Hawaiian Loco Moco, Hawaii's Feel Good Food, Hamburger Recipes". Whatscookingamerica.net. Dicapai pada 2013-03-26.
  4. ^ Girl Meets Hawaii - Taste of Hawaii (Flash) (Video). YouTube. December 15, 2010. Peritiwa berlaku pada 1:09 et seq. Dicapai pada January 17, 2013.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Gimla Shortridge, Barbara; Shortridge, James R. (1998), The Taste of American Place: A Reader on Regional and Ethnic Foods, Rowman & Littlefield, ISBN 0-8476-8507-1. A reprint of Kelly's original paper.
  • Kelly, James (1983), "Loco Moco: A Folk Dish in the Making", Social Process in Hawai'i, 30: 59–64.
  • Hawaii Tribune-Herald article written by Gene Tao, staff writer. September 23, 1981 edition.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]