Mesin pencuci pinggan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah mesin pencuci pinggan
Tab bahan cuci (sabun) pencuci pinggan

Mesin pencuci pinggan ialah sebuah peranti mekanikal untuk membersihkan pinggan mangkuk dan perkakasan makanan. Mesin ini boleh dijumpai di kedai makan dan dapur rumah.

Kegunaan mesin pencuci pinggan[sunting | sunting sumber]

Berlainan dari cucian tangan yang memerlukan banyak kerja fizikal menyental untuk menghilangkan kesan, pencuci pinggan mekanikal menyuci dengan percikan air panas (55-65 darjah Celsius atau 130-150 darjah Fahrenheit) kepada pinggan mangkuk. Pada mulanya, gunakan air tambahan bahan cuci untuk tujuan menyuci, kemudian air bersih (walaupun kadang-kadang dengan tambahan jirusan) untuk menghilangkan kesan bahan pencuci. Air panas boleh dilanjutkan dari bekalan atau membawa atas ke suhu oleh sebuah elemen. Sebagaimana tiada perhubungan manusia semasa proses itu, bahan cuci boleh digunakan yang mana dapat menjadi terlalu beralkali untuk pendedahan biasa ke kulit. Sesetengah pencuci pinggan juga mengandungi elemen kepanasan untuk mencapai keringan cepat pada pinggan-mangkuk.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Mesin pencuci pinggan telah dicipta pada tahun 1850 di United State oleh Joel Houghton.Mesin tersebut diperbuat daripada kayu dan menggunakan tenaga manusia dengan menggunakan tangan.Mesin lambat beroperasi dan tidak sesuai digunakan.

Pencuci moden bertitik tolak daripada penciptaan tahun 1886 oleh Josephine Cochrane, yang juga menggunakan kuasa tangan. Peranti ini didedahkan pada tahun 1893 di Chicago dalam satu pameran. Cochrane yang agak kaya merupakan cucu perempuan kepada John Fitch, pencipta bot api. Dia sendiri tidak pernah membasuh pinggan dan hanya mencipta pencuci pinggan kerana pembantu rumahnya menyebabkan pinggan mangkuk tembikar halusnya sumbing.

Model pencuci pinggan yang dilengkapi dengan sistem paip muncul pada tahun 1920an, sementara elemen kekeringan elektrik and elektrik ditambahkan pada tahun 1940.

Penggunaan mesin ini pada mulanya hanya popular di dalam persekitaran komersil, tetapi pada tahun 1970an pencuci pinggan telah menjadi peralatan biasa di dalam rumah di negara maju.

Ciri[sunting | sunting sumber]

Ruangan[sunting | sunting sumber]

Piawai antarabangsa untuk ruangan sebuah pencuci pinggan dijelaskan sebagai seting tempat piawai. Pinggan mangkuk yang berukuran tidak sekata tidak dapat memasuki petak pembersihan pencuci pinggan, jadi anda dinasihatkan untuk memeriksa perbandingan sebelum membeli sebuah pencuci pinggan.

Ukuran[sunting | sunting sumber]

Pencuci yang telah dipasang ke dalam kabinet dapur piawai yang mempunyai lebar dan dalamnya piawai 60 sm (Eropah) atau 24 inci (AS), dan kebanyakan pencuci pinggan harus memasangkannya ke dalam satu lubang yang sekurang-kurangnya 86 sm (Eropah) atau tinggi 34 inci (AS). Pencuci pinggan mudah-alih wujud dalam 45 and 60 sm (Europe) 18 dan lebar 24 inci (US), dengan kastor dan kaunter-atas dicantumkan. Pencuci pinggan boleh didapati dalam karya piawai atau tub tinggi; pencuci pinggan tub piawai ada perkhidmatan kickplate dibawah pintu pencuci pinggan yang membenarkan perbaikian dan pemasangan yang lebih mudah, tetapi pencuci pinggan tinggi tub ada sekira-kiranya 20% lebih ruangan (muatan) dan pelembapan suara yang lebih baik daripada mengadakan sebuah pintu hadapan bersambung.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Bahagian pendalaman mesin pencuci pinggan, yang dikenali sebagai tub, boleh dibuat dari plastik atau besi waja. Tub besi waja menahan air jeras, memberikan penyerap bunyi lebih baik, dan mengekalkan haba bagi mengeringkan pinggan lebih pantas. Ia juga datang dengan harga tinggi. Model lebih tua menggunakan enamel dibakar atas besi dan cenderung untuk serpih dan haus; serpihan pada enamel dibakar perlu dicuci dari semua kekotoran dan hakisan dan ditampal semula dengan sebatian khusus atau juga dua bahagian epoksi berkualiti tinggi.

Mesin pencuci pinggan America Utara berharga sederhana hingga mahal selalunya diiringi unit pembuangan makanan, yang berfungsi seperti unit pembuangan sampah mini yang dapat menghapuskan kepingan makanan besar dari air pencucian. Satu pengeluar yang diketahui untuk meninggalkan unit pembuagan makanan keras ialah Bosch, satu jenama Jerman; tetapi, Bosch berbuat demikian untuk mengurangkan bunyi. Jika kepingan makanan yang lebih besar disingkirkan sebelum diletakkan di dalam mesin pencuci pinggan, pembilasan terdahulu tidak diperlukan walaupun tanpa unit pembuangan sisihan yang diintegrasi. Pembilasan terdahulu di bawah kepala paip hanya membazirkan air.

Banyak mesin pencuci pinggan baru mempunyai kitar pencuci yang dikawal oleh mikropemproses dan dibantu sensor, yang dapat menyesuaikan waktu cucian dengan bilangan pinggan kotor (dikesan dari perubahan dalam suhu air) atau dari jumlah kotoran dalam air bilasan (dikesan secara kimia/optik). Ini dapat menjimatkan air dan tenaga jika pengguna menjalankan muatan separa. Dalam mesin pencuci pinggan sedemikian, suis putaran elektromekanikal yang selalunya digunakan untuk mengawal kitaran cucian diganti dengan mikropemproses tetapi kebanyakan sensor dan injap masih diperlukan.

Penyerap Bunyi[sunting | sunting sumber]

Dengan menggunakan selimut, panel dan bahan penyerap bunyi dalam pelbagai konfigurasi, mesin pencuci pinggan dapat mencapai tahap pengurangan bunyi sebanyak lebih kurang 44 desibel. Tanpa penyerap bunyi, mesin pencuci pinggan murah lazimnya mengeluarkan bunyi dari 65-70 desibel. Para pengeluar selalunya menamakan sendiri alat penyerap bunyi mereka sendiri, seperti QuietGuard (Kenmore), QuietPartner (Whirlpool), Whisper Package (Maytag) dan sebagainya. Bagaimana penamaan ini diterjemahkan kepada tahap desibel adalah berbeza untuk setiap pengeluar.

Bahan cuci[sunting | sunting sumber]

Bahan cuci Pencuci pinggan mengandungi:

  • Fosfat

ia juga mengandungi:

Bahan cuci pencuci pinggan mempunyai alkalin kuat (asas).


Bantuan renjis[sunting | sunting sumber]

Bantuan renjis dingunakan untuk mencengah 'spotting' pada barang kaca disebabkan oleh lapisan tidak larut ditinggal belakang pada tapak oleh titisan air yang dikeringkan oleh penyejatan. Bantuan renjis mengandungi surfactants yang that mencengah bentukan titisan dengan mengurangkan tegangan tapak air, supaya ia drain dari tapak dalam simbahan nipis, daripada mengadakan bentuk titisan.

Garam pencuci pinggan[sunting | sunting sumber]

Garam pencuci pinggan digunakan untuk recharge dalam-bina pelembut air ion-exchange dalam pencuci pinggan. Berlainan dari garam yang digunakan untuk tujuan masakan, ia tidak ada tambahan garam iodide. Walaubagaimanapun, ia harus ada kandungan besi dan manganese minimal, kerana mineral ion ini bertujuan untuk membentuk kerpasan yang menyumbat resin tukaran-ion.

Sesetengah bahan cuci dipasarkan sebagai tidak diperlukan untuk kegunaan garam pencuci pinggan. Kegunaan ini menaikkan taraf fosfat untuk menambahkan larutan ion air keras. Pada kawasan air keras, jumlah fosfat kemungkinan tidak bercukupan.

Kaburan barang-barang kaca, larangan pada menyuci kristal timbal[sunting | sunting sumber]

Barang-barang kaca yang dibasuh oleh mesin menyuci sering membinakan kabur putih di mukanya dengan belaluannya masa. Kristal timbal tidak patutnya dibersihkan dalam pencuci pinggan sebagaimana effect corrosive bahan cuci pencuci pinggan is high on such types of glass - yakni, ia akan cepat menjadi 'kabus'. Tambahnya lagi, timbal di gelas kristal boleh bertukar menjadi bentuk soluble, yang tidak bagus untuk kesihatan pengguna berikutnya.

Taraf pensanitasian[sunting | sunting sumber]

Mesin pencuci pinggan tidak mensterilkan perkakas dapur kerana pensterilan yang betul-betul memerlukan penggunaan autoklaf pada suhu 121°C dan stim bertekanan buat sekurang-kurangnya 15 minit. Mesin pencuci pinggan yang komersil boleh menggunakan salah satu daripada dua kaedah pensanitasian (menggunakan air bilasan terakhir pada sekurang-kurangnya suhu 83°C (180°F)), atau pensanitasian (dengan menyuntikkan klorin ke dalam air bilasan terakhir). Bukan semua mesin pencuci pinggan berupaya mencapai suhu tinggi yang diperlukan oleh pensanitasian air panas. Mesin pencuci pinggan dan pensanitasi gred perubatan kini mula menggunakan pencuci ultrasonik. Pencuci ultrasonik itu menggunakan rendaman cecair yang dirawat dengan sonik untuk mengasingkan zarah dan mensterilkan peralatan.

Kebanyakan mesin pencuci pinggan pengguna menggunakan termostat 75°C untuk proses pensanitasian. Semasa kitaran bilasan terakhir, unsur pemanas dan pam pencuci dipasang, dengan pemasa kitaran (elektronik atau elektromekanik) dimatikan sehingga termostat terpasang. Pada titik masa itu, pemasa kitaran disambung semula dan biasanya akan mencetuskan kitaran penyaliran dalam beberapa kenaikan pemasa.

Kebanyakan mesin pencuci pinggan tidak menggunakan suhu 83°C atas alasan risiko kebakaran, penggunaan tenaga, dan jumlah masa kitaran, serta kemungkinan kerosakan kepada item-item plastik yang dimasukkan ke dalam mesin pencuci pinggan. Dengan kemajuan bahan cuci yang baharu, suhu air yang lebih rendah (50–55°C) diperlukan untuk mengelakkan sebarang perebutan enzim pramasa. Enzim itu digunakan untuk menghapuskan minyak dan kotoran-kotoran lain yang terdapat pada pinggan. Ini juga menjimat tenaga dan membenarkan pencuci disambung terus kepada bekalan air panas di dalam rumah.

Di Amerika Syarikat, mesin pencuci pinggan boleh disijilkan menepati protokol pengujian NSF International untuk menentusahkan prestasi pencucian dan pensanitasian unit itu.[1]

Mesin pencuci pinggan komersil[sunting | sunting sumber]

Terdapat mesin pencuci pinggan tugas berat yang besar bagi kegunaan institusi komersil (e.g. hotel, restoran) yang mempunyai jumlah pinggan mangkuk yang banyak untuk dibersihkan. Mesin komersil boleh mencuci satu rak pinggan mangkuk hanya dalam beberapa minit sahaja. Di UK, British Standards Institute menetapkan piawaian untuk mesin pencuci pinggan. Di US, NSF International (organisasi bukan berasas keuntungan bebas) menetapkan piawaian bagi tempoh cucian dan bilasan bersama dengan kadar minima suhu air untuk kaedah mensanitasi kimia atau air panas.[2] Terdapat banyak jenis mesin pencuci pinggan komersil termasuk di bawah kaunter, satu tangki, tali sawat penyampai, jenis pesawat dan mesin karusel.

Mesin pencuci pinggan dan alam sekitar[sunting | sunting sumber]

Mesin pencuci pinggan lwn. pinggan cucian tangan[sunting | sunting sumber]

Membandingkan keberkesanan mesin pencuci pinggan dengan mencuci pinggan dengan tangan adalah susah kerana teknik mencuci pinggan dengan tangan amat berbeza dari seorang ke seorang. Suatu tinjauan setara pada 2004 menyimpul bahawa mesin pencuci pinggan yang terbaik pada masa itu menggunakan kurang tenaga elektrik, air, dan bahan cuci, berbanding dengan mencuci pinggan dengan tangan pada puratanya. Bagaimanapun, pencuci pinggan dengan tangan yang paling efisien dalam kajian itu jauh lebih berkesan daripada mesin pencuci pinggan.[3][4] Khususnya, mesin pencuci pinggan atasan yang berupaya memanaskan air secara dalaman tidak hilang habanya semasa pemindahan ke sinki. Kajian itu tidak mengambil kira kos yang berkaitan dengan pengeluaran dan penghapusan mesin pencuci pinggan, kos terhadap kelusuhan pinggan yang mungkin lebih cepat (akibat kekerasan kimia bahan cuci), atau nilai kerja yang dijimat.

Bahan cuci dan alat bantu bilas[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan bahan cuci mesin pencuci pinggan mengandungi fosfat yang kompleks kerana ia boleh membantu pencucian dengan lebih berkesan. Bagaimanapun, kimia itu tidak lagi digunakan untuk bahan cuci di banyak negara kerana kebimbangan terhadap peningkatan blum alga di dalam jalan air yang diakibatkan oleh peningkatan paras fosfat (sila lihat eutrofikasi). Negeri Maryland sedang mempertimbangkan rang undang-undang untuk mengehadkan fosfat di dalam bahan cuci pinggan bagi membantu membersihkan Teluk Chesapeake.[5]

Selain itu, alat bantu bilas mengandungi nonilfenol dan nonilfenol etoksilat. Ini telah diharamkan di Kesatuan Eropah, berdasarkan Arahan 76/769/EEC.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "NSF Consumer Information: Residential Appliances and Other Products for the Home". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-02. Dicapai pada 2008-09-25.
  2. ^ "NSF aticle on dishwashers". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 2006-10-15.
  3. ^ Stamminger, Rainer (2003). "A European Comparison of Cleaning Dishes by Hand" (PDF). Proceedings of EEDAL conference. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2007-06-10. Dicapai pada 2008-02-17.
  4. ^ Is a machine more efficient than the hand? http://www.landtechnik.uni-bonn.de/ifl_research/ht_1/homeenergy_0504_dishwashing.pdf Diarkibkan 2010-12-16 di Wayback Machine
  5. ^ Md. Dish Soap Bill Might Help Clean Bay