Market Street, Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Market Street, sekitar tahun 1900
Bangunan Market Street

Market Street adalah jalan di pusat bandar Sydney di New South Wales, Australia. Ia bergerak dari Sussex Street berhampiran Darling Harbour di sebelah barat, ke Elizabeth Street di Stesen keretapi St. James di sebelah timur.

Market Street terletak di tengah-tengah pusat membeli-belah pusat perniagaan Sydney. Jalan mendapat namanya kerana jalan itu terletak di kawasan membeli-belah CBD. Kedua-dua gedung serbaneka David Jones di Sydney terletak di Market Street, secara menyerong melintasi persimpangan Castlereagh Street. Market Street menyediakan sempadan selatan Pitt Street Mall dan mempunyai pusat membeli-belah seperti Centrepoint, Queen Victoria Building dan Sydney Central Plaza (yang merangkumi Sydney kedai serbaneka Myer). Teater Negeri terletak di antara persimpangan Pitt dan George Street.

Jambatan kaki di hujung Market market menyediakan pautan terus ke Pyrmont Bridge dan Darling Harbour. Semua lalu lintas bergerak sehala di Market Street, dari timur ke barat. Jambatan terbang terletak di hujung Market Street yang menghubungkan lalu lintas ke Western Distributor dan kemudian Ultimo, Pyrmont, Jambatan Anzac dan seterusnya.

Market Street adalah tempat pemain kriket terkenal Victor Trumper memiliki sebuah kedai barang sukan. Di kedai ini dalam rangkaian pertemuan antara Trumper, J J Giltinan dan lain-lain, terciptanya Liga Ragbi New South Wales.[1]

Liaht juga[sunting | sunting sumber]

Portal Australian Roads

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cunneen, Chris (2001). The best ever Australian Sports Writing. Australia: Black Inc. m/s. 315. ISBN 1-86395-266-7. Dicapai pada 19 February 2011. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)

Koordinat: 33°52′15″S 151°12′23.7″E / 33.87083°S 151.206583°E / -33.87083; 151.206583